Valtralla on nopeusennätys: Volvo on liitetty Valmettiin, nykyiseen Valtraan -70-80 lukujen taitteessa.. Ja tämä jäällä, asvaltilla varmaan joku on ollu nopiempi, JCB tai vastaava.
Tuohan on hyvä! Saa kolminkertaisen määrän kynnettyä samassa ajassa, kun mittari heiluu 110 km/h lukemissa
Oho, löytyyhän noista nopeitakin. Yleensä ne jyrrää maanteillä 40 km vauhtia muiden kulkijoiden haittoina. Niin , traktoreista mitään tiedä. En ole koskaan moista värkkiä ajanut, vaikka kaikenlaisia kulkuneuvoja on tullut sompailtuakin.
Meistä vanhemmista laukkulaisista moni varmaan muistaa miten Suomessa Nuffield-traktoreita viritettiin 60-luvulla kulkemaan jopa 60-65 km/h. Ajoneuvo ilman jousitusta ja iskunvaimentimia olikin näillä nopeuksilla sitten melkoinen ajettava kuoppaisella maantiellä. Pysyi toki paremmin tiellä jos oli kevyt kuormattu perävaunu menoa tasapainottamassa kuin pelkkä traktori. Oheisesta linkistä voi lukea tuon suomalaiskeksinnön historiaa. Jopa Nuffieldin maahantuojan (Kesko) huolto varusti uusia traktoreita tällä ns. Kylmäkosken kertojalla: Kylmäkosken kertoja
Nykyään on 50 ja 60 kulkevia liikennetraktoreita. Pitää olla vähintään kuorma-autokortti, ajopiirturit ynnämuut lisukkeet. Ja jarrut tietysti pitää olla joka pyörässä. Ja jousituksia niissä on myös kaikenlaisia. Rekkakuskit on tuskin kovin ihastuneita näihin....ohitus voi vähän kestää. Itse en näistä oo kovin hyvin selvillä, uusin oma on 2001 mallinen ja menöö neljääkymppiä.
Ajettiinhan sitä ennenkin aika kovaa. Kuorma-autojen taka-akseleista oli värkätty vetäviä peräkärryjä. Ulosotosta akseli peräkärryyn, traktorin vaihde vapaalle ja hanaa. Kärryn työnnöllä mentiin lujaa. Jarruja oli tietysti vain traktorin takapyörissä, ja ohjattavuus sorateillä niin ja näin.