Höh, mun uus point&shoot-hankinta (mjuu-II) on sitä mieltä, että dx-koodamaton filkka on ASA 100. Period. Mites ton kiertää mä?
Vs: Filkkojen DX-koodit Vain maalamalla DX-koodit kasettiin tai kehittämällä filmi herkkyyttä nostamalla kehitteellä.
Vs: Filkkojen DX-koodit Jos kuvaat värinegaa ISO 200, tuolla aukon näennäisellä ylivalotuksella ei ole mitään merkitystä lopputulokseen tuon tyyppisellä pikkukameralla. ISO 400 filmillä ehkä kirkkaimmat valohuiput voivat olla hieman puhki mutta muutoin kuvat ovat aikalailla siedettäviä. Negafilmi kestää tuon pari aukkoa ylivalotusta. Alivalotus sen sijaan tuottaa suttuisen tuloksen. Ja ei kun kuvaamaan! jk
Vs: Filkkojen DX-koodit Liimaamalla kasettiin vaikka alumiinifoliota tai jotain muuta sähköä johtavaa materiaalia. Laasimaalausaskartelijat käyttävät kuparinauhaa, jonka toisella puolella on teippiä, vois olla kätevää. Koodaus selviää tuosta: DX coding on film cassettes
Vs: Filkkojen DX-koodit Kappas, sehän ei olekaan optinen systeemi ja se viivakoodihässäkkä on vaan feikkiä. Värinegan pullailu ei oo se ongelma, kun ylivalotan sitä aina muutenkin aukon verran. Bulkkifilmin (HP5+) pussaaminen menee vaikeaksi. Pilekameranahan tuollaista käytetään ja mun pileissä tuppaa oleen pimeä ja silti kontrastit on kovia . Teippailun sijaan pitänee ladata sopivia käytettyjä filmikoteloita. Pitääkö ne valon? (Oon tähän asti käyttänyt vain muovisia kierteellä varustettuja koteloita....)
Vs: Filkkojen DX-koodit DX-koodaus on speksattu perustuvaksi sähköä johtaviin ruutuihin. Jotkut kameravalmistajat tosin toteuttivat koodauksen tunnistuksen optisesti. En nyt muista miten on mjuII:ssa, mutta kyllä sen helposti näkee kun kurkkaa filmipesään.
Vs: Filkkojen DX-koodit Mju:ssa on ihan sähköiset nastat, tosin vain positioille 2-5. 6:n mahdollistamia "väliherkkyyksiä" se ei siis noteeraa. Nastat on hyvin hollilla ja ne on helposti oikosuljettavissa jollain teippivirityksellä. Pitää testata jollain äärimmäisellä keissillä, että pystyy varmasti sanomaan kehityksen jälkeen oliko vaikutusta..... (Kamera itsessäänhän ei valotusarvontaansa mitenkään paljasta....) Kiitos avuista so far!
Vs: Filkkojen DX-koodit sorry, naputtelin väärään otsikkoon tekstini. Tai otsikko on oikea mutta mun teksti oli väärä. *poistin*
Nyt on vanha ketju, mutta kun kyseinen aihe on, niin mennään täällä! Joten.Ostin Yashica T2 kammeran ja ajatuksissani iskin sisään Ilfordin HP5 Plus 400 M/V filkan. No nyt sit vasta tajusin, että eihän siinä kamerassa ollutkaan mitään filmin herkkyyden valitsinta, Mitäs tässä nyt sit käy. Olen räpsinyt muutamia kuvia ja vetääkö kamera jonkun Default herkkyyden jos ei ole filmirullassa niitä pinnejä???
Onko tuo siis itse purkitettua filmiä? Kyllähän Ilfordin purkittamassa Hp5+:ssa on nuo DX-koodauskentät. Jos se on itse purkitettu ilman noita koodikenttiä, niin kamerasi säätää herkkyydeksi 100,
Okei, no joo ku en ole koskaan aiemmin törmännyt tähän. Ajattelin, että siinä purkissa on jotku vastikkeet, mihin kameran filmipesän pinnit osuu. No ehkä se sit hoitaa hommansa? Joo ihan on siis valmis filmi, eli ei purkitettu. Täytyy seuraavan kerran katsoa huolellisemmin. Ovatko tehdas filmit yleensä siis DX koodattuja?
2 aukkoa ylivaloitettu ei vielä täysin pitäisi tuhota kuvat. Itse usein ylivalotan jopa värinegatiivin yksi aukko. Voit tutustua/pyytää pull kehitys 2 aukkoa.