Tässä vielä kuva intialaisesta liikenteestä. Valitan että tarkennus on mennyt päin persettä johtuen käsitarkenteisesta Minoxista. Päästot ovat ajoittain melkoiset.
Tuo laskelma edellyttää, että käytetään uusiutuvasta aineksista valmistettua dieseliä. Vanhemmat nokivasarat eivät sitä juo. Jos sitä pistää tankkiin, niin on pian edessä mittava remontti. Eli autoni vaihdolla henkilökohtaiset päästöt pienenevät. Ja tuo nyt käytettävä termi "uusiutuva diesel" on myyntimiesten uusiosana, joka antaa virheellisen mielikuvan. Se diesel kun ei uusiudu vaan muuntuu palaessaan energiaksi, pienhiukkasiksi ja kaasuiksi. Toki vähemmän kuin raakaöljystä valmistetusta.
Ehkä tarkoitat vanhoilla jotain turbodiisseleitä. En tiedä mitä litkua se Nesteen uusi tuote on,mutta oikeemmin vanhat dieselit käy monenlaisella öljyllä. 2000 luvun alkupuolella törmasin Porvoossa vanhaan VW-pakuun joka liikkui suodatetulla paistinrasvalla. Ihan oli laillinen vekotin ja kuski suositteli sitä minullekin. Mulla oli 70-luvun Peugeot diesel silloin... Itse törmasin aiheeseen eka kertaa 1984 kun mulla oli uusi Yanmar 1GM veneessä. Yksipyttyinen diesel siis. Yritin tukahduttaa sen lisäämällä öljyn määrää löpöön mutta sehän vain innostui käymään siitä. Jopa pelkällä moottoriöljyllä kävi oikein hyvin. Kikka perämoottorin säilytysöljyiksi oli siis toimimaton dieselmoottoriin. ;-)
Armeija-aikaan väittivät, että venäläinen tankin moottori käy kirnupiimällä alkuun päästyään, jos starttiin on dieseliä.
Mutta kun katsoo Volvon tiedotetta vähemmän äkisti, niin asia on toisin. Keskustelin maanantaina Autosalpan omamekaanikon kanssa vuosihuollon yhteydessä tästä ja hän kertoi tiedotteen perustuvan havaittuihin ongelmiin. Tammikuussa oli muutenkin ongelmia polttoainesuodattimen kanssa, kun lämpötila sahasi nollan molemmin puolin ja oli runsaasti lyhkäisiä ajoja. Vaikka eihän mun autossa enää takuuta ole, mutta miksi ottaa riskiä? Neste tuskin vastaa mistään, kun Volvo on asiasta erikseen tiedottanut. Auton vaihto olisi ollut joka tapauksessa edessä tänä vuonna.
Joskus niittenkin jutut osuvat, vaikkei aina. Ja - asiahan siellä Kongossa ei muutu mitenkään sen mukaan, mikä lehti Euroopassa kirjoittaa asiasta. Jos Fortune on parempi linkki, niin siitä: http://fortune.com Tai Guardian? Is your phone tainted by the misery of 35,000 children in Congo's mines? | Siddharth Kara Haulla "cobalt mining in congo" löytyy 1 320 000 artikkelia lisää, lähteitä varmasti kunkin makuun. Sähöautojen materiaalien edellyttämä kaivostoiminta on todella suuri ympäristöongelma niin Afrikassa kuin Väli-Amerikassakin, kaivosyhtiöitä kun ei pitele mikään edes Suomessa saati sitten niissä maissa. Afrikassa lisäksi ovat nuo työläisten olot aika hirveät, oli sitten kyse lapsista tai aikuisista (jos eivät nyt hääppöiset Väli-Amerikassakaan). Hybridiauto on sen ilmaston kannalta huonoin mahdollinen vaihtoehto, koskapa sen valmistuksessa syntyvät molempien, sekä polttomoottorin että sähköauton, päästöt. Niitten merkitys saattaa olla käytön aikaisia suurempi, ellei kilometrejä kerry puolen miljoonan nurkille ennen akkujen uusimista.
Punkki on Suomen vaarallisin petoeläin, mutta vaarallisin politikko on mainitsemasi helsinkiläinen politikko. Siis huom. ei stadilainen.
Paas kertoen mihin perustuu tuo huhu 2500 "uudesta" työpaikasta? Suunniteltu tehdas on kai suunnilleen saman kokoinen kuin Äänekoskella. Nykyaikaisella sellutehtaalla taitaa vuoroa kohti olla muutama ukko vahdissa (Metsä Fibren sivujen mukaan Äänekosken tehtaan henkilöstöä on 171 henkeä.)
Selluu varmaan maailma ihan simona kaipaakin... hyvä että Suomi hoitaa. .. eihän sillä mitään mutta avuja ole kansainvälisesti.,, eihän? Mennään mekin kalaan vaan Kanadaan.
Joopa joo. Valtion rahan kerjäämiseen tietysti tuo 2500 on hyvä luku.... Oikeasti, siihen 250 paikkaankin (uusia) on laskettava mukaan Destian aurakuskit, jotka auraavat niille tukkirekoille tien, ja peruskoulun opet, jotka opettavat duunareitten lapsia. Kemissähän on ollut sellutehdas yli 100 vuotta. Sama kohkaaminen 2500 uudesta työpaikasta oli Äänekosken kanssa, ja lopputulos taisi olla noin 20. Samanlainen tilanne on Kemissä, suunnilleen samankokoinen tehdas. JOS automaatio on Äänekosken tasolla, henkilöstön määrä on about 170, jos heiveröisempää, 180. Nykyisellään Kemin tehtaalla on 160 henkeä töissä. Jos nyt oikein yläkanttiin arvioidaan, niin uudessa voisi olla 185 - se nyt on aika rohkeasti sinne yläkanttiin *Uusia* työpaikkoja voisi olla siten ns. aikuisten oikeasti korkeintaan 25. Niihin valtionapuhakemuksiin yms. Rinteen perusteluihin on siten lisätty surutta kaksi nollaa. Se on aikamoista vedätystä, edes Länsimetron talousarviossa tai Guggenheimin laskelmissa ei sentään kerrointa 100 ole käytetty - 10 on jo yleensä katsottu aika härskiksi