Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kolmen pikkusalaman studio

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Keni, 27 Marraskuu 2018.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Hopeisella maksimoidaan valotehoa, haetaan kovemmat varjot, kylmää lookkia ja nostetaan yksityiskohtia kohteesta, noin suurinpiirtein. Eli sellaista kovempaa, kylmää lopputulosta.

    Ihan ok ne on, jos tuollaista hakee, mutta suosittelen, että jos suinkin jaksat pelata ja haluat tuosta laajentaa harkitse softboxeja. Pääset äkkiä kiinni toisenlaiseen maailmaan...
     
    Viimeksi muokattu: 29 Marraskuu 2018
  2. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    OK, ei siis tätä projektiani varten. Aina löytyy opittavaa. Kiitos Olli!
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Itte oon käyttänyt paljon mattahopeaa varjoa, valkoista heijastavaa en edes omista.
    Pitkään ulkokäytössä olleessa oli hopeaa ja tujaus kultaista lämmitystä. Oli hyvä....mutta viime kesänä tuuli kaatoi ja siitä tuli entinen.

    Kirkasta hopeaa vois käyttää miljöössä jossa on kirkasta auringonpaistetta, tulis vähän samantyylistä valoa mutta vähän suuremmalta pinnalta mitä auringosta tulee. Vois sopia karskin karjun kuvaamiseen tai sitten hyvin meikatun mallin kanssa ja osaavan valokuvaajan käsissä
     
    Keni tykkää tästä.
  4. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Hankin toisen, nyt heijastavan varjon. Tässä eka testi. Ehkä jotenkin tasapainoisempi vai mitä olette mieltä? Ainoastaan kevyesti käsitelty, lähinnä kevensin hieman valoa Lightroomissa kasvojen kohdalla, koska en halunut kuvatessa tuoda päävaloa liian lähelle mallia ettei iho alkaisi loistaa (ehkä vielä aavistuksen tumma, mutta tämähän on helposti säädettävissä). Saa kommentoida, kiitos.

    katso liitettä 247204
     
  5. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    JPu tykkää tästä.
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Jostain syystä kuvat näyttävät Kameralaukussa aavistuksen verran tummemmalta kuin Photarissa/Lightroomissa.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Koitappa siirtää päävaloa hieman sivummalle, niin että nenän viereen tulee varjoa. Nyt varjoa tuloo nenän alle ja vähän poskelle.
    Nenän varjo olis hyvä tulla hieman alaspäin, niinkuin se varmaan tuleekin kun valoa vähän siirtää sivummalle.
     
  8. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos neuvoista RB! Eli hieman kuten tämän päivän ensimmäisessä kuvassa, onko se parempi? Toisessa kuvassa mallilla on kasvot enemmän valoa kohti. Mutta ensi viikolla kun otan ne ”oikeat” potretit, pyrin ohjaamaan kuvattavien kasvot suoraan kameraan päin.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Viimeisin kuva on valollisesti hieman parempi. Koita tosiaan viedä vielä sivummalle valoa, otat muutaman kuvan siirtämällä valoa kuvakuvalta sivummalle, mikä sitten näyttää paremmalle. Ja voi viedä sen vähän överiksi ja siirtää sitten takaisin.
    Sitten tietysti kun valo on kohdillaan, niin pään asento valoon nähden vaikuttaa ratkaisevasti myös.
    Tähänhän ei opi kuin harjoittelemalla, ja toivottavasti tästä on apua.
    Ja toiset ihmiset on helpompia kuvata kuin toiset, jotkut menee luonnostaan hyvään asentoon....joku taas on semmonen säpsy ettei valojen asettelusta tahdo tulla mitään kun joka räpsähryksen jälkeen vaihtaa asentoaan;)
     
  10. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos jälleen neuvoista, niistä on ollut noviisille paljon apua. Huomenna viimeiset testit kun pystytän studion kuvauspaikalle. Ensi viikolla mennään sitten aikalailla samoilla säädöillä ja sarjatulella. Näiltä herroilta ja rouvilta kun ei yleensä montaa minuuttia kuvaajalle heru.
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Joo, silleen komppaan, että vähän liikaa ehkä pelkäät tai varot varjoa ylipäätään, se kuuluu tuon tyyppiseen kuvaan kuin ilmeisesti olet hakemassa.
    Toinen huomio olisi sellainen, että ota se kuvaustilanne haltuun itse, mitä enemmän annat niiden kuvattavien viedä ja määrittää tilanteen, sitä varmemmin kuvat eivät ole sellaisia kuin haluat. Kun otat ohjaavan roolin, on kaikki helpompaa.
     
  12. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kiitos Olli, se on totta että ehkä liikaa olen yrittänyt välttää varjoja. Päävalo on välillä ollut selvästikin enemmän sivulla, mutta silloin on tuntunut että tulee liian rajuja varjoja joten olen äkkiä siirrellyt takaisin. Pitää erityisesti katsoa tätä vielä huomenna.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Olisko läpiampuva sateenvarjo liian liian ohutkankainen jotta valo tuloo vähän liian ”raakana” läpi?
    Niissä kankaan ominaisuudet on kriittinen juttu.
     
  14. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Voipi olla, läpiammuttava ei ollut mikään kallis varjo. Mutta tämänpäiväiset kuvat ovat siis otettu heijastavalla varjolla (ei sekään kallis, muutamia kymppejä satsasin firman rahoja).
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 162
    502
    113
    Noissa pikkusalamoissa on niin pistemäinen, suuntaava valo ja pieni heijastin, että väkisinkin tulee hot spotteja. Studiopurkeilla voi kääntää läpiheijastavan poispäin ja käyttää sitä heijastavana, jos haluaa muotoilua. Aidosta heijastavasta putoaa se aukko tai puolikas pois käännetyllä systeemillä. Voit ampua vähän kohteen etupuolelta ohi, niin valon laatu paranee todennäköisesti.
     
  16. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Nämä jo suunnattu hieman etupuolelta ohi. Aika herkästi valo muutuu pienilläkin liikkeillä. Syvien varjojen lisäksi pelkään eniten ihon kiiltoa otsassa ja poskipäässä, niitä on hankala paikkailla jälkeenpäin.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 162
    502
    113
    Joo, kuva alkaa mennä puhki jo poskipäistä, mutta siltikin ihan inan verran valaisemalla saatua kontrastia lisää tuohon jälkimmäiseen kuvaan tekisi todennäköisesti hyvää. Oletko kokeillut viedä varjoja vähän lähemmäksi? Jos olisi softboksi, niin voisi lisätä kangasta väliin.
     
  18. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Olen kyllä kokeillut lähempänä ja kauempana, mutta herkästi alkaa kiiltää jos päävalo on lähempänä. Nämä esimerkkikuvat ovat vain kevyesti editoitu, joten Lightroomissa on ehkä helpompi lisätä valaistusta kasvojen kohdalla sen sijaan että korjailee kiiltoja. Näin ajattelin.

    Ikävä kyllä ei ole softboxia. Todennäköisesti homma olisi helpompi hallita sellaisella.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Korkovalo vai oliko se sulla takavalo on sellanen jota kannattaa katsoa. Se joissakin kuvissa tulee otsaan ja poskeen hiukan valoa suotta.
     
  20. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Hieman se takavalo antaa valoa poskeen, mutta siinä ei ole mitään millä suunnata valoa joten se räiskii ympäriinsä. Se on sijoitettu niin korkealle kuin jalusta antaa myötä kamerasta vasemmalla ja takana.

    Päivän testi uudessa ympäristössä, tämä kuva on täysin editoimaton.

    katso liitettä 247218