Erään tunnetun liikkeen kautta Eirikuva Digital Image Oy tekee mv-kehityksen seuraavasti: "...saat 135- ja 120 -mv-kehityksen á 4,- palautuspostikuluineen (sis postikulut suomessa)." Miten tuo onnistuu noin halvalla ja minkämoista jälki mahtaa olla. Onko kukaan jo koittanut? Voiko tuollainen olla mitenkään kannattavaa liiketoimintaa? Tulosta maksetaan arvonlisäverot, kalusto- ja muuttuvat kustannukset, vakuutukset, työvoimakustannukset, kuljetuskustannukset ja muut. Minun mielestäni mv-kehityksessä pointti on juuri siinä, että filmi kehitetään itse ja joka kerralla oppii ainakin ripauksen uutta. Eikä tule naarmuja negoihin. Minkämoista yleiskehitettä Eiri mahtaa hommaan käyttää? Nämä ajatelmani keskustelun aluksi.
Niin kallishan tuo itsekehitettyyn verrattuna on. Eikä sen puoleen toisen tekemästä työstä voi koskaan olla varma. Samoilla linjoilla =)
Kun ammattilainen kehittää filmin, jälki on varmasti hyvää, mikäli filmi on valotettu oikein. Itsekehittämällä voi kikkailla esim. valotuksen ja kehityksen suhteilla jne loputtomiin kaikenlaisilla jutuilla, mutta siis: Epäuskoisuus ammattilaisia kohtaan juontaa juurensa...? Jos negatiivissa on naarmuja, on se "niiden syy", mutta lähes kaikki loput laatuerot negatiiveissa voi johtua yhtä paljon filmin valottajasta, kuin sen kehittäjästäkin.
Pointtini on, että Eirin hinta ei ole kallis vaan liian halpa. Ei siinä itse tekien suuria säästöjä tule, jos laskee omalle vaivalleen edes roposen edestä korvausta menetetystä toimettomana oleskeluajasta... ;~) Kyllä liikkeen tekemä kehitys on aina kompromissi. Taitaa jälki olla mieluimmin ylitiheää kuin liian ohutta. Tällä varmistetaan se, että jokaisesta filmistä näkyy edes jotakin...
Miksi ei onnistuisi noin halvalla? Luin kirjastossa kymmenen vuotta vanhaa Kamera-lehteä, ja siellä mainostettiin diafilmin kehitystä kymmenellä markalla sisältäen postikulut. Minä mieluummin kysyisin, miksi kehitys nykyisin on niin kallista! Anttilassa mustavalkofilmin kehitys maksoi viime vuonna 3,70 euroa - filmi noudettuna liikkeestä. Jos negatiivien postikulut ovat 0,65 euroa, on tuo neljän euron hinta samassa luokassa kuin Anttilankin hinta. Kyllä tuo voi olla kannattavaa toimintaa. Eirille mustavalkofilmejä tulee kehitettäväksi varmaankin useita päivittäin. Joku ihminen vain laittaa kuvatut filmit koneeseen ja ottaa kehitetyt filmit toisesta päästä ulos ja laittaa kuoreen. Jos mustavalkofilmien kehitystä ei riitä koko päiväksi, tekee tuo sama työntekijä jotakin muuta tuottavaa muuna aikana. Olen kaksi tai kolme mv-filmiä kehityttänyt Eirillä. Kehityksen laadusta en osaa sanoa mitään. Vanhaan hyvään aikaa (vk.net?) eräs asiantuntija väitti, että vuosikymmeniin ei ole ollut myynnissä sellaisia mustavalkofilmejä, jotka sopisivat kunnolla tuolle konekehitykselle. Korjatkaa, jos muistan väärin. Kuka sanoi, että kehittäjät Eirillä ovat ammattilaisia? Kai sinne kehityskoneeseen niitä filmejä voi työntää kuka vain, jopa sellaiset, jotka eivät ole suorittaneet edes peruskoulua!
Kyllä se varmaan teknisesti onnistuu, mutta onnistuuko se liiketaloudellisesti voittoa tuottaen. Onko Eiri alihinnoittelemansa taas itsensä uusiin vaikeuksiin? Minun mielestäni *jos* työ tehdään hyvin, siitä voi hyvin maksaa kunnollisen korvauksen työn tekijälle. Jos taas filmi pilataan esim. C41-kehityksessä tai kehityksen jälkitoimissa, silloin maksuliikenne voisi toimia asiakkaalle päin. ;~)
Aika kökköä jälkeä on usein saanut noista valmismestoista, yleensä rullat ovat aina olleet ylikehitettyjä. Ja kehitekkin on jotain bulkkitavaraa mikä toimii tuoreistussysteemissa, harvoin sitä mistä itse diggaa. Itse kun kuvailee eri olosuhteissa niin oppii tuntumaan miten omassa prosesssissa saa sopivan jäljen, tulee usein suoraan kirjoitettua rullaan kehitysaika mikä on pers tuntumalla ok. Jos joku toinen tekee homman niin antaa tietty osan tästä pois.
Kyllä mä olen kymmeniä mustavalkosia rullia tuolla eirillä kehittänyt eikä koskaan ole valittamista mustavalkosissa ollut, dioissa ja crosseissa kyllä.