Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ilta Jussarössä

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana SakkeM, 24 Lokakuu 2022.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Voihan veneen telakoida masto paikallaankin, mutta Suomessa se on aika harvinaista. Tavallisesti veneen noston yhteydessä nostetaan ensi masto pois. Se käy autonosturilla helposti, nostohihnasta lenkki saalinkeihin. Tosin, onhan siinä ensi tai samalla irroteltava 9 kpl maston tukivaijereita, mutta niitten kiinnitys on yksinkertaisilla sokkatapeilla. Sitten itse vene, auton lavalle ja siirto pukille. Maston voi laitella talveksi veneen päälle tai viereen, satamissa on myös erillisiä telineitä, joihin saa monta mastoa.

    Ilman nosturia maston kaato on ongelmallisempaa, mutta siihenkin on kyllä konsteja. Siltojen takana venettään pitävät tai sisävesireiteillä retkeilevät varustavat usen veneensä kaatosysteemillä, jossa veneen vinssejä voi käyttää maston hallittuun kaatamiseen ja taas nostoon. Yleensä masto on silloin niin pieni/kevyt, että se on miesvoimin siireltävissä. Isomman veneen masto voi painaa 300-400 kg, ja sellaista ei tietenkään ilman nosturia käännellä.

    Venesatamissa on myös kiinteitä mastonostureita (vaijeri+vinssi), mutta ei niilläkään kovin painavia mastoja käännellä.



    MissAir.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 5 Marraskuu 2022
    Jari_S tykkää tästä.
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    ^ No niin, siinäpä selkeä kuva ja vastaus kysymykseen.

    Vielä yksi, jos sopii…

    Onko maston alapää kiinni suoraan kajuutan katossa, vai meneekö masto katon läpi ollen kiinni veneen pohjarakenteissa?
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Molempia rakenteita käytetään, tässä tapauksessa maston kenkä on kajuutan katolla. Se on tuettu etuhytin ovenpielinä olevilla palkeilla, joitten päällä on puinen kaari. Siten sisällä ei ole melko tavallista tukipylvästä keskellä venettä, mikä on selvä etu. Kapeassa veneessä se keskipylväs on melkoinen haitta liikkumiselle, leveämmässä ei tietenkään niin suuresti.

    Kansirakenne ei yleensä ole niin vahva, että kestäisi maston rasituksen. Eikä kantta olisi mielekästäkään rakentaa niin paksuksi, tai ei ainakaan silloin aikoinaan ollut. Nykyisillä materiaaleilla kai mahdollista, mutta tuenta köliin on helpommin riittävän luja pystypalkeilla.
     
    Jari_S ja JPu tykkäävät tästä.
  4. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    Tuo on niin totta. Maston meneminen hytin katosta läpi on sekin vaativa ratkaisu, koska masto joustaa ja liikkuu vähän tuulen takia, mutta maston liittymä ei. Sauma on lisäksi vaikea tehdä tiiviiksi. Ennen taisivat aika paljon suosia ainakin isommissa veneissä tuota läpi menevää, mutta nykyään ei kai niinkään (olen antanut itseni ymmärtää).
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    Äh, yksi vielä… :)

    Ohjataanko tuota venettä vain ja ainoastaan ulkotiloista veneen peräpäästä, vai onko sisätiloistakin jokin mahdollisuus ohjata?

    No, varmaan purjeet vaativat omat juttunsa, joita voi olla vaikea sisältä hoitaa, mutta jos laskee purjeet ja ajaa moottorilla, niin entäpä silloin?

    Toisaalta, kajuutassa on hiukan huonosti ikkunoita eteenpäin, eikä veneessä taida olla tutkaakaan, joten ehkäpä kipparin tai ruorihenkilön pitää olla vaan olla ulkosalla säiden armoilla (??).
     
    Viimeksi muokattu: 6 Marraskuu 2022
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    Purjeveneitä noin yleisesti ei ohjata kajuutasta.. edes silloin kun purjeiden "reivaaminen" ei ole tarpeen, esim pitkillä linjoilla Atlantin yli, vaan aina joku päivystää "ratin takana", paitsi yksinpurjehduksella ei kukaan vahdi mihin mennään vaan "automaatio". Kapeilla rannan lähellä tapahtuvilla purjehduksilla purjeita säädetään enemmän ja liikennekin on huomioitava. Vaikka merilain mukaan purjevenettä väistää moottorialukset, niin isot laivat ei väistä ja todella isot laivat eivät edes kykene siihen, on siis huolehdittava ettei jää alle.
    Moottorilla voi toki ajaa, mutta miksi? Polttoaineet on nopeasti käytetty ja jos on purjeet, mihin edes tarvitsee moottoria? hyvin usein purjehtijat (en puhu nyt purjeveistä jotka omistetaan statuksen takia, vaan heistä jotka purjehtii) ei moottoria käytetä kuin rantautuessa tai rannasta lähtiessä jos tuuli on vaikea ja usein ei siinäkään ole välttämätön, mutta vaatii toki osaamista mennä puhtaasti purjein, jos alus on iso.

    Edelleenkään miksi pitäisi ohjata kajuutasta? ok on moottorijahdin ja purjealuksen hybridejä, joita ohjataan kajuutasta, vaikka Nauticat, mutta varsinaisesti sitä on vaikea pitää purjeveneenä. Puhdas mukavuudenhalu voisi kannustaa kajuuttaan ohjailemaan, mutta samalla menetettäisiin perusteet miksi koko hommaa edes tehdään. En ole filmimies, mutta purjevenettä pitäisin välineenä, jossa nimenomaan on osattava arvostaa kokonaisuutta, ei vain selviytymistä paikasta A paikkaan B, se onnistuu moottoriveneellä, autolla, lentokoneella helpommin. Filmillä on kiva kuvata, jos ei ole muuta tavoitetta kuin nauttia tekemisestä ja ymmärtää asian historia ja osata tehdä itse sama, tekemisen ilon vuoksi.
     
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    No jopas tuli vastausta kysymykseeni, vähän liiankin kanssa.

    Siis, tein vain omasta mielestäni hyvin yksinkertaisen kysymyksen, johon toivoin saavani yksinkertaisen vastauksen.

    En siis ottanut mitään kantaa siihen, mitä purjeveneen kanssa ”pitäisi” tehdä tai olla tekemättä.

    Kiinnosti vain, että onko ruoria käyttelevälle henkilölle saatavana esim. jotain sadesuojaa veneestä itsestään, vai pitääkö suojaus tehdä vain esim. henkilökohtaisella pukeutumisella, vai pitääkö mainitussa säätilanteessa vain yksinkertaisesti kastua.

    Mutta joo, siinähän sitä vastausta tuli… :)
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Joo, tässä paatissa ei ole ikkunoita eteenpäin, ja sivullekin heikosti. Tähystäminen on sisältä aika mahdotonta. Ihan noin periaatteen tasolla keulaluukusta voisi tirkistellä, jos pitäisi sitä raollaan tai auki. Periaatteen tasolla ohjata voi myös ohjata automaattiohjauksella, ja sitähän voi säätää, joten semmoinen mahdollisuus kyllä on, mutta teoreettinen. Nenä keulaluukun raossa ja automaatin kauko-ohjain kourassa.... :)

    Edellinen omistaja suunitteli pitkiä matkoja paattia varustaessaan, ja luulen, että hänen tarkoituksensa oli nukkua avomerellä sen mikä olisi ollut mahdollista automaattiohjauksen varassa. Niin kai yksinpurjehtijat pakostakin aina tekevät. Elimistö pitänee sitten totuttaa aika lyhyissä pätkissä tapahtuvaan nukkumiseen.

    Osassa ns. moottoripurjehtijoita on kaksi ohjauspaikkaa, joten sisältäkin voi ajaa. Kalastuspaateissa samoin, niissä vain niinpäin, että ulkoakin voi ohjata.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vedenpitävä asu on olennainen asia kaikilla keleillä. Se pitää tuulenkin, ja poudallakin vettä kyllä roiskuu, jos vähänkin reilummin tuulee. Nykyisillä materiaaleillahan se ei ole ongelma, kalvopuvut ovat kevyitä, eivätkä varsinaisia avomeriasuja lukuunottamatta ole edes kalliita.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    Kiitokset Sakelle selkeistä vastauksista juuri niihin asioihin, joista kysyin.

    (Ilman selostuksia purjehduksen filosofioista ja rinnastuksista vaikkapa filmille tapahtuvaan valokuvaukseen yms. ;)).
     
  11. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    No sun kysymys on juuri niin "tyhmä", vähän samaa kuin kysyisit voiko isolla koiralla ratsastaa..


    ..Sitä paitsi kysyit monta kysymystä ja arvelit omiasi, johon väistämättä saa laajan vastauksen.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    No, onneksi sun vastaus oli sentään ”järkevä”. ;)

    (Toisaalta, miksihän edes vaivauduit vastaamaan tyhmään kysymykseen).
     
  13. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    Viime päivinä varmaan monet ovat huomanneet uutisointia liittyen yksinpurjehtija Tapio Lehtiseen ja häntä kohdanneeseen epäonneen.

    Vähän aiempaan keskusteluun liittyen, Tapio jossain kertoi, että hänen venettään pystyy täydellisesti ohjaamaan kajuutasta ja kuulemma kovalla kelillä kannelle meneminen voi olla suorastaan vaarallista.

    Niin, ja kai sen kipparin pitää joskus nukkuakin. Vene ilmeisesti ajelee silloin pelkällä autopilotilla ilman minkäänlaista tähystystä.

    No, hänen tapauksessaan ”purjehduksen filosofia” ei siitä varmaankaan kuitenkaan kärsi… ;)

    (Mutta, ehkäpä veneen törmäyksen johonkin (??) olisi voinut estää, jos kippari olisi itse ollut ruorissa(??)).
     
    Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu 2022
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Purjehduksen niin filosofia kuin muutkin aspektit kyllä kärsivät veneen uppoamisesta... :)

    Kuten edellä on todettu, automaattiohjaus on ihan käyttökelpoinen ratkaisu. Ei ehkä saaristossa tai rannikollakaan (muutoin kuin kusemisen tai kahvinkeiton ajaksi), mutta avomerellä kyllä. Jos tutkaan on liitetty joku hälytys, eivät muut laivat aiheuta vaaratilanteita, ja avomerellä niitä on vähän.

    Kuten kyseisen Lehtisen retken uutisoinnista ilmenee, niitä vaaratilanteita kyllä on, vaikka harvinaisiakin. Lehtinenhän nukkui automaattiohjauksen varassa, ja heräsi pamaukseen, joka siten johti veneen hyvin nopeaan uppoamiseen. Hän ei tiedä, mitä tapahtui, ja tuskin asia selviääkään koskaan. Yksi mahdollisuus on tietysti törmäys johonkin kelluvaan. Merillä on kaikenlaista törkyä puutavarasta alkaen ja rahtilaivoista pudonneisiin kontteihin asti.
     
  15. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 665
    750
    113
    Heh, no juu, yksilötasolla näin varmaan onkin.

    Juu, tuollainen varmaan on hyvä, mutta käsittääkseni tuossa kisassa jossa Tapio oli, on tuollaiset nykyaikaiset välineet kuten GPS ja tutka kiellettyjä. Sekstantin ja perinteisen kompassin kanssa suunnistetaan.

    Tapiohan on myös radioamatööri tunnuksella OH6UBZ.

    Silloin kun hän edellisellä kerralla oli samassa kisassa, sain minäkin häneen radioyhteyden sinne merelle…