Myös sellaiset alkuperäiset "pöydät" johon kyynärpää nojaa - ovat kalliita... Mielestäni molemmat pitäisi olla...;-)
Timo jälleen, kolmannen kerran. Tässä diffusori laitettu päävalon eteen, mielestäni valo on nyt tasaisempi ja parempi. Timo on pitkä kaveri, taustavalo jäi ehkä hivenen verran alas.
8x10 pinnakkaisvedoksia Ilford FB MG ART 300 -paperille. Seleenisävytettyjä. Tämä paperi on omaan makuuni turhan pehmeä, kaipaan enemmän kontrastia ja tummempia sävyjä. Mutta ollakseen eka pimiösessio kymmen vuoden tauon jälkeen, olen kuitenkin suhtkoht tyytyväinen. Seuraavaksi suurennuskoneen alle perinteistä Ilford MG FB Classic Glossy -paperia.
Keni, toonereiden kanssa lopulliset tiheydet ja kontrastit ovat aina vähän hakemista, joten kannattaa kokeilla systemaattisesti, kunnes sopiva proseduuri löytyy.
Tänään, toisena pimiöpäivänä paluun jälkeen, vedostaminen sujui jo paljon paremmin ja lähes sähläämättä (mitä nyt yksi koepala valotettu punasuodin edessä ja yksi nega väärinpäin). Tässä kuva Farmerin heikenne -käsittelyn jälkeen. Kuvat nyt kuivumassa, huomenna prässäys ja prikkaus. Tuntuu siltä että tämä harrastus on jälleen oikeasti heräämässä ruususen unesta.
Joo, hyvään suuntaan ollaan menossa. Kuvathan (valot, sommittelu ym.) ovat hyviä, mutta itseäni kyllä hiukan kiusaa isolla aukolla otetuissa kuvissa, jos esim. silmät ovat terävät, mutta nenä ei.
Isot pojat sanovat että on synti himmentää Kodak Ektaria. Tämä kuva on otettu Fomapan 100 -filmillä ja täydellä aukolla, Fomapan 200 sallii mun valoilla jo aukon verran himmentämistä.
Lopullinen vedos Ilford FB ART 300 -paperille. EDIT: Otin tänään paremmassa valossa uuden kuvan vedoksesta.
Deardorff-studio koepystytetty olohuoneeseen (lisäsin jalkalistan taustakankaaseen). Kotioloissakin voisi ehkä saada jotakin aikaiseksi, vaikka onkin ahtaampaa kuin aikaisemmassa tilassa. Potrettiprojektia voisi yrittää jatkaa nyt kun koronakin tuntuu olevan jotenkin hallinnassa. Ajatuksena vedostaa 8x10 negat lith-pinnakkaisina, hankin jo tätä varten Fomatone MG Classic 131 8x10 FB-paperia ja Moerschin Lith-kehitettä.
Alumiinisissä Photax-valoissa on mielestäni se oikeanlainen fiilis, kuskasin niitä kerran kotiin Skotlannista. Isommassa päävalossa on Thorn Photographic Lamp 500W jota on syytä pehmentää. Sen kaverina käytän varjopuolella isoa valkoista reflektoria. Pienemmässä valossa on heikompitehoinen lamppu, sillä valaisen taustaa.