Alkuviikosta saapui ameriikan paketti, sisältäen noin 100 vuotta vanha No 1 Eastman Kodak 8x10 Contact Printer -laitteen. On hämmästyttävän hyvässä kunnossa ja täysin ehjä. Perusteellisen puhdistuksen jälkeen poistin kaikki vanhat sähköjohdot ja viritin uudet. En ole kovin sinut sähkötöiden kanssa, joten yritin vaan ajatella loogisesti. Alunperin tässä oli paljon monimutkaisempi viritelmä, sähkö oli kytköksissä kannen avaus- ja lukitusmekanismiin, mikä minusta ei ole tarpeellista, joten yksinkertaistin johdotusta. Hieman yllättäen kaikki toimi kuten piti, molemmat 60W LED-lamput syttyvät laatikon vasemmasta valokatkaisijasta, ja suojavalo syttyy oikeasta valokatkaisijasta. Mutta yhtä juttua en vaan tajua: Suojavalo keskellä on keltainen pimiölamppu mikä ei käy Fomatonen papereille, pitää olla punainen valo. Minulla on useampia punaisia 15W pimiölamppuja, mutta mikään niistä ei syty vaikka toimivat muualla. Jos laitan keskelle tavallisen lampun, se syttyy (ja se keltainen pimiölamppu siis myös syttyy). Mutta ei punainen. Mistäköhän tämä voisi johtua? Laatikon keskeltä puuttuu vielä valoa tasoittava opaalilasi, olen tilannut valkoisen akryylilevyn jonka valonläpäisy on 53 %. EDIT: Lisään tähän vielä piirtämäni kytkentäkaavion, jos joku keksii miksi punainen valo ei tällä kytkennällä syty.
Suojavalon lampunkannan pohjakosketin ei taida ylettyä lampun kontaktiin, taivuta sitä pari milliä ylöspäin. -jja
Suuri kiitos jja, ei aivan johtunut tuosta, mutta viestisi avulla pääsin jäljille! Oletin että kaikki E27-kantaiset lamput ovat samanlaisia, mutta näköjään lamppujen kosketuspinnat voivat olla erilaisia. Punaisissa lampuissani kosketuspinta on huomattavan paljon pienempi kuin muissa lampuissa. Kannan pohjakosketuslevyn keskellä on reikä, joten sen takia lamppu ei ikinä koskettanut sitä vaikka kylläkin ylettyi. Pieni pala messinkiä korjasi asian! Nyt palaa punavalo kuten pitää! Kiitos vielä kerran, arvasin että saan täältä apua kun omat aivoni eivät olleet hereillä.
Hei Kenneth, mukavaa nähdä, että joku arvostaa vanhoja menetelmiä ja vielä remppaileekin niihin käytettyjä laitteita. Jos oikein haluaa stailata, niin esimekiksi Domus Classicasta (Dianapuisto) tai Designapteekista (Korkeavuorenkatu 8) voisi kysäistä, jos niistä saisi sellaista vieläsellaista kangaspäällysteistä johdinta tuohon punaiseen virtakaapeliin. Laitoin yhteen meidän lamppuun uudet kaapelit ja se kankaalla päällystetty viimeisteli mielestäni lampun aikakauden henkeen.
Joskus olen vastaavassa tilanteessa laittanut jatketta hehkulampujen kantoihin valamalla niihin lisämateriaalia juotostinasta. Tina tarttui kolvilla muotoillen hyvin, eikä ollut tarvetta kovin rajusti kuumentaa kantaa, kun kanta oli jotakin juotostinan kaltaista ainetta.
Kiitos niffe, olen hankintaan erittäin tyytyväinen. Mielenkiintoista kokeilla laitetta sitten kun saan siihen opaaliakryylilevyn. Onkohan tämän kokoinen laite on hieman harvinaisempi, en ole googlaamalla löytänyt tästä juuri mitään tietoa? Vastaavia 5x7 ja 4x5 löytyy kyllä, muttei 8x10. Laitteen ikä lienee noin 100 vuotta ja on hämmästyttävän hyvässä kunnossa, pölyn määrästä päätellen ollut hyvinkin pitkään jossain varastoituna. Todennäköisesti ei ainakaan ole ollut ammattikäytössä. Oliiviöljy toi kivasti puun sävyn esiin.
Tässä 4X5-versio, Kodak Amateur Printer. Löytyi muun kaupanteon yhteydessä naapurikaupungista. Toimii.
Eka kuva näkyy. Olisi kiva nähdä loputkin. Varmaankin samalta aikakaudelta kuin minun. Onko siinä keskellä opaalilevy tms?
Joo, munkin laitteessa on kirkas lasi siinä kohtaa mihin nega ja paperi laitetaan. Mutta laatikon sisäsivuilla on listoja, kiskoja (vai miten sen nyt kuvailisin) joihin oletan että sivussa olevasta aukosta on työnnetty jokin valoa tasoittava levy. Tämä siis puhtaasti oma arvaukseni, olen yrittänyt googlata, ei kuitenkaan tästä mitään tärppejä. 4x5 nega on niin paljon pienempi että ei näköjään tällaista ole katsottu tarpeelliseksi, ehkä lampun valo on muutenkin tarpeeksi tasainen.
Saako sinun laitteessasi lamppuja liikutettua? Tässä pienemmässä saa, tuo rautavarpu tulee päädystä läpi ja siitä saa lampun asemoitua.
Tämäntyyppisissä pinnakkaislaitteissa on se hyvä puoli, että pitää aina pyrkiä täydelliseen negatiiviin. Ei voi käyttää monijyrkkyysfilttereitä eikä varjostaa tai antaa lisävalotusta. Minäkin innostuin ostamaan Kodakin vanhan pinnakkaislaitteen, tosin hieman erilaisen kuin teidän omalla lampulla varustetut.
Kunnostusprojektin viimeinen osa, opaali akryylilevy, saapui DHL:llä tänään Saksasta. Toistaiseksi näyttää aika hyvältä. Poistin sittenkin punalampun keskeltä ja laitoin tilalle 40W opaali LED-lampun. Tumma punalamppu teki nimittäin pyöreän varjon keskelle (toisaalta näin voisi samalla saada nätin vinjetin kuviin). Alkuperäinen punalamppu mikä tuli mukana oli E27-kantainen, mutta pieni, varmaankin juuri tästä syystä. Mutta joo, kahdella 60W ja yhdellä 40W opaali LED-lampuilla valo näyttäisi olevan melko tasaista. Kahta lamppua voi tarvittaessa lisäksi liikuttaa ja hakea parempaa valon tasaisuutta. Punavaloa en tässä boksissa tarvitse, niitä on pimiössä muutenkin.
Eka testi tehty maagisella boksilla. Laitoin lopulta boksiin kaksi 4,5W (40W) lamppua sekä yhden pienemmän punavalon keskelle (pienempikokoisella E27-punalampulla ei muodostu varjoja). Käytäntö osoitti että filmin ja paperin asettaminen lasilevylle on paljon helpompi punavalossa. Mutta se mikä yllätti, oli miten lyhyt valotusaika oli: noin sekunti. Eli klick-klick, valot päälle ja pois. Pari-kolme vedosta meni tämän ymmärtämiseen (aloitin valottamalla 15 sekuntia ). Kulmiin pitää näköjään saada lisää valoa, täytyy yrittää laittaa alumiinifoliota laatikon pohjaan heijastamaan valoa ylöspäin kulmiin. Olen nähnyt kuvia vastaavista bokseista missä näin on menetelty, joten osasin hieman jo arvata tämän. Takatalven takia en ole vielä saanut uutta Moerschin SE5-kehitettä (Wolfgang ei lähetä Saksasta kun on pakkasia, kehite ei kestä jäähtymistä). Uudella kehitteellä pääsen eroon ei-halutusta lumipalloefektistä ja sillä saan toivottavasti paremmin sävyt haltuun. Joten eilisillan sessio oli lähtökohtaisesti lähinnä boksin tekninen testi. L and Scapen mainitsema täydellisesti valotettu 8x10 nega on ilman muuta se, mihin jatkossa pitää pyrkiä (huutelen tästä vielä apua, Henry). Nämä mun vanhat harjoitukset ovat kaikkea muuta, ovat liian tummia. Ehkä menevät siksi hieman mössöksi. Jatkoa seuraa ...