Hieno kuva. Vinkiksi pienestä hienosäädöstä, jota voisi kuitenkin vielä kokeilla. Leikkaapa oikeasta reunasta pois sen verran, että taustalla näkyvä vaalea tolppa jää juuri pois. Paraneeko tasapaino? Muuten pylväs, johon malli nojaa, on vain hivenen eikä haittaavasti kallellaan, mutta siitä olkavarteen lankeva varjo saa aikaan sen, että pylväs näyttäisi olevan enemmänkin vinossa.
Kiva kuva - ja kiva pose. Hiukka wanhan liiton miehen silmää kirvelee tuo voimakas kontrasti, naisoletetun poskea ei ennen vedetty mustaksi edes kuvassa, mutta sehän taitaa olla vain sitä nykyajan taideilmaisua.
Samoilla linjoilla Saken kanssa. Valo on kontrastikas ja voimakkaasti muotoileva. Tiputa vähän kontrastia, niin a'vot...
Joo, valo on aika kovvoo. Oli kova tuuli, ei uskaltanut laittaa kuin 40*40 cm softboxkin ja sekin oli aika etäällä kohteesta. Mulla on tällainen yhden valon kausi meneillään, en vielä toisella lähde sotkemaan. Kiitoksia kaikille rakentavasta palautteestanne!
Yksi valo riittää ulkona vallan hyvin, onhan luonnonvalo sitten toisena. Temppuhan on siinä, että toinen niistä kahdesta on täytevalo tai korkovalo, ja toinen päävalo. Nyt ilmeisesti/ehkä/kaiketi kuvaajan suunnassa on kattoa ja seinää, joten luonnonvalo estyy, eikä sitä varjoja pehmentävää täytevaloa ole.
Periaatteessa näin. Luonnonvalon käyttäminen täytevalona rajoittaa aika paljon kuvauspaikkoja ja kuvaussuuntia. Itte kuvasin yhtä hääparia vuosi sitten kirkkaassa auringonvalossa Elinkan Quadra päävalona synkkajohdolla laukaisten ja kameran päältä pikkusalama TTL:llä täytevalona. Elinkat kahdella välähryspäällä eivät olisi pärjänneet auringolle. tässä puheena olevassa kuvassa aurinko ei ilmeisesti kovin kovaa paistanut, silloin pärjää paljon pienemmällä kalustolla.
Aurinko pääosassa ja pikkusalama täytteenä. Noita kuvasin viime viikolla ihan huippukirkkaassa auringonpaisteessa keskellä päivää. Pikkusalama kameran päällä, pussipehmentimellä. Salaman teho riitti, mutta aika läheltä piti kuvata, ei se yli 2 m päähän kanna. Vielä on kesää jäljellä
Näinkin se onnistuu, mutta tuossakin muotoileva valo on aika vähissä. Mutta toisaalta joka tyyliin ei kait pakko oo ollakkaan muotoilevaa valoa. Kun kirkas aurinko paistaa niin se saa näkyä kuvassa.
Niinhän se on. Aurinko pitäisi jättää ihan korkovaloksi, ja sitten päävalo ja täyte. Menee toisaalta hiukan jäykäksi mallin kannalta, siinä ei paljon sitten päätä käännellä, jos halutaan varjon rajat tolkullisiksi. Mutta niinhän se on, kolme valoa on minimi, jos by the book mennään.
Juu, periaatteessa varmasti näin onkin. Mutta on sekin Masan oppi totta, että kun on 3 valoa, niin on huomattavasti enemmän mahdollisuuksia mennä täysin pieleen 3 potenssiin 3 eli 27 kertainen mahdollisuus
Itte oon asiakasjuttuihin (viimeaikoina ei paljon muuta oo ollutkaan) 1 valolla jos on pilvinen ilma ja aurinkoisella 2 valolla. Rajallisen energiani, ajan ja huomiokykyni koitan laittaa muihin asioihin jotta mikään asia ei menisi ihan pieleen. Aikoinaan tuli voimisteltua enemmän, pitäis kyllä välillä voimistella joskus uurestansa kun on pelit ja rensselit olemas...ja assari kiikkumas valon varres ja muutama kahvakuula myös.
Tuon laskuopin mukaan yhdellä valolla on vain yksi mahdollisuus, mutta eihän mies toisaalta enempää tarvitse.
Sea kolme valoa vaatii melkein jo sen assarin, tai ainakin hyvin kärsivällisen kuvattavan. Ainakin kahta pitää siirtää aina kun malli kääntyy tai kallistaa päätään. Ei oikein helppoa nopeatempoisemmassa tilanteessa
Studiossakin huomaa hyvin ohjausvaloilla kuinka paljon valoja pitää siirrellä pienenkin päänkäännön mukaan. Varsinkin ”miesvalolla” valojen paikat on tosi kriittiset jotta siitä tulis hyvä.
Ei aivan. Oli niin himmeää, valotusaika taisi olla 1/4 sekuntti. Kamera oli jalustalla.Koitettiin ilman salamaakin, mutta aina tuli jonkin verran liike-epäterävyyttä
Henkilökuvaus on taitolaji. Monesti sitä kuvaaja ja mallikin on tyytyväinen kuvaan. Pitäisi silti pystyä katsomaan kuvaa niin että mitä voisin vielä parantaa. Tässä kuvassa minua hiukan haittaa kasvojen eri puoliskot jotka on kovin erilaiset. Just kuvasin henkilöitä ja yks käänti päätään kuvatessa toiseen suuntaan. No siinä tuli sellaset jokeri kasvot. No kuvattava näki sen näytöltä ja tykästyi siihen vaikka se oli minusta valaistuksellisesti pielessä.