Olen inhonnut Alvar Aaltoa siitä saakka kun Aaltojakkara heitti mut selästään luennolla Jyväskylän yliopistolla. Niitä kun oli siellä lisäistuimina.. Sittemmin ne tappovälineet onkin raahattu varastoon piloon ja otetaan esiin vain kun Japanilaiset turistit käy ottamassa niistä kuvia. Ei kovin järkevä kommentti, mutta sellaista mulle tästä mieleen tuli..
Voipi hyvinkin olla Aaltoa... Ainakaan minä en tiedä nähneeni yhtään hänen taloaan jossa oli kunnon räystäät tai edes muuten suomen oloihin sopiva vedenpitävä katto. Kuva on varsin julma, mutta minusta siinä onnistunut hyvin.
Kierohan se on. Valistakaapa tietämätöntä mikä saa talon pytstylinjat vääntymään vastakkaisiin suuntiin? Kuvasta tykkään jotta hyvä.
Kun kuvataan tuollatavalla yläviistoon, perspektiivi saa suorat linjat kallistumaan kohti pakopistettä joka on jossain kuvan keskikohdassa pystysuoraan kulkevalla suoralla. Sillloin keskikohdan vasemmalla puolella olevat linjat kallistuu oikealle sitä enemmän mitä kauenpana ne on keskilinjasta. Ja oikealla olevat kaatuu sit tietenkin vasemmalle. Näin veikkaisin yläasteen kuvistuntien muistikuvien perusteella. Objektiivin kanssa asialla ei ole muuta tekemistä kuin että polttovälin valinnalla voi vaikuttaa perspektiivin "voimakkuuteen" ja tietenkin mahdolliset vääristymät voi tehdä omat tepposensa. Vinkeä efekti jokatapauksessa. Jos kuvan seinä olisi tasainen niin se ei todennäköisesti näyttäisi ollenkaan kierolta.
Tällainen oli näkymä ennen Aallon suunnittelemaa kuutiota 1960. Jo aikalaiset kauhistelivat asiaa ja edelleen työtä pidetään yhtenä pahimmista kaupunkikuvan raiskauksista.
Haukutte kaikki väärää puuta. Arkkitehdit ovat tässä maailmassa ainoita, joilla on oikeus rikkoa luonnon lakeja. Muiden tulee elää tämän säännön mukaan.
Omalla tavallaan kuvasta tulee esiin Aallon syvin olemus: mies joka sai Suomen arkkitehtuurissaan keskieurooppalaiselle tasolle - muualla toisen maaailmansodan pommitukset tuhosivat kaupunkikuvan, meillä sen teki Alvar Aalto opetuslapsineen. Lieneekö Aallon "teosten" kanssa mitään tarvetta erikoisobjektiiveihin
Tunkkainen, porvariston hillityn charmin viimeisiä henkäyksiä vetelevä kummituslinna. Sanon minä. Kuva nyt ei mitenkään yritäkään välittää A.A:n arkkitehtoonisia visioita. Eikä siinä mitään. Kaiken voi nähdä monella tavalla.