Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lentolaitteet

Discussion in 'Kuvat ja galleriat' started by näppälijä23, May 28, 2023.

  1. näppälijä23

    näppälijä23 Active Member

    211
    50
    28
    Ilmailumuseo Vantaa
     

    Attached Files:

  2. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1,477
    329
    83
    DSC02971a.JPG
     
  3. näppälijä23

    näppälijä23 Active Member

    211
    50
    28
    Saarelle tulo.
     

    Attached Files:

    Est likes this.
  4. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1,477
    329
    83
    DSC02974a.jpg
     
  5. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    931
    345
    63
    Tässä Suomen Ilmavoimien ensimmäisiin suihkukoneisiin kuuluva De Havilland Vampire VA-4 lennollaan...vuosi 1953 tai 1954.
    Kuva isävainaani arkistoista, kuvan ottaja ei ole tiedossa. - Kuva otettu vanhasta "albumikuvasta". IMG_p.jpg
     
    Kona likes this.
  6. oka

    oka Well-Known Member

    477
    1,303
    93
    Tässä ilmavoimien ensimmäinen ja toistaiseksi viimeisin suihkuhävittäjämalli yhteislennolla. Kuvattu Turussa 18.6.2023.

    vampire-2.jpg
     
    Kona and Jari_S like this.
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3,737
    766
    113
    Perinteistä lentokoneen ohjausmekaniikkaa ennen ”Fly-by-wire”-aikaa…

    Ohjaimet.jpg
     
  8. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    931
    345
    63
    Ihan vain ystävällisenä vinkkinä korjaan hieman :): kuvassa lentävä Vampire on Vampire Trainer, joka on kaksipaikkainen suihkuharjoituskone ja näitä Trainereita tuotettiin Suomeen vasta v 1955.
    Ks esim tästä: de Havilland D.H.115 Vampire Mk.55 (VT-8) | Suomen Ilmailumuseot - Finnish Aviation Museums
    - Ennen näitä kaksipaikkaisia Vampire Trainereita lennettiin Englannista Suomeen yksipaikkaisia Vampireita, jotka olivat ensimmäiset ilmavoimien suihkukonemallit:
    Suomen Ilmavoimien, ja samalla Suomen suihkukonekausi alkoi 22.1.1953 kun kolme yksipaikkaista Vampire hävittäjää laskeutui Poriin Englannista siirtolennon päätteeksi. Vampire-koneiden saapuminen aloitti suomalaisessa ilmailuhistoriassa uuden aikakauden. - Ks tälle foorumille aiemmin tänään lähettämäni kuva tästä ensimmäisestä Suomeen lennetystä yksipaikkaisesta Vampire-mallista.
     
    oka likes this.
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3,737
    766
    113
    Kotimaista puusepäntyötä. Vieläköhän joku osaisi…

    Potkuri.jpg
     
  10. oka

    oka Well-Known Member

    477
    1,303
    93
    Seison korjattuna.
     
  11. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12,601
    6,639
    113
    083.jpg
     
    Kona, Vasamatti, oka and 3 others like this.
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3,737
    766
    113
    ^ Oho! Nyt on kuvaan päässyt hieno lentolaite…
     
    paraneva and niffe like this.
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13,454
    564
    113
    Niin on. Siinä Hornetitkin peruuttavat vastaan, kun Concorde lyö kahvat eteen. Ilmanopeuden 2200 km/h 18 km korkeudessa lisäksi tuolla saa tavallinen pulliainen helposti myös maanopeusennätyksen, kun lentoonlähtö- ja laskeutumisnopeus ovat yli 400 km/h. Delta-siipien liito-ominaisuudet eivät ole kovin kummoiset.
     
    Jari_S likes this.
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12,601
    6,639
    113
    Brands Hatchin Britannian F1 GP 1982, oli siellä Harrieritkin esittäytymässä.
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12,601
    6,639
    113
    Jumbo Ministro Pistarinin kansainvälisellä lentoasemalla.
    Tunnetaan myös nimellä Ezeiza international airport.


    _PAR7712-Edit.jpg
     
  16. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1,477
    329
    83
    Tällaisellakin on kai ainakin yritetty lentää.

    DSC02970b.jpg
     
  17. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1,477
    329
    83
    Kuumailmapallo1.jpg
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3,737
    766
    113
    Näinpä. En tiedä muistanko väärin, olikohan Concorden liitoluku 14, kun se tavallisemmissa matkustajakoneissa on yleensä > 20 ja purjekoneissa esim. 40, ja joissakin huippumalleissa jopa 60.

    Eli, jos Concorden kaikki moottorit sammuisivat ilmassa ollessa, niin aika äkkiä pitäisi löytää sopiva laskeutumispaikka.
     
    niffe likes this.
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23,216
    3,528
    113
    Toisaalta... se kuuluisa Elon laskuoppi :)
    (Niilo Kallionkin käy.)

    Concorden tyypillinen matkalentokorkeus oli 17-18 km. Tavallisella matkustajakoneella 10-11 km.

    14x17 > 20x11.
     
  20. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    816
    1,574
    93
    mutta Concorden matkanopeus oli n. 2x tavallisen koneen nopeus ja hidastuneen hitaammin joten olettaen että moottorit sammuvat matkanopeudessa niin aika tasoihin vetää