Käsiini päätyi vanhaa valokuvauspaperia, eri kokoja Kodakin ja Ilfordin papereita ja Kodakin Professional Film Vericolor III type S:ää 3 avaamatonta pakkausta. Paperit olleet varastoituna pimeässä, viileässä ja kuivassa kellaritilassa, jossa lämpötila vaihdellut vuodenaikojen mukaan n 8 - 16 plusasteen nurkilla. Osa on 1980-luvulta ja 1990-luvulta, osa ehkä 2000-luvun alkupuoleltakin. Joukossa avaamattomia pakkauksia ja osasta on käytetty arkkeja sieltä täältä. - Ilmiselvää on, että "parasta ennen päivä" on mennyt umpeen aikoja sitten. Itselläni ei ole mahdollista kokeilla niiden papereiden "toimivuutta". Paperit olleet ainakin valolta hyvin suojattuna ja säilytyslämpötilakin ollut suht koht oikeissa lukemissa. Mahtaakohan näitä vielä voida käyttää? Itselläni ei ole enää ollut pimiötä vuosiin, joten en itse pysty testaamaan papereita. Osaisiko joku ehkä oman kokemuksensa perusteella kertoa, mahtaisivatko soveltua vielä käyttöön? Mahd. vastaukset tälle foorumille, myös YV tai emwasama@gmail.com
Hunnuttuvathan ne aikaa myöten ihan avaruussäteilyn tai taustasäteilyn vuoksi. (vai miksi sitä säteilyä sanotaankaan) Tässä hiljattain jokin Polymax RC 90-luvulta oli ainakin normikehitteellä tosi harmaa jo eli valkoinen puuttui. Kuitenkin voi olla huomattavia eroja eri paperityyppien välillä. Polymaxissa taitaa olla jotain kehittävää boosteria itsessään joka vaikuttaa. Bentsotriatsoli ja kaliumbromidi lisäykset kehitteeseen saattavat auttaa. Hopeavedoksen Olli on kirjoittanut näin: Bentsotriatsoli ja kaliumbromidi ovat molemmat hyödyllisiä "lisäaineita" pimiössä. Molemmilla on huntua estävä vaikutus kehitteessä ja kaliumbromidi on yleensä pienessä määrin lähes kaikissa kehitteissä käytetty komponentti. Jos emulsio on vanhentumisen vuoksi hunnuttunut, niin silloin lisätään pitoisuutta. Bentsotriatsolia käytetään yleensä 1% tai 2% liuoksena, kaliumbromidia 10% liuoksena . Näitä lisätään kehitteeseen 10, 20 tai 30 ml, joskus enemmänkin, kunnes haluttu efekti saadaan. Bentsotriatsoli muuttaa kuvan värisävyä pikemminkin kylmemmäksi, sinimustaksi ja kaliumbromidi taas enemmänkin lämpimämmäksi. Näistä syistä niitä myös lisäillään vaikkei mitään hunnun pistamisen tarvetta olisikaan. https://foorumi.kameralaukku.com/members/ollij.1153/
Aihetta liipaten, miten käyttökelvottomien papereiden hävittäminen olisi syytä tehdä? Hopea ei ihan ongelmaton aine ole, mutta onko paperinkeräys tai kartonkikeräys ok? Mitä hopealle tapahtuu jos paprut polttaisi uunissa - nouseeko savuna jotakin ja jääkö tuhkaan miten? Tuhkat sitten kasvimaalle ja ai kun on hyvää sipulia.
Voisin sellaisista 4x5'' värifilmeistä jotain tarjota tai osallistua huutokauppaan. (Montako laakaa on paketissa ja montako pakettia. Niistä luultavasti löytyy myös expired kuukausi ja vuosi -merkintä) ed, kolme avaamatonta pakettia, niinhän aluksi jo kerroit . 10 filmin paketteja voisi arvata, http://www.carlmcmillan.com/Pdf/FilmData/Kodak_Vericolor_III_film_E26.pdf
Hyvin todennäköisesti ainakin merkittävä osa on käyttökelpoista. Kodakin papereiden vanhenemisesta minulla on vähemmän kokemusta mutta varsin vanhaa Ilfordia olen käyttänyt ongelmitta. Filmin kanssa en lähtisi kokeilemaan.
Jos paperit kehittää voi laittaa sekajätteeseen. Muuten oikeaoppisesti lajiteltuna jätteenä ja on ns. ongelmajätettä.
Paperien herkkyys on niin alhainen, etteivät ne kärsi kovin nopeasti taustasäteilystä, mutta ajan kanssa nekin hunnuttuvat. Kokeilemalla se selviää. Noista Mirroredin mainitsemista kokeilisin bentsotriatsolia, koska se toimii paremmin optisena kirkasteena paperipohjalle (jotkut valmistajat käyttivät aikoinaan toimimattomissa nopeissa valkaisukiinnitteissään jäännöshopean kätkemiseen). Bromidi puolestaan blokkaa kehittymistä siellä huntupäässä, joten sen säästäisin ihan vihoviimeiseksi tempuksi.
Kiitokset kaikille kommenteista ja neuvoista. Eräs foorumin jäsen varasi itselleen koko paperikasan kertoen haluavansa kokeilla niitä...mutta kommentteja "vanhoista papereista" voi silti kirjoitella vieläkin! Joten mukavaa joulun aikaa kaikille!