Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

L-Mount kamerarungot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana digikuva81, 25 Lokakuu 2019.

    Yksi syy, miksi vanhat Leicat ei koskaan kuole.
     
  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Juu, volkkareissakin oli aikoinaan varsin hyvin toimiva vaihtomoottorijärjestelmä. Millään muulla merkillä ei ollut vastaavaa. Tosin, muihin autoihin ei moottoria vaihdetukaan määräaikaishuoltona.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Cortinaan kaupattiin vaihtomoottoria, kun 100 000 km oli ajettu niin olis ollut aika vaihtaa.
    Meidän 1500 Superilla tosin päästiin 2x 70 000 km kun piti vaihtaa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Meillä oli -67 laattikkomallin Super. Toista samanlaista en oo nähnyt ikinä.
    Oli mulla -64 tähtiperäinenkin, peltoauto jonka myin tutulle liikennekäyttöön, kunnes ajoi sen romuksi.
     
  5. saurama

    saurama Member

    83
    3
    8
    Kyllä, M9:ssä oli kenno-ongelma, jota valmistaja paikkasi vuosia vaihtamalla kennon uuteen eri tavalla tehtyyn ilmaiseksi.

    Ja Leican tarkennusjärjestelmä, mittaetsin, on hienomekaaninen rakenne. Mekaaniset ratkaisut kaipaavat huoltoa, mieluummin säännöllisesti. Kyllä minä ostaisin ennemmin säännöllisesti huolletun auton kuin sellaisen, joka "on niin hyvä, ettei ole ikinä tarvinnut edes huoltaa".

    He, jotka eivät Leican jujua ymmärrä tai eivät merkistä pidä, eivät sitä ymmärrä eivätkä siitä pidä. Jaksavat kyllä vouhottaa, että on ylihintaista sontaa. Jostain syystä äärettömän harvoin Leicalla kuvaava sen sijaan pitää kamalaa mölyä siitä, miten tyhmä se caninonfujimpusony on.

    Minulla ei valitettavasti ole enää Leicaa eikä ihan lähitulevaisuudessa ole siihen varaakaan. Silti, haaveilen yhä sopivasta digi-M:stä ja siihen parista pienikokoisesta objektiivista (28mm Elmarit ja 50mm Summicron vaikka).
     
    Lord Keystroke tykkää tästä.
  6. Nää Cortinat on varmaan vielä liikenteessä, kun ovat niin hyviä?

    Leicat ainakin on. No, on siitä pari vuotta, kun viimeksi kuvasin mun M3:lla.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    No juu kyllä jotkut autot kulkee kuin ikiliikkujat ja niin tekee yleensä (minullekin) tutut filmi-m-leicat. Nyt pitäisi olla kyse digileicoista, ellei jopa SL:stä.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    13 vuotta oli meidän Cortina liikenteessä. Tapahtui kaikenlaista. Lopullinen niitti oli kun poliisit pirätti ja käski kokeilla jarruja. Takajarrut jäi 2 yrityskerralla jumiin, nilkutin kotia ja lährin autokaupoille.
    Eli uutena ostettiin ja 13 vuotiaana pois rekisteristä.
     
  9. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    "Autot olivat ennen parempia" on yhtä tosi kuin "nuoret osasivat ennen käyttäytyä paremmin". Molempia on saanut kuulla jo kymmeniä vuosia.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Viimeisimmässä Trafin listassa, mikä silmiin sattui, oli 898 kpl.

    Ed. Viime vuoden, siis 2018, tilastossa on liikenteessä enää 291 kpl. 290 bensakoneella ja yksi diesel :). Vanhimmat otettu käyttöön -62 ja myöhäisimmät -74.
     
    Viimeksi muokattu: 29 Marraskuu 2019
  11. jyrkialanen

    jyrkialanen Member

    386
    2
    18
    Niin hirvittävää kohinaa jo matalilla herkkyyksillä ei saa aikaiseksi enää millään nykyisellä rungolla. Juu, maaginen CCD-kenno ja "film look" ja kaikkea, mutta Leica M9:n oikeasti pitkään omistaneena en kyllä kaipaa hetkeäkään sitä "magiaa" enkä sitä myöskään vanhoista Leica-kuvissani tunnista -hienojen m-optiikoiden piirron kylläkin. En myöskään kaipaa loputtomasti kestäviä huoltoreissuja Wezlariin mm. haljenneen kennon takia.

    Hienoa, että luotettavuus on Leican nykyisten peilittömien kanssa jo ihan eri tasolla. SL2 on varmasti hyvä runko ja L-mountin optiikka parasta, mitä full frameen on saatavilla, mutta jos ei tavoitteena ole seinän kokoinen printti, niin vastaavaa kuvanlaatua ja ominaisuuksia saa Sonylla/Nikonilla/Canonilla ja allianssin omasta leiristä Panasonicilla tosi paljon halvemmalla, mitä Leica SL natiivilaseineen maksaa. Jos omistaisi ennestään paljon m-laseja, SL2 olisi varmasti houkutteleva, mutta ne M-obiskat, mitä itselläni vielä on, toimivat hyvin Sonyn A7Rll:n kanssa myös.
     
    Mirrored tykkää tästä.
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Leican L-mount lasit siis ovat eri kategoriassa kuin muut merkit, joilla seinänkokoisia printtejä ei niin vain tavoitella. ;)
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    No joo, kunhan luin tarkasti.. ;) Toisaalta hieman erikoinen 'vastaava kuvanlaatu', jos ei ole tavoitteena seinän kokoinen. Mutta ehkä muuten vastaava, vaikkei koossa.
     
  14. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Leicalla on tarjota tuohon kameraan SL-PL-MOUNT ADAPTER objektiivinsovitin
    SL-PL-MOUNT ADAPTER - Leitz Cine Wetzlar

    Mutta kuten aiemmon todettu, Leican omissa PL kiinnityksen objektiiveissa ei piirtopympyrän halkaisija riitä kameran Panasonic Lumix DC-S1H full frame kennolle. Tosin tuossa kamerassa on myös Super 35mm / Pixel by Pixel rajaustila, mutta sitten jää kennosta suuri osa käyttämättä.

    Full frame kameralle parempi valinta olisi Cooke S7/i Full Frame Plus Primes T2.0 - näissä piirtopympyrän halkaisija on 46.31mm, kun tarvitaan 43.27mm. Suurin saatavilla oleva polttoväli on 300mm - aivan riittävästi.
    Cooke | S7/i | Full Frame | Prime Lenses | T2.0

    En kuitenkaan erityisemmin pidä ajatuksesta, että ostetaan selvästi tämän sukupolven moderni kamera ja käytetään siinä antiikkista objektiivinkiinnitystä ja hukataan 2 tärkeää tämän ajan etua:

    40 vuotta sitten otimme käyttöön PL kiinnityksen ja se oli valmistettu 35 mm filmiä varten. Super 35 filmillä on pienempi halkaisija. PL kiinnitys oli tehty myös kameroille, joissa oli pyörivä peili ja nykyään meillä ei ole pyörivää peiliä enää. Pohdimme, voimmeko jatkaa standardi PL kiinnityksellä tulevaisuudessa, mutta sitten päätimme, ettei se ole suunta, johon mennä. ... täytyy mennä uuteen kiinnitykseen.


    kiinnityksen halkaisija

    54 mm - PL kiinnitys
    62 mm - LPL kiinnitys

    flange focal distance

    52 mm - PL kiinnitys
    44 mm - LPL kiinnitys

    Entering New Dimensions
    In comparison to the PL mount, The LPL mount has a wider diameter (62 mm vs. 54 mm) and a shorter flange focal distance (44 mm vs. 52 mm).

    Unlike 35 mm film, digital sensors come in all different shapes and sizes, and the wider diameter of the LPL mount covers them all, from ALEXA 65
    Lens Mounts

    Nyt ne linssien halkaisijat voivat olla suurempia, mutta päästään myös elokuvaobjektiivien kanssa tuohon samaan, mitä nähdään jo valokuvaobjektiiveissa, että voidaan tuoda linssejä lähemmäs kennoa, koska takimmaisen linssin ja kennon välissä ei ole enää mitään, joka tarvitsee sieltä tilaa itselleen. Ja kun jo nyt hankkii itselleen objektiivit 60 mm piirtopympyrällä, voi myöhemmin yksinkertaisesti vaihtaa kameransa suuremman kennon kameraan ilman, että tarvitsee päivittää koko kuvauskalusto.
     
  15. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tässä yksi syy lisää, miksi tarvitset molemmat kamerat - yksi ei riitä:

    Despite the large sensor and high native resolution, the S1R produces a small crop for 4K recording, at 1.09x, and uses pixel binning. The S1, however, does not crop for 4K video (in 30p, 25p, 24p; it does in 60p).
    Panasonic S1R Review

    Tuo kroppikerroin 1.09x on pieni, mutta se siellä kuitenkin on ja ehkä alitajuntaan jää häiritsemään.

    Maisemakuvaukseen ja muotokuvaukseen Panasonic Lumix DC-S1R on parempi, mutta videokuvaukseen, luontokuvaukseen(lyhyt suljinaika), urheilukuvaukseen(lyhyt suljinaika) ja hämärähommiin(suuri ISO herkkyys) Panasonic Lumix DC-S1 onkin sitten parempi valinta.

    Jos valokuvauksen ottaa vakavissaan joko harrastajana tai elinkeinonharjoittajana, mahtuu molemmat kamerarungot helposti samalle hyllylle.
     
  16. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Ei näistä ole vaikea löytää tietoa, mutta internetajan ongelmana näyttää olevan, ettei kenenkään sitten tarvitse päivittää tietoja, jos jotain uutta ilmaantuu.

    Kahdessa eri lähteessä:

    Lens Mount - Arri LPL
    Camera Format - 25.54×36.70 mm
    Guide to Understanding Flange Focal Distance
    Flange focal distance - Wikipedia

    Mutta eihän se nyt ihan noinkaan ole.

    The largest format: our exclusive 65 mm digital camera system.
    ARRI Rental | ALEXA 65

    Tuo 65 mm format on se, mihin suuntaan ollaan menossa ja sitä varten tuo Arri LPL kiinnitys tarvittiin. Full frame ei olisi sitä vielä tarvinnut.

    On tuosta kuitenkin jo aikaa, kun se julkaistiin:
    On 21 September 2014 at the Cinec convention in Munich, Arri announced the Alexa 65,[6] a 6k 65mm digital cinema camera.
     
  17. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Tarkemmin kun miettii, niin lisähaastetta pohdintaan tuo Leica S3 videokuvausmahdollisuudet:

    With its Leica CMOS sensor and Maestro II series image processor, the Leica S3 has all the essential technology for shooting professional video footage in 4K cinema resolution and full-HD.

    The full width of the sensor is leveraged at every resolution, which also lends video recordings the special look familiar with photos in medium format.
    Details // Leica S3 // Leica S-System // Photography - Leica Camera AG

    Jos SL2 kamerassa on vain 1.09x kroppitila, voikin videota kuvaavalle Leica S3 olla se viisaampi valinta tilanteisiin, joissa kuvataan sekä still että videokuvaa. Seuraava kysymys onkin sitten, miten hyvin Leica S objektiivit soveltuu videokuvaukseen. Nyt kun ei ole mahdollisuus käyttää Leica THALIA objektiiveja.
    THALIA - Leitz Cine Wetzlar
     
  18. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Laskin, millaisen kuvakennon tuo THALIAn 60 mm piirtopympyrä sallii DCI:n käyttämällä 256∶135 kuvasuhteella:

    pitkä sivu 53,07259 mm
    lyhyt sivu 27,98750 mm

    Näytti tuo 53 mm heti tutulta - Sony IMX411 kenno, jossa 151 megapikseliä on mitoiltaan 53.4 x 40, joten olisi kokonsa puolesta ideaalinen LPL Mount elokuvakameraan.

    Toisaalta taas väittäävät: "14K is the perfect resolution"
    Why large-format 14K is the perfect future

    Taas kuulostaa tutulta - tuon 151 megapikselin resoluutio on tarkemmin: 14204 x 10652

    Voisiko jopa toteutua? Ehkä vielä joku päivä.

    Toistaiseksi mennään vuokraamalla ARRI Rental's ALEXA 65 system tai hankkimalla objektiivinsovitin ja kuvaamalla 1.474x kroppikertoimella suhteessa objektiivin piirtopympyrään.

    Wooden Camera Panasonic Leica L Mount to ARRI LPL Mount Adapter
    Panasonic Leica L Mount to ARRI LPL Mount Adapter

    Toisaalta voisi ajatella, että tuskin tuo piirtoympyrän rajautuminen 1.474x kroppikertoimella on suuri murhe, mutta kun lasketaan aukkosuhteen 35mm kinofilmivastaavuus, niin huomataan, mitä kroppaamalla menetetään. THALIAn aukkosuhde on suurimmillaan 2.2, kun 53 mm leveän kennon kanssa aukkosuhteen kinofilmivastaavuudeksi saadaan 1.5
     
  19. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    "Panalla ei vielä ole tarpeeksi linssejä niin on ollut pakotettu ostamaan Sigmoja"

    Tarkemmin aloin tutkia poikien höpinöitä, niin eipä näissä ole mitään järkeä. Tarkoitetaan ilmeisesti näitä objektiiveja:
    SIGMA Interchangeable Lenses for L-Mount | Lenses | SIGMA Corporation

    Nämä ovat kaikki DSLR objektiiveja, jotka on myöhemmin tuotu L-Mount kiinnityksellä. Ei kuitenkaan ole mitään eroa, tuodaanko DSLR objektiivi kameraan objektiivinsovittimella vai hitsaamalla objektiiviin joku lisäputki. Jos nuo DSLR objektiivit ovat alunperin suunniteltu käytettäväksi DSLR kameran kanssa, ei ole mikään ihme, jos ne toimii huonosti L-Mount kameroissa(esimerkiksi automaattitarkennuksen osalta).

    Sitten siellä on tämä 35mm F1.2
    35mm F1.2 DG DN | Art

    Mutta tämäkin on alunperin suunniteltu käytettäväksi Sonyn E-Mount kameran kanssa ja Sonyn automaattitarkennus toimii hieman eri periaatteella. Tämänkin kanssa ei ole mikään ihme, jos tulee ongelmaa automaattitarkennuksen kanssa.

    Jos haluaa välttämättä käyttää Sigman objektiivia Panasonicin L-Mount kamerassa, kannattanee odotella, jos Sigma joskus myöhemmin tuo ne aidot L-Mount objektiivinsa markkinoille.