Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Lentolaitteet

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana näppälijä23, 28 Toukokuu 2023.

  1. näppälijä23

    näppälijä23 Active Member

    211
    48
    28
    Ilmailumuseo Vantaa
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    DSC02971a.JPG
     
  3. näppälijä23

    näppälijä23 Active Member

    211
    48
    28
    Saarelle tulo.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • siipi.jpg
      siipi.jpg
      Tiedostokoko:
      420,4 KB
      Katsottu:
      72
    Est tykkää tästä.
  4. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    DSC02974a.jpg
     
  5. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Tässä Suomen Ilmavoimien ensimmäisiin suihkukoneisiin kuuluva De Havilland Vampire VA-4 lennollaan...vuosi 1953 tai 1954.
    Kuva isävainaani arkistoista, kuvan ottaja ei ole tiedossa. - Kuva otettu vanhasta "albumikuvasta". IMG_p.jpg
     
    Kona tykkää tästä.
  6. oka

    oka Well-Known Member

    416
    1 100
    93
    Tässä ilmavoimien ensimmäinen ja toistaiseksi viimeisin suihkuhävittäjämalli yhteislennolla. Kuvattu Turussa 18.6.2023.

    vampire-2.jpg
     
    Kona ja Jari_S tykkäävät tästä.
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 998
    633
    113
    Perinteistä lentokoneen ohjausmekaniikkaa ennen ”Fly-by-wire”-aikaa…

    Ohjaimet.jpg
     
  8. Vasamatti

    Vasamatti Well-Known Member

    874
    274
    63
    Ihan vain ystävällisenä vinkkinä korjaan hieman :): kuvassa lentävä Vampire on Vampire Trainer, joka on kaksipaikkainen suihkuharjoituskone ja näitä Trainereita tuotettiin Suomeen vasta v 1955.
    Ks esim tästä: de Havilland D.H.115 Vampire Mk.55 (VT-8) | Suomen Ilmailumuseot - Finnish Aviation Museums
    - Ennen näitä kaksipaikkaisia Vampire Trainereita lennettiin Englannista Suomeen yksipaikkaisia Vampireita, jotka olivat ensimmäiset ilmavoimien suihkukonemallit:
    Suomen Ilmavoimien, ja samalla Suomen suihkukonekausi alkoi 22.1.1953 kun kolme yksipaikkaista Vampire hävittäjää laskeutui Poriin Englannista siirtolennon päätteeksi. Vampire-koneiden saapuminen aloitti suomalaisessa ilmailuhistoriassa uuden aikakauden. - Ks tälle foorumille aiemmin tänään lähettämäni kuva tästä ensimmäisestä Suomeen lennetystä yksipaikkaisesta Vampire-mallista.
     
    oka tykkää tästä.
  9. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 998
    633
    113
    Kotimaista puusepäntyötä. Vieläköhän joku osaisi…

    Potkuri.jpg
     
  10. oka

    oka Well-Known Member

    416
    1 100
    93
    Seison korjattuna.
     
  11. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 209
    5 829
    113
    083.jpg
     
    Kona, Vasamatti, oka and 3 others like this.
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 998
    633
    113
    ^ Oho! Nyt on kuvaan päässyt hieno lentolaite…
     
    paraneva ja niffe tykkäävät tästä.
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 175
    502
    113
    Niin on. Siinä Hornetitkin peruuttavat vastaan, kun Concorde lyö kahvat eteen. Ilmanopeuden 2200 km/h 18 km korkeudessa lisäksi tuolla saa tavallinen pulliainen helposti myös maanopeusennätyksen, kun lentoonlähtö- ja laskeutumisnopeus ovat yli 400 km/h. Delta-siipien liito-ominaisuudet eivät ole kovin kummoiset.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 209
    5 829
    113
    Brands Hatchin Britannian F1 GP 1982, oli siellä Harrieritkin esittäytymässä.
     
  15. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 209
    5 829
    113
    Jumbo Ministro Pistarinin kansainvälisellä lentoasemalla.
    Tunnetaan myös nimellä Ezeiza international airport.


    _PAR7712-Edit.jpg
     
  16. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    Tällaisellakin on kai ainakin yritetty lentää.

    DSC02970b.jpg
     
  17. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    Kuumailmapallo1.jpg
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 998
    633
    113
    Näinpä. En tiedä muistanko väärin, olikohan Concorden liitoluku 14, kun se tavallisemmissa matkustajakoneissa on yleensä > 20 ja purjekoneissa esim. 40, ja joissakin huippumalleissa jopa 60.

    Eli, jos Concorden kaikki moottorit sammuisivat ilmassa ollessa, niin aika äkkiä pitäisi löytää sopiva laskeutumispaikka.
     
    niffe tykkää tästä.
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 475
    3 081
    113
    Toisaalta... se kuuluisa Elon laskuoppi :)
    (Niilo Kallionkin käy.)

    Concorden tyypillinen matkalentokorkeus oli 17-18 km. Tavallisella matkustajakoneella 10-11 km.

    14x17 > 20x11.
     
  20. jussikn

    jussikn Well-Known Member

    718
    1 373
    93
    mutta Concorden matkanopeus oli n. 2x tavallisen koneen nopeus ja hidastuneen hitaammin joten olettaen että moottorit sammuvat matkanopeudessa niin aika tasoihin vetää