Jaahas, tuli käytyä pimiössä ja tarkistin asian koskien sitä Il Fordia. Eli mulla on pakkaus Ilfocrome Classic Process P 30P, joka Googlettamalla ymmärtääkseni on väriprosessointiin tarkoitettu.
hyvähkösti, jos ei mahdolliset pienet värivääristymät häiritse. Tetenalin pakkauksen käyttiksessä on jokin nyrkkisääntö prässäykselle, mutten sitä ulkoa muista. Olisiko ollut 30sek lisää aikaa/aukko tms. Minulla on ainakin useammalla filmillä tupannut punainen väri korostumaan kovasti prässäyksen tuloksena. Prässättyä värinegaa kehittelee sitten myös mm. Eiri, joten välttämäti ei sen takia tarvi itse alkaa kehittelemään.
Muuttamalla prosessiaikoja. Filmin herkkyydellä ei ole merkitystä prosessaikojen kanssa. Nimellisherkkyyden mukaan valotettu tai tarkoituksella ylivaloitettu filmi kehitetään aina standardiaikojen mukaisesti riippumatta siitä onko se 100 vai 1600 herkkyydeltään. Jos valotus poikkeaa nimellisherkkyydestä JA se halutaan kompensoida kehityksessä niin sitten muutetaan kehitysaikoja. Minä olen kyllä jättänyt väliin tuon värikuvien itse kehittämisen. Prosessi kun on lähinnä standardi ei touhu anna luovuudelle sijaa niin että jaksaisin harrastaa. Prässäykset tietysti on hyvä syy kehittää värifilmititse jos prässäystä tarvitsee. Toinen voisi olla laakafilmit. Ylimääräinen Duolab edelleen myynnissä väriharrastuksesta kiinnostuneille!
Kolmas on filminpätkiä syövät "purkki"(tm)-tyyliset neulanreikäkamerat. niitä ei kukaan firma ota kehitettäväksi.
Nyt otan sanoja takaisin. Tarkoitin värifilmien. Värinegojen käsin vedostaminen on antoisaa! Sitä harrastan kyllä.
Tätä olen joskus harkinnut, tätä värivedostamista, pitäisi vaan saada väripää tohon dusrtiin, niin sitten alan opiskella sitä.