Kiitos. Netin hienous piilee juuri siinä, että sieltä löytää tai sieltä saa kaiken tiedon, mitä ihminen voi tarvita. Ja lisää kysyttävää. Pitänee ostaa pari vara-akkua, niin pärjäilee paremmin pidempään kuvatessa. Käytättekö alkuperäisiä akkuja vai jotain tarvikeversioita? Näyttääkö kamera tarvikeakkuja käytettäessä akkukeston ihan normaalisti? Itse olen yleensä ostanut alkuperäisiä akkuja, mutta jos on olemassa hyviä ja toimivia tarvikeversioita, niin sellaistakin voisin kokeilla. Tähän oli joku jossain vastannut, mutta nyt en löydä koko hommaa enää mistään. En edes muista, oliko se jossain Facen ryhmässä vai tällä palstalla.
"Siisti" on hieman tilanne- ja kuvaajakohtaista. Mutta kennon kokoon liittyen, olisi ehkä fiksumpi vertailla E-M1 mk2 plus 40-150mm komboa D750 plus 70-300mm kanssa. Nuo menevätkin sitten jo aika lähelle toisiaan niin painon kuin hämäräkuvauksen realiteettien kanssa. Ja ohuin syväterävyyskin on samaa luokkaa. Eli ei m43 aina niin hirveästi painoa säästä, mutta onhan silläkin sweet spottinsa, kuten on täyskäreilläkin. Akuista sen verran, että kaksi originaalia omistan. En ole kuitenkaan vielä kertaakaan saanut akkua yhden päivänä aikana täysin loppuun. Akunkesto on etenkin still-kuvatessa tosi hyvä. takanäyttöä selailemalla virtaa saa toki kulumaan yllättävän paljon. Samoin 4k videokuvatessa useampi akku on must.
Niin, se tietty on vähän, että miltä kantilta tuota vertailua haluaa tehdä. Jos haluaa verrata pelkkää syväterävyyttä, niin sitten juuri noin, mutta jos tärkeämpää on saada nopeita suljinaikoja, niin sitten tuo mainitsemani tapa lienee järkevämpi. Omassa kuvauksessa tuo nopeampi suljinaika on yleensä kriittisempi kuin kapeampi syväterävyys. Tosin sitten kun tähän sotketaan vielä herkkyys ja eri kennojen rohinat erilaisilla herkkyyksillä, niin suo on valmis. Mutta itse koen, että tuo korvaa tuon D750 + 120-300 F2.8 setin aika kivasti niissä normaaleissa kauvaustilanteissa, mitä itselleni tulee eteen. Jatkeen kanssakin tuntuu tarkentavan mukavan nopeasti. Nyt kun on säädötkin paikoillaan, niin täytyy käydä illemmalla kuvailemassa vähän juoksevia koiria tai sitten raahaudun kuvailemaan peuroja. Sittenhän sen näkee, miten tuo suoriutuu oikeasti.
Voihan himppu. Just huomasin, että olen tallentanut liikkuvankohteen asetukset C1:lle niin, että moodina on P vaikka pitäisi olla A (näyttää siis C1 P). Saako tämän jotenkin vaihdettua ilman, että tarvitsee rukata kaikki uudestaan? Äkkiseltään en löytänyt mitään tapaa valikoista.
Tällainen kikka toimi ainakin vanhassa E-M1, en ole kokeillut uudessa. - Laita moodivalitsin kohtaan A - Mene valikkoon, sieltä kohta Reset / Custom Modes - Valitse"Recall from Custom Mode" ja paina OK tai play, en muista kumpi - Valitse custom moodi johon haluat tehdä muutoksia - Kamera lataa kaikki muut custom moodin asetukset, mutta vaihtaa exposure moodiksi sen mikä on PASM-kiekossa valittu - Nyt voit mennä taas valikkoon ja tallentaa asetukset normaaliin tapaan custom moodiin, ja exposure moodin pitäisi sen jälkeen olla A
Kiitos. Tämä toimi myös tässä. Ilmeisesti se peruskuvaustilojen nollaus palauttaa se A-moodin sitten vakioksi? Ilmeisesti vain Sequential Low -kuvaustiloissa toimii tarkennus ja valotuksenmittaus jokaisen ruudun välissä. Eli käytännössä 10fps mekaanisella sulkimella ja 18fps digitaalisella? Ja jos käytetään digitaalista suljinta, niin etsimessä ei esitetä livekuvaa vaan edellinen otos? Mielestäni tämä oli jotenkin hankalasti selitetty ohjeessa. Onhan toi 18fps aivan jäätävä nopeus. Miksi siinä tarkennuspisteen valinnasta välillä näkyy se koko ruudukko ja valittu piste juoksee niissä soluissa, kun ruutua vierittää ja välillä taas ei näy ruudukkoa ja tarkennuspisteen loota vain juoksee nätisti kuvan päällä sen mukaan, minne sitä vierittää. Minusta se ruudukko on ihan turha ja häiritsee etsinkuvaa. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka tämmöinen tekniikkafriikki olenkin ja yleensä käytän kaikkea ilman ohjeita, niin tämän vermeen kanssa joku maahantuojan päivän kurssi voisi olla tarpeen. Tosin kivasti täältä palstaltakin saa apuja.
Samaa mieltä, todella hyvä ja avulias ketju, kirjoittajat tällä. Ja ohjekirjaa on todellakin ja kerrankin tarvittu. Mutta vaihtelua sekin ja ei ole harmittanut yhtään.
Sähköinen suljin näyttää live kuvaa 18fps asti. Jos valitsee tarkennuspisteen nuolinäppäimillä niin ruudukko näkyy. Jos valitsee näytöstä raahaamalla niin ei näy. En tiedä miksi näin, jotain vanhaa perua varmaan.
Oikeasti E-M1 mk2 tarvitsisi joystickin - minkä puute onkin suurinpiirtein ainoa virhe kameran ergonomiassa. Joikkarin paikka voisi olla info-napin paikalla, mihin se varmaan ilmestyykin mk3 mallissa. Jostain syystä nuolinäppäin säätimen käyttäminen tarkennuspisteen siirtelyyn on tässä paljon vaikeampaa kuin Nikoneissa (joihin niihinkin on nyt tulossa joy stick). Kyllähän tuo onnistuu, mutta olisiko tässä esteenä kameran pieni koko. Myöskään takanäytön toiminta ei tässä oikein vastaa odotuksiani. Olenkin käyttänyt E-M1 mk2 kanssa aikaisempaa enemmän AF-C tracking tilaa. Tuossa on epävarmuutensa, mutta toisaalta se vapauttaa aika mukavasti tarkennuspisteen siirtelystä.
Nappeihin liittyen minäkään en ihan ole tyytyväinen, E-M5 Mark II napit tuntuu mielestäni huomattavasti jämäkämmiltä painaa (lyhyempi, laadukkaamman tuntuinen ja napakampi liike, tässä toisessa on jotenkin pidempi ja epätarkempi painallus, etenkin nuolinäppäimissä juuri tarkennuspistettä vaihdettaessa.) Makuasioita, sano...
Joystick olisi kyllä ollut parempi ratkaisu. Se voisi aivan hyvin olla AEL-napin kohdalla, ja jopa niin että se hoitaisi samalla AEL-napin virkaa. Eli joystickia painamalla tulisi AEL, liikuttelemalla taas siirtyisi tarkennuspiste. Tai vaihtoehtoisesti voisi olla AF-ON-toiminto joystickia painaessa.
Itse käytän tuota AEL-nappia tarkennukseen, joten joikkari ei siihen mielestäni oikein istu, koska todennäköisesti sitä aina liikuttelisi sivusuunnassa, kun yrittäisi tarkennella painamalla sitä. Ainakin tarkentaminen hidastuisi paljon, koska joutuisi varomaan, ettei tulee liikuttaneeksi "nappia" sivusuunnassa. Info-napin paikalle se sopisi hyvinkin. D500:ssa tuo joikkari oli ja toimi hienosti. Itse yritän kovasti opetella tuota tarkennuksen käyttöä takanäytöstä sutimalla. Saisivat vain toteuttaa siihen sen moodin, että ottaa tarkennuksen juuri siihen kohtaa kuvaa, mihin ruudulla painaa. Tuo sutiminen on ihan arsesta. Tämä toiminto todennäköisesti saisi luopumaan joikkarista haaveilusta. Jos tänään sää suo ja aikaa riittää, niin täytyy hipsiä illalla katsomaan, joskos löytyisi hirviä ja/tai peuroja.
Onhan se kieltämättä isohko yllätys, että Olympukselta palkkaa saava Olympus Visionary-kuvaaja kehuu Olympuksen vehkeitä.
Jos käynnistys on hidas, kokeile vain yhtä muistikorttia. Jos on kaksi eivätkä sovi hyvin yhteen niin käynnistys on sika hidas. Jos kamera jäätyilee, kokeile eri muistikortilla. Suosittelen vahvasti myös kortin kunnollista formatointia jollain muulla kuin kameralla, eli ulkoinen lukija tms.
Jep, minä en voi sietää juuri kuvailtua hitautta. Käytössä on aina ollut 1 muistikortti kerrallaan (Sandisk ja Transcend) ja omassani en ole mitään hitautta havainnut, eikä ole myöskään mennyt kertaakaan jumiin, ainakaan vielä (5 000 laakia ja käynnistyskertoja 600).
Aika hitaasti tuo herää siitä lepotilasta. Siinä ehtii mennä tilanteita ohi, kun koirien kanssa otan kuvia niistä tilanteista, mitä eteen tulee, enkä mitenkään yritä niitä järjestämällä järjestää. Mistä ihmeestä saa säädettyä tuon, kauanko kamera näyttää otettua kuvaa ruudulla? Mielestäni kytkin sen pois ja nyt kuitenkin se otettu kuva välähtää ruudulla sen verran, että jos otan kuvia sarjapurskeina (välillä laukaisinta puolivälissä käyttäen), niin kadotan kohteen ruudulta turhan helposti kun se purskeen viimeinen kuva jää ruudulle ihan vain lyhyeksi toviksi. Minä en enää löydä koko asetusta mistään. Eikös se 18 kuvaa sähköisellä sulkimella pitäisi kuitenkin näyttää etsimessä livekuva eikä viimeistä otettua? Tänään ei ehtinyt kuvaamaan, kun autokatoksen teko vie aikaa hyvältä harrastukselta.
Jakoavainvalikko, rec view, laita nollaan. Huomaa että tuo pitää tallentaa myös C-moodeihin. Pitäisi näkyä live 18fps. Jos ei niin varmista että valittu kuvausmoodi on oikein, eli sydänsymbolilla varustettu sequential Low. Sequential High ei näytä livekuvaa, se menee sinne 60fps asti.
Lexar nopeiden korttien kanssa on ollut yllämainittuja ongelmia, nyttemmin valmistus on lopetettu, tässä Olympuksen vanha lista sopivista korteista: http://cs.olympus-imaging.jp/en/support/imsg/digicamera/compati/media/sd/en_2016_04.cfm
Ei tämä ehkä niin selvää ole. Ostin E-M1 mk2:n Foto Monzan pakettina johon kuului vara-akku ja Lexarin 128 gigan UHS-II kortti. Ei ole ollut ongelmia liittyen kameran jäätymiseen, eikä edes käynnistymisaika ole ylettömän pitkä. Kokeilin eilen käynnistystä Sandiskin suositellulla kortilla sekä siten, että kamerassa oli vain yksi kortti. En huomannut isompia eroja, mutta toisaalta minun kamera käynnistyy muutenkin tolkullisen ajan puitteissa, joskaan ei aivan salamana.