Silverfast on negatiiveille vähän mututuntumaa, siksi pidän ehkä Vuescan :in värien neutralointi jokseenkin helpompana.
Kun on kerran löytänyt hyvän negafix asetuksen niin voi tietty skannata koko filmin, mutta käytännössä se ei ole suositeltavaa koska jokainen ruutu pitäisi säätää vähän erikseen, jos haluaa hienostella. Siksi Silverfast kehitti HDRi tiedostojen skannaus joita pääsee editoimaan jälkikäteen, vähän niin kuin digikameran raakakuva. Valitettavasti HDRi vie paljon levytilaa.
kinonegat Nikon ES2 + NLP. ES2:n diapidikkeeseen sopii vain Gepen ohuet tai pahvikehykset. Toisaalta olen digitoinut v.2008 kaikki diat projektorin kuvaportista kuvaamalla. 50 dian lippaan digitointi kesti n. 5 minuuttia jälkikäsittelyineen PS:n actionilla.
Minä sekoitan kemiat suurlabbispakkauksista ja ne sisältävät myös starttereita. Tehtaalta olen saanut oikeat sekoitussuhteet one-shot -kehitykselle. Ei tarvitse säätää erikseen, kun on aina oikeat ja tuoreet aineet. Ja tulee aina tasalaatuista jälkeä. Eikä tarvise tuorestaa kun on aina tuoretta kemiaa.
Miksi niitä pitäisi skannata? Otetaan nyt esimerkki, että haluat 6x6 negasta 100cmx100cm suurennoksen. Jos kerran haluaa fiilistellä, niin fiilistelee sitten kunnolla. Vedostushan nyt on se juttu, mutta kyllä vaan skannaus antaa uusia ulottuvuuksia. Se on sitten eriasia, jos periaatteellisesti halua olla "filmimies". Eli, itse laitan diat kehyksiin ja katselen niitä projektorilla. Onneksi tuli aikanaan hankittua Gepe-merkkisiä diakehyksiä varastoon niin paljon, että niitä riittää vieläkin.
Jos joku on kiinnostunut kunnon skannaksesta esim. 6x6 ja 6x7 formaateista, niin meikäläiseen voi ottaa yhteyttä. Imacon Flextight Precision II käytössä ja voin luvata, että laatu on huippua. Enkä kyllä "revi" mitään sikahintoja duunista.
Jos joku on kiinnostunut kunnon skannaksesta esim. 6x6 ja 6x7 formaateista, niin meikäläiseen voi ottaa yhteyttä. Imacon Flextight Precision II käytössä ja voin luvata, että laatu on huippua. Enkä kyllä "revi" mitään sikahintoja duunista.