Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvät filmi/kehite/aika yhdistelmät

Discussion in 'Filmikuvaus' started by RDahl, Jun 25, 2006.

    joo eikös siihen joklu ph pufferitullut ja siitä näin hienompikehite ja pidemmät ajat jos oikein järkeilee.
     
  1. esim kolmosen sijaan on 40 % valotusajasta 00 ja 60% ajasta 5 jyrkkyyksillä. saadaan mustat mustat ja valkoset valkoset kuvaan.
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8,534
    4
    36
    tommosta
     
  3. Mä tässä hokasin, että mitä et halua / osaa tehdä, niin teetätä se muilla =)

    (tuleepahan pikkuteemullekin jotain tehtävää...)
     
  4. Vitsit...

    ei tullut uni tänä(kään) yönä. Vedostelin hieman tuossa;

    Ihan vaan välihuomiona, että huomasin, että Ilfordin Warmtone-kehite (siis paperikehite) toimii (siis sävyttää) paremmin kun laimennos on laimea (mulla on nyt 1+9) ja kehitysaika pitkä... ei muuta.... !!¤%=)(&/)=)("!!!
     
  5. RDahl

    RDahl Staff Member

    7,895
    117
    63
    Pikkuteemu ja Ansel, minä kiitän ja kumarran. Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, opin taas jotain uutta.
     
  6. Mille paperille käytit tota? Ilfordin sivuilta tai jostain luin, että kannattaisi käyttää yhdessä lämminsävypaperin kanssa, ja sama juttu pätisi sitten kai kylmäsävypaperille ja -kehitteelle.
     
  7. Ilfordin Muovipaperia, ei lämminsävy, vana neutraali... enkä muista sitä numerokirjainsarjaa, mutta no kuitenkin.
     
  8. Heli

    Heli Active Member

    6,689
    0
    36
    Kehitin Ilford Delta 3200 tunnin Pyrocat HD:ssä ja se filmin pohja on ihan liila. Onko se normaalia? Mä en muista että Rodinalilla kehitettynä tuo ois ton värinen ollu.

    Onko filkka pakko pestä sillä HCA-liuoksella kehityksen jälkeen. Eikö pelkkä normaali huuhtelu riitä?

    Aika hurja juttu muuten, rae on tosi pientä ollakseen 3200 asaista. Kuin nelisatasen filkan rae! Tää on testattava kaikille käyttämilleni filkoille niin että saan hyvät suhteet pitkille ajoille!
     
  9. Huuhtele tosi lämpimällä vedellä niin väri lähtee!
     
  10. Heli

    Heli Active Member

    6,689
    0
    36
    Kiitos Matti, ja noiden valkoisten kohtien kuulunee olla kellertäviä?

    Hassu juttu, ku noita negoja kattoo valoa vasten niin ne näkyy positiivina..
     
  11. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1,534
    0
    36
    Ei ehkä kannata ottaa kirjaimellisesti...
     
  12. Heli

    Heli Active Member

    6,689
    0
    36
    No just. Sanokaa ny oikeesti missä vika? Tosin en kyllä jaksanu huuhdella kuin pari minsaa ku piti rynnätä märkien negojen kans skannerille ;-D

    Ai niin, ja se huuhteluvesi, sankollinen, värjäytyi punertavaksi...
     
  13. Joo se nega näyttää vähän samalta kuin mv-prosessissa kehitetty superia 400 värifilmi :D -> tosin aika paljon kontrastikkaampana vaan :)

    Ja kyllä! Tosi lämpimällä vedellä. Pitää olla ihan vitun kuumaa ennenkuin tulee mosaiikkikuvioo. Yhteen negatiiviin sen sain, vahingossa, mutta siihenkin siten, että sen näki vain raetarkentimella ja luupilla.
     
  14. Nosta oikeesti muutama aste. meillä meni yhdessä "ammattilafkassa" mustavalkoset 22 asteen jälkeen 37 asteiselle viimeistyslinjalle ja ihna kirkkaita oli aina. tosin 5 astetta on vieläkin se lämpötilan nousu jota enintään suositellaan...
     
  15. Huuhtelet pitkään lämpimällä (mahd. kuumalla) vedellä sillai että muljuttelet ja huljuttelet sitä spiraalia/spiraalitankoo siellä astiassa... kyllä se väri pikkuhiljaa lähtee.. siis se purppura
     
  16. OlliJ

    OlliJ Active Member

    415
    26
    28
    Minun kokemukset lilasta pohjaväristä ovat lähinnä TMax400:sta ja kyllä ainakin siitä se lähtee vähitellen vesipesussakin. Tosin käytän myös natriumsulfiittia (HCA:ta), joka vie sitten viimeisetkin pohjavärit.
     
  17. Tuo teemaksi on kyllä vihoviimeinen!! :) Siinä se pohjaväri on oikeesti pohjaväri... mulla ei noista kiinnitteentappajista ole sen enempää kokemusta, mutta tosiaan - lämmintä vettä niskaan, niin pitäis lähtee... viimeistään sitten kun negatiivi on kuivunut.
     
  18. Heli

    Heli Active Member

    6,689
    0
    36
    Oukei, kiitokset tosiaan. Mä jo ihmettelin, että eikö se kiinnite sopinu yhteen ton Pyron kans vai mikä oli vikana, ku väri oli mitä oli. Se väri on näköjään vaalentunu paljon jo pelkästään ku tuo filkan pätkä on kuivunu.

    Eli mä kehitin 1+1+300 suhteella n. 1 h, semi-standina. Jäi vähä alikehittyneeks mut mitään huntua ei oo näkyvillä. Oisko 15 min. liikaa lisätä kehitysaikaa? Jopa puol tuntia? Vai vain 10 min? Osaako kukaan sanoa suuntaa? Kyse ei oo kait kauheen paljosta, mut teksti reunoilla ei oo ihan mustaa. Vai tuleekohan siitä sittenkään sen mustempaa, jottako kokeilen uudelleen paremmin valotetulla filkalla sen tunnin... Tuo oli nimittäin pimeään aikaan kuvattu ja valo ei kyl riittäny yhtikäs mihinkään... Hmmm... vai kokeilisinko sen tunnin vaikka suhteella 1+1+200?

    Vitsit, tällaiset testailut on mielenkiintoisia ja mä olen ihan innoissani tästä Pyrosta!

    Ai niin, ja kun on jaottelu herkät filmit ja hitaat filmit niin missä on raja? Oisko 800 -> herkät?
     
  19. Juu, varsinkin loiva kuva ja kun katsoo hyvässä valossa, niin että valo heijastuu negasta, mutta taustana on jotain tummaa. Se on kätevää, ei tarvitse skannailla tms. Kun näkee hyvin kuvan sisällön..