Piippu oli tuossa ladattuna Skotlannista tuodulla Highland Blendillä. Aika jees single maltin kanssa.
Ei ole MacBaren. Tämä oli vävypojan Edinburghistä tuomaa irtotupakkaa. Whiskyllä maustetulla kuitenkin, ja lisäisinpä itsekin pienen lurauksen sekaan maun ja sopivan kosteuden ylläpitämiseksi.
Puuvene on miellyttävä sekä katsella että käyttää. Kuvassa 8 näkyvä vanha British Seagull -moottori sopi tyylillisesti hyvin veneelle, mutta saastutti liikaa, joten muutamien viikkojen käytön jälkeen hankin tilalle uuden neljäheppaisen Yamahan. Välillä sitten soutaen tai purjehtien. Monitoimivene.
Puu ei rämise niin kuin guttaperkka, tuumasi kaverin jo edesmennyt faija ja teki limisaumaisen puuveneen. Seagullia voisi varmaan ajaa pienemmälläkin öljyseoksella silloin, kun se ei ole raskaassa työkäytössä. Jos tuo oli malli, johon sekoitettiin 8% öljyä ohjeen mukaan, niin puolet määrästä riittäisi todennäköisesti mökkikäytössä.
Tämä Seagull haluaa peräti 10 % öljyseoksen. Ärsyttävin Seagullin ominaisuus on että kun moottorin kippaa ylös, valuu joka kerta luraus bensaa kaasarista suoraan mereen. Jos muistaa sulkea bensahanan pari sataa metriä ennen laituria tästä ongelmasta pääsee. Mutta joka tapauksessa veneen ympärillä oli jatkuvasti bensajuovia, en sellaista viitsi katsella enkä halua turhaan saastuttaa merta. Kaveri ehdotti kerran että laita Seagull seinälle ja täytä tankki viskillä. Lasi vaan alle ja hanasta lasi täyteen. Siinä voisi olla ideaa!
Pitipä sattua, tuossa jokin päivä sitten jostain syystä tuli mieleen, että en ainakaan muista, että olisin nähnyt 2000-luvulla yhtäkään piippua polttavaa ihmistä, mutta ilmeisesti niitä ainakin yksi on. Taitaa kyllä nykyään olla varsin pienen piirin puuhaa (??).
Vuosikymmeniä sitten tuli piippuakin hetki polteltua kunnes totesin ettei tupakointi ollutkaan minun juttuni. Dunhill merkkisiä piippuja tuli hankittua. Lahjoitin ne myöhemmin veljelleni. En oikeastaan tiedä käyttikö hän niitä koskaan. Ovatkohan nuo Dunhill piiput enää edes muodissa ?
Tuossa olisi mennyt aika hyvin sähköinenkin ihan kokonaan vettä saastuttamaton, hiljainenkin.. semmosen itse hommasin ja puuilosta saa vieläpä aika halvalla hyvällä työntövoimalla Tietty pitää hankkia myös akkupari.
Ulkosaaristossa ei juuri näe sähköperämoottoreita. En tiedä miksi, mutta siihen on varmasti joku syy. Ehkä teho ei riitä tuulessa ja aallokossa? Akun lataaminen aurinkopaneleilla lienee ehkä myös hidasta, mulla ei ole sähköä mökissä eikä tule. Mutta en ole asiaan mitenkään perehtynyt. Edellinen Yamaha 4hp toimi lähes 40 vuotta, joten tämä uusi toiminee niin kauan kuin jaksan sitä nykäistä käyntiin.
Onko tehty jossain pienellä veneveistämöllä? Työn jälki näyttää erinomaiselta. PS. Joitain veneitä itse myös tehnyt. Tosin vanerista...
On, pieni veneveistämö Kemiönsaarella: Österbergs båt och trä: Österbergs Båt och Trä – Båtkunnande i fyra generationer Ovat rakentaneet tätä perinteistä mallia (Kimitoekan) jo neljässä sukupolvessa. Nuorempi kaveri rakensi veneen ja hänen isänsä ompeli ja värjäsi purjeet. Voin ehdoitta suositella jos joku tarvitsee uuden puuveneen tai korjata vanhan. Ison tai pienen. Erittäin taitavia puunkäsittelijöitä. Lisäksi erittäin mukavia miehiä.