Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Museokuvaajat

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana SakkeM, 3 Helmikuu 2022.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    .
    19A2426.jpg
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Hauskasti kuvaajia tarkkaillaan heidän takaansa: "Mitä nuokin nyt tuossa..."
     
    SakkeM tykkää tästä.
  3. jussident_fluor

    jussident_fluor Well-Known Member

    674
    330
    63
    Etupainotteinen kuva, kaatuu maton sauman suuntaisen siniverisesti suojatuin jalkinein ,-)
    Yks näkee ja muut etsii? Kuvaa. Joka lienee seinillä tai jossain ihan muualla verrokkina.
    Pöydällä kevyen painavasti postmoderni kirja.
    Kohtuu hyvin napattu kuva.
     
  4. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 588
    554
    113
    jep, siniset pehmustetut suojat eliminoi paremmin kameroiden tärähdystä kun kuvaavat ilman vakaajaa ilmeisesti pitkällä suljinajalla käsivaralta kovalla laminaattilattialla.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Lattia lienee rakenneltu pari vuosisataa ennemmin, kuin laminaatti keksittiin. Pytinki on 1700-luvulta. :)
     
  6. canonmk4

    canonmk4 Well-Known Member

    1 588
    554
    113
    kunhan heitin, en laittaisi omalle lattiamateriaaliksi, kylmä, kopiseva,kestävä edullinen mutta saumakohdat voi olla ongelma (kosteus ja aktiivinen koira)ja mitä vielä!
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Miksi kuvaajan pitää hiukan polvia koukistaa ja kyykistyä. Eikö voi seisoa suorana ja ottaa kuvaa siitä?
     
    JPu tykkää tästä.
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 101
    1 084
    113
    Jos on 3-ulotteinen aihe niin pienelläkin kuvakulman muutoksella eri elementtien paikka kuva-alalla muuttuu.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Nythän kuvassa ei näy, mitä kuvataan. Siellä on joku henkilö mallina, ja kuvaajana hakisin kameralle sellaista paikkaa ja korkeutta, ettei mallin pään takana ole mitään kovin häiritsevää. Korvista tulevat tikut, kaulaan leikkaavat linjat, päälakea sivuavat taulunkehykset jne. ovat kaikki välteltäviä tuon kaltaisessa tilassa. Voihan siitä saada hassunkin vaikutelman, jos vaikka tuollaisen seinällä olevan muotokuvan käsi on mallin päälaella tms.
     
  10. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Se on varmaan niitä Saken malleja, kun yhtä ei kiinnosta.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    ;)

    Naispuoliset kuvaajat ovat pitkän kokemuksen mukaan aina suunnitelmallisempia ja harkitsevampia. Tuloksetkin ovat ylivoimaisia, mutta minkäs sille mahtaa.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kuvakulmaahan joutuu joskus hakemaan hankalistakin paikoista... :)

    19A2440.jpg
     
    Matero, canonmk4 ja Mirrored tykkäävät tästä.
  13. Matero

    Matero Well-Known Member

    411
    243
    63
    Tämä on kyllä pienellä otoksella totta myös omien kokemusten pohjalta. Ihan kummallista :confused:
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Noniin juu. Ei nää mitä kuvataan ja pieni muutos kamerassa ales tai ylöspäin on merkittävää. Joo joo jepet, ootte oikeassa. Kommenttini olikin sellainen yleisluonnollinen hämmästely että miksi pitää aina ottaa tuommoinen kumartuva kuvaajan asento. Se on hyvin yleistä. Mä teen sitä itekkin enkä vaan tiedä miksi.
     
  15. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Juken kommentti on ihan täyttä asiaa, 95-98% kuvista näyttäisi tarvitsevan kyykistelyä, vaikka eivät tarvitsisikaan.. Monesti olen tuota vierestä ihmetellyt. Toki on selvää, että jos henkilö jota kuvataan on 15 cm kuvaajaa alempana, pitää sen verran kyykistyä. Yleensä asia hoituu sillä, että alusta eivät ole samalla tasolla kuvaajan ja mallin suhteen ja studiossa tuon pitäisi olla peruselementti, vaikka näin ei ole. (kaikilla on taustakangas, niin miksi ei ole automaattista korkeuseroa malliin kuvaajasta?)
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 101
    1 084
    113
    Jaa meinaat että studiossa kuvattavan pitäis olla jollain korokkeella?
    Voi olla vähän hankala järjestää kun omassa studiossakin on ainakin 4 mahdollista kuvaussuuntaa. Kokokuvia pitäis ottaa alempaa kuin silmänkorkeudelta.
    Itse käytän kuvauksissa satulatuolia, ei tarvitte kyykkiä. Sivulle kääntyvällä näytöllä tulee otettua pystykuvia niinkuin kuiluetsimellä kuvaten…tosi hyvä kapistus akkukahvan kera.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Tavallisestihan kuvaaja kiipeää tuolille ja kyykistyy sitten. :)
    Eipä sitä tule ryhtiä ajateltua, kun tähyää näkymiä etsimen läpi ja koettaa löytää kivan sommittelun.

    Entisaikaan yleisin perspektiivi kuvissa oli ns. napaperspektiivi. Hasselin tai Rollikan kuiluetsimestä tiiraillessa kamera oli tavallisesti kuvaajan navan korkeudella. Sitten kun kinarit ja prismaetsimet yleistyivät, ruvettiin kuvaamaan nenän korkeudelta.
     
  18. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 428
    1 458
    113
    Ennen oli kaikki paremmin
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    No, tamperelaisen lausuman mukaan: kun nainen on täyttänyt 40 v, ei kameraa viedä leukaa alemmas.
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Olen muuten vieraillut sellaisella studiolla, jossa oli about 10 cm koroke koko kankaan leveydeltä missä mallia oli tarkoitus kuvata. Aika kätevä oli, ei tullut ollenkaan tarvetta kyykistellä polvia/köyristää selkää. (haaste sekin kuinka korkeaa ihmistä kuvaa ja kuinka korkea on kuvaaja)

    Minusta pääsyy miksi yleensä pitäisi kuvata hyvässä asennossa on se, että siten saa yleensä vähemmän tärähtäneitä kuvia huonossakin valossa. Tukien kunnolla kameraa kasvoihin molemmin käsin kiinni pitäen ja jalat sopivasti harallaan ja hyvin maassa, ja selkä/pää suorana. Selän köyristäminen huonoon ryhtiin on aika kumma asia, jota hyvin paljon kuvatessa ihmiset harrastavat. Ehkä sille on jokin psykologinen syy, mutta en tiedä.

    Paljon näkee huonoryhtisiä ihmisiä (en nyt tarkoita kuvaajia), jotka valittavat selkäsärkyjä yms. ja ihan itse itsensä ryhdillään rikkovat :)