No ei siinä taida kuitenkaan noxeja ja rikkiä niin tulla kuin dieseleissä? Ei ainakaan kuin valtamerilaivoissa. Parit linkit: http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=53303&p=272899#p272899 Mielellä vaihtaisin VR:n tavarajunien dieselit puunsavuun ainakin kokeeksi. Hangonradan vieressä tässä asun. Tuollainen mustempi savu saattaa toki kieliä ideaalia epäpuhtaammasta palamisesta myös puunpoltolssa. Varsin hyvät kuvat. Ensimmäisestä en kuitenkaan pidä ollenkaan... se on tuo perspektiivi.
Kivihiilessä on rikkiä jopa 10 %. Dieselissä taitaa vaatimus olla nykyisin 0,1%. Ero on siis jopa 100-kertainen.
Täällä olen pari kertaa nähnyt höyryveturin tänä vuonna. Halkoja oli. Mistä tiedätte että tuossa on kivihiiltä palamassa?
Kivihiiltä poltetaan,paitsi vaunuissa on puilla lämpiävät kaminat. Ei mulle nyt oiken aukea nuo aikaisemmat viestit näiden museojunien päästöistä. Näitä taitaa peräti kolme olla Suomessa liikenteessä joista yksi polttaa halkoja.Kyllä se Suomi nyt nokeentuu kun näillä ajetaan, ja miten mahtaa olla sukupuolikiintiöt henkilökunnan osalta. Meijän muija kävi tänään kampaajalla vuoden -86 corollalla. Paljonko mahtoi päästä ilmaan partikkeileita.
Aikoinaan matkusteltiin vakituisesti höyryveturin vetämillä junilla. Asustelinkin radan varressa, ja hanget olivat talvella noessa noin puoli kilometriä radan kahden puolen. (Puhumattakaan mamman pyykeistä narulla...).
Auton päästöistä syntyy puolet valmistusvaiheessa, joten eiköhän vanhalla ajamisen voi myös nähdä lisäpäästöjen välttelynä ja aivan oikein, sukupuolikiintiöt näyttäisivät olevan osa tätä samaa "distractionia", jolla meitä hämmennetään...
Kuvista viimeinen teki minuun vahvimman vaikutuksen. Siinä näkyy sitä uhkuvaa voimaa, jota upea savu mukavasti symboloi, ja myös nopeuspotentiaalia, joka on ko. veturimallille ominaista. Liikettä korostaa alkutalven matalalta paistava auinko valaisten aukeampaa paikkaa, josta juna on syöksymässä metsän hämärään.
Kiitos palautteista. Viimeisessä kuvassa kävi tuuri. Aurinko tuli pilven takaa noin 5 min. ennen junan saapumista. Kuva on Uudenkaupungin radalta joka on vielä ilman sähköistystä, ei ole johtimet ja pylväät haittaamassa kuvaamista.
toka vikassa kuvassa näkyy aika hyvin mitä piipusta tulee...vesihöyryä. melkein on metrin läpinäkyvää, kahdessa ekassa ei ole ehkä vielä kunnolla lämmin tai juuri lisätty puuta/hiiliä ja palaminen ei ole vielä kunnolla käynnissä. Muistaakseni juuri tuon junan pesään ne nakkeli halkoja, eikä hiiltä kun sillä viimeksi matkustelin. Ai niin, editoidaanpas se olennainen: Hienoja nuo kaikki ovat!