Onko asiakaspalvelu ja huoltojen kilpailuttaminen täysin tuntematon käsite tällä alalla vai missä mättää? Kun koittaa eri huolloista kysellä niin ainoa tieto mitä niistä tyypillisesti saa irti on että onnistuuko joku operaatio ylipäänsä. Jos tän jälkeen koittaa kysellä jonkinlaista suuntaa antavaa hinta-arviota niin lähes kaikissa paikoissa vastaus on syvä hiljaisuus. Koita siinä sitten tehdä päätöksiä mihinkä vehkeensä lähettää jos kuitenkin useampi paikka suostuu huollon tekemään. Olen kaikissa kyselyissä yrittänyt tehdä selväksi etten oletakaan saavani sitovaa tarjousta vaan vain jonkinlaisen käsityksen hintatasosta. Luulisi ammatikseen kameroita huoltavan pystyvän edes jonkun arvauksen työajasta ja omasta tuntihinnastaan laskemaan. Jotta ei menis ihan valittamiseksi, niin ilmaisena mainoksena kerrotakoon että Tannerilta, Mustonen&Laineelta ja Kamerasepolta hinta-arvion sai kun kysyi.
Toisaalta kyllä mä tavallaan ymmärrän sitä huoltomiestäkin. Se on aika pirullista antaa kustannusarvioita jos ei ihan tarkkaan tiedä kauanks hommaan menee aikaa. Vaikka antais ei-sitovankin niin hirvee poru siitä nousee jos arvio ylittyy moninkertaisesti. Itsekin olen joskus arvioinut jotain (ihan muun osa-alueen) duuneja ensivaikutelman perusteella. Sitten on ottanut rankasti päähän kun hommaan on mennyt moninkertainen määrä tunteja, ilmaiseksi jouduin tekemään. Eri asia tietysti jos kyseessä on joku tuttu homma josta tietää satavarmasti kauanks siihen menee. Tosin sellasista yleensä saakin kustannusarvion paikasta kuin paikasta.
Et nyt tarkemmin kertonut, kuinka pienestä viasta on kysymys, mutta noiden omien vähän vanhempien rutkujen kanssa näennäisen yksinkertainen vika, esimerkiksi pitkät ajat ovat liian pitkiä, on sillälailla kinkkinen arvattava kustanusten suhteen, että parhaassa tapauksessa vika on helppo ja halpa korjata, pahimmassa koko suljinmekanismi pitää laittaa atomeiksi. Kumpi toteutuu selviää, kun kamera on avattu. Patterikameran kuvitteellinen esimerkkivika -kamera ei laukea- on ihan arpapeliä tuntien ja siten hinnan suhteen ennenkuin kamera on atomeina pöydällä ja pahimmassa tapauksessa sitä ei saa lainkaan kuntoon järkevin kustannuksin. Ehkä siksi eivät kaikki mielellään arvaa hintoja, kun eivät etukäteen puhelinsoiton perusteella tiedä, mika on vikana.
Olen kyllä joka kerta vähän tarkemmin osannut selittää missä mättä kuin että "ei laukea". Pari esimerkkiä: Objektiivin auki juuttunut himmennin. Kyselty muistaakseni 5 tai 6 liikkeestä. 2 ei vastannut lainkaan, kaksi heitti heti hinta-arvion jonka kokoluokasta päätellen homma on melkolailla rutiinia ja yksi vaikeni kokonaan kun kysyin hinta-arviota. Toisena vanhojen canonien tyyppivika, vinkuva peilikoneisto. Kolmesta paikasta yksi ei taaskaan vastannut edes kyselyyn että tekevätkö moisia hommia, toinen meni puhumattomaksi kun alettiin hintaa tiedustelemaan ja kolmannesta sain hinta-arvion. Edelleen olen sitä mieltä että kyllä nyt ammattilaisen pitäis suht yleisten välineitten ja vikojen (objektiivin tapauksessa toinen totesi hoitaneensa useita) osata kertoa edes joku arvio edes sille paljon maksaa että vehkeen purkaa ja katsoo mitä se on syönyt. Keräilyharvinaisuudet joita on tehty sata ja maailmassa jäljellä 20 on tietenkin ihan asia erikseen. Tai jos ei voi mitään arviota heittää niin vois senkin kertoa? Eniten mua oikeastaan kyrsii tässä se että kun rahasta puhutaan niin puolet porukasta menee kokonaan tuppisuuksi. Vissiin tässä maassa on sitten riittävän iso joukko rikkaita harrastajia/ammattilaisia joiden ei tartte hintoja vertailla että huoltomiehet pysyy leivässä tarvitsematta meidän persaukisten pennosia?
Näköjään joo No jos se on juuttunut auki niin, miten sen voi tietää onko se oikeasti sökönä vai öljyiset himmenninlehdet. Paitsi avaamalla. Kaksi näemmä arvasi, että ovat öljyisiä. Arvaus oli varmaan 40 - 50 euroa Arvasi näemmä ettei ole muuta rikki. Arvaus oli varmaan satasen luokkaa. Onko sinulla oikeasti hyötyä näistä arvauksista on oma asiasi. Minä en niistä ole paljon kostunut. Välillä maksaa vähemmän kuin odotti, välillä enemmän. Joka tapauksessa ammattimies haluaa duunistaan palkan ja silloin ei hintoihin tule kovin suuria heittoja. Kaikilta niiltä tunti menee tunnin hommaan.
Ammattimies saa hommastaan sen palkan vähän paremmalla varmuudella jos se vaivautuu edes vastaamaan potentiaalisen asiakkaan kyselyihin eikä heittäydy tuppisuuksi. "Tehdään töitä eikä puhuta paskaa" -asenne toimii vain tiettyyn rajaan saakka Voitte huviksenne arvata kuka näistä esimerkeistä saa asiakkaalta rahat ja kuka saa jatkossa olla rauhassa työtään häiritseviltä yhteydenotoilta.
No ihme, että kukaan vastasi noihin kyselyihisi. Vähän sama, kun mennä tinkimään autokorjaamosta tyyliin "Takapäästä kuuluu kolinaa, paljonko maksaa korjaus?" (esimerkki peili) tai "moottori ei pyöri, kun starttaa, paljon maksaa laittaa kuntoon" (esimerkki himmennin). Tietysti jos olet tyytyväinen, että saata vastauksen "markka viiskytpenniä" niin, mikäpä siinä. Kuntoon ne on laitettava kuitenkin.