Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Paperipaperille vedostaminen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heli, 6 Elokuu 2006.

    No joo, lisäksi voisi raivata tilaa kolmannellekin kiinitealtaalle sitten ;-)
     
  1. Joo juuri kehitteen kulkeutumista tarkoitin tummumisella, olen pitänyt samaa etikkakeskeytettä aina niin pitkään että se alkaa tummua. Minun pimiöön tulee vähän huonosti vesi niin sen takia en aina viitsi vaihtaa litkuja.
     
  2. Eikö se olisi sama sitten jo huuhdella keskeytteen ja kiinnitteenkin välissä? Heh
     
  3. Puhuukos ne tytöt vielä kuitupaperista vai ollaanko jo kohta digikeskustelussa.
    Eihän sulla Osku enää edes ole sitä halpaa kiinnitettä myynnissä, että ei tuota vajaata paperiprosessia enää tarvi lanseerata. Kaikki muut käyttää keskeytettä ja tekee kuvansa kunnolla.
     
  4. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Sanos muuta. Kauheella vaivalla väänsin sinne kaikki tökötit pesusuoloja myöten ja sutta ja sekundaa sain aikaan (mikä ei ole ollenkaan uutta muutenkaan). Mutta saakos tuota kuitupaperia monijyrkkyyksisenä? Tai jaa, voin mä kait mennä googleen tai Telefotoon...

    Idea noissa vanhoissa papruissa oli ihan pelkkä kokeilu.
     
  5. Jatkan samaan ketjuun:

    Mulla on hirmuinen pino wanhoja Agfan kuitupapereita, sellaisissa oransseissa paketeissa. En muista nyt "mallinimiä", mutta ainakin paria erilaista, tosin ero taitaa olla vain paperin paksuudessa. Ja tietty eri kokoja ja jyrkkyyksiä. Paperit ovat ainakin 20 vuotta vanhoja, mutta tuttu valokuvaaja testasi yhtä pakettia ja sanoi, ettei ainakaan kyseinen paperi ollut hunnuttunut.

    Kysymys kuuluukin, mistä löydän noille kehitys-, keskeytys- ja kiinnitysajat? Ilmeisesti tuo kaksikylpykiinnitys olisi siis hyvä? Ovatko molemmat kiinnitteet silloin väkevyydeltään samat? Ja mitenkäs valotusajat vedostaessa, ovatko jotenkin poikkeavat muovipapereihin nähden?
     
  6. haka

    haka

    79
    0
    0
    Kuitupaperia kehittelin aktiivipimiöaikana vajaan 3 minuuttia (jos meni pieleen, valotin uudestaan suurennuskoneessa), välihuuhtelu on nimensä mukaisesti vain huuhtelu, se keskeytelisä huuhtelussa säästää kiinnitteen kulumista, ei siis montaa kymmentä sekuntia tarvita. Kiinnitteessä saivat minulla olla 5-10 minuuttia, joskus unohtui vuorokaudeksikin ilman ongelmaa. Loppupesu on erityisen tärkeä säilyvyyden kannalta. Yksi kiinniteallas riittää.

    Helille:
    Jos Ilford multigrade FB :tä saa vielä, se on monijyrkkyyspaperi, oli minulle ainakin mieleistä.
     
  7. Eli vääntäisitkö vielä rautalangasta, monta allasta tarvitsen ja mitä litkuja niihin? Kehite, keskeyte, välihuuhtelu, kiinnite? Ja välihuuhteluun käytetään sitä HCA:ta? Muut litkut kuten muovipapereille vedostettaessa, paitsi että keskeyte kulunee nopeammin?
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  9. äyni

    äyni Member

    414
    0
    16
    Työvaiheet rautalangasta (niin kuin minä ne teen):
    1. Kehitys 1½-3min (pidetään kehitysaika kuitenkin vakiona.) 3min suositeltava, 1½min kärsimättömille.
    2. Keskeytys 30sek
    3. 1. Kiinnitys 5min
    4. 2. Kiinnitys 5min
    5. Huuhtelu
    6. HCA/Washaid aika ja ohje löytyy putelista/jauhepakkauksesta. (ei pakollinen)
    7. Pesu

    Pesu/huuhteluaikasuositukset vaihtelee HCA:sta riippuen, katso pakkauksesta. Ilman HCA:ta pesu vähintään 60min (kartonkivahvuus)
     
  10. äyni

    äyni Member

    414
    0
    16
    Aiemmin mainittu Ilfoorti on ihan okei, mutta ite tykkään eniten Adoxin kuiduista. Sitä saa fotoimpexiltä. Ja on edullista.

    Ja monijyrkkyyskuidun kanssa on sama juttu kuin MG-muovienkin: muuta on vaikea löytää.


    Itsellä on kaapissa mm. ~150 arkkia Agfa Record-Rapidia. Paperivahvuus, valitettavasti, mutta muuten tuo onkin ehkä parasta mitä on tullut käytettyä. 20-n vuotta vanhaa, mutta toimii kuin unelma.

    En muista, koska olisin viimeksi vedostanut pinnakkaisia kummempaa muoville. Kuitu vei tämän miehen mukanaan muutama vuosi sitten. Ei ensikokeilujen jälkeen tarttenu paljoa ihmetellä.
     
  11. äyni

    äyni Member

    414
    0
    16
    tuplapostaus: saa poistaa
     
  12. Kodak indicator Stop Bath!

    Kodakilla on mainio indikaattorivärillä varustettu keskeyte (=etikka) Kodak Indicator Stop Bath tai jotain sinnepäin. Tähän hommaan tarkoitettua, edullista ja indikaattoriväri osoittaa laimennetun liemen käyttökunnon. Minulla useampi litra ylimääräistä, myyn jos joku tarvitsee.

    T. Kerkko.
     
  13. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Mites vahvaa on kartonkivahva, siis grammoja tms mihin vois vertaa? Ei toivottavasti kuitenkaan vessapaperia?
     
  14. Ilford MGIV näyttäisi olevan 255 g/m2
    Classic Arts Museum 320 g/m2

    vrt. tavallinen perinteinen kopiopaperi on 80 g/m2
     
  15. mulla oli sitä agfan 30 vuotta vanhaa kartonkivahvaa paperipaperia. Jos joku sillä perseensä pyyhkii niin pitää olla kyllä kova perse, koska se jos mikä on vahvaa paperia.. kyllähän ne märkänä on sellasia lötköjä kartongitkin, mutta annas olla kun ne kuivuu :)
     
  16. haka

    haka

    79
    0
    0
    Ok, panen tähän vähän omaa menetelmääni:

    Muut tarvitsevat niin monta allasta kuin haluavat. Minä kuitenkin tarvitsen siis 3 kpl, yksi kehitteelle, toinen välihuuhteluvedelle (jossa loraus etikkaa jos sitä on, ellei ole niin ei sitten) ja kolmas kiinnitteelle. No pitää ne vielä pestä jossain :)

    Kehite (ja välihuuhtelu )tehdään aina uusi, kiinnite voi olla käytettyä, jos olen epävarma niin teen uuden liuoksen kiinnitteestäkin.

    Itse pyrin n.10-30 sec valotusaikaan suurennuskoneessa (himmennetään sopivasti suurennuskoneobjektiivista), valotettu paperi 3 minuutiksi kehitteeseen josta välihuuhtelun kautta kiinnitteeseen. Kun vedos on ollut noin minuutin, voin (siis minä voin, muista en tiedä) panna valon päälle, edellyttäen että muistin sulkea paperipaketin...

    Vedoksesta arvioidaan tuliko ali- tai ylivalotetuksi ja kontrastin määrä. Jos korjattavaa on, uusi valotus paremmilla arvoilla. Mikäli tuli ylivalotetuksi, vedoksen tempaisu kesken kehittymisen pois ei pelasta hyviä sävyjä, uusiksi meni. Kontrastia arvioin siten että yritän katsoa, onko vedos liian jyrkkä (vain mustaa ja valkoista) vai liian tasaharmaa. Lopullinen vedoslaatu on arvioitavissa vasta kiillotuskuivauksen jälkeen, sen oppii kyllä näkemään, voiko edes vedoksesta tulla hyvä.

    Varsinainen juhlapaperi minullekin oli se Agfan Record Rapid, yleensä jyrkkyyttä 2 tai 3, samoin uudempaa vuosikertaa oleva Ilford Multigrade FB WT. Tuo WT lopussa tarkoittaa Warm Tone eli lämminsävypaperi, FB että on kuitupaperi, ei muovipaperi. Kummastakin tulee todella kaunista jälkeä kiillotuskuivauksen jälkeen (kiillotuslevyllä). Tummassa päässä on sävyjä ilman muovipaperille tyypillistä maitomaista huntua mustan päällä.

    Hommassa riittää kyllä haastetta, Vedos on sitten vielä erittäin helppo tärvellä pohjustaessa mutta ei siitä nyt sen enempää.
     
  17. kyllä näin on tosi. ainoa vika paperissa on että en ole saanut sitä toonattua asialliseksi vaan sävyt ovat aina liian rajut.
     
  18. Jäit ilman? On sitä vielä. ;-) En minä käytä kolmea kinnitettä, en edes kahta, mutta kyllä kiinnite keskeyttää tehokkaasti, eikä kiinnite ole kaupassakaan kallista, vaikka sen kiinnittämisen teksisi kunnollakin. Tki keskeytteen ja kehitteen väliinkin voisi pari astiaa pukata, mikäs siinä -mikä vaan hankalammalta tuntuu.
     
  19. Jos käyttää sitä keskeytysallasta siinä kehitteen ja kiinnitteen välissä, niin se voi olla veden, tai veden ja sen kolmannen aineen, eli etikan asemesta kiinnitettä, koska: kiinitys alkaa heti, kehitys loppuu heti, ja erilaisia aineita on minimimäärä.

    Altaista en kaataisi takaisin pulloinhin mitään, koska nämä ovat pikkurahoja kalliisiin papereihin verrattuna.