Tulipa jossain vaiheessa ostettua läjä tuollaisiakin, kun edukkaasti oli tarjolla. Nyt vaan voi todeta, että jälki on jotenkin huonoa tai ainakin kovin erilaista, mihin on tottunut. Vanhuudesta tai huonosta säilytyksestä ei pitäisi olla kyse. Sävyskaala on jotenkin tosi ankea ja karkea. Kodakin Polycontrastkin, vaikka keräsi paljon haukkuja sekin, oli sentään tiettyihin kuviin ihan jees. Tumman pään sävyistä tykkäsin. Kysyisinkin, onko muilla vastaavia kokemuksia / mielipiteitä näistä AGFA:n papereista, vai enkö vain osaa käyttää? Millaisiin kuviin nämä mielestänne sopii? Nimimerkki iskinkö käteni p***aan.
Aivan päinvastaisia kokemuksia on Agfan mustavalokopapereista. Mitä paperia ihan tarkalleen olet ostanut? Viimeiset agfan monijyrkkyyspaperit olivat nimeltään Multicontrast premium (MCP) muovisena ja multicontrast classic (MCC) kuitupaperina. Tuo muovinen oli mielestäni yksi paras muovipaperi mitä on tehty. Sillä on muuten taipumus reagoida sävyllään varsin herkästi sekä sävytteisiin että erilaisiin kehitteisiin. Osalla kehitteistä kuten ilfordin Multigrade kehitettäällä tulee varsin korostuneet vihertävät sävt jotka eivät ole minun mieleeni. Vaikkapa Neutol +, tai Neutol wa toimivat hyvin, samoin uusi ilford cooltone joka toimii multicontrast premiumin kanssa erinomaisesti. Paperissa on erittäin valkoinen kirkas pohja ja cooltonella tulee kaunis sinertävä ja erittäin syvä musta. Classic on ihan eri paperi luonteeltaan kuin premium. Kermanvärinen pohja ja sopii paremmin lämminsävyiseksi kehitettynä ja sävytettynä. Siitä vähemmän kokemusta koska olen neutraalien ja kylmien sävyjen ystävä.
On juuri tuota Multicontrast Premiumia ja kehitteenä oli Neutol 1+7 sekoituksella. Luultavasti siis vain vaatii totuttelua ja iterointia saada tuo tuote nyt lopullisesti hanskaan. Tuon kertomasi oikeastaan halusinkin kuulla uskon vahvistukseksi, kun viimeisin sessio oli tulosten puolesta jälkikäteen tarkasteltuna melko turhauttava. Kai tuon pitäisi toimia hyvin kuten muutkin paperit noilla samoilla Ilfordin MG suodattimilla?
Pitäisi toimia MG suotimilla. Muistaakseni on aika äkkipikaista materiaalia. Kannattaa kokeilla Neutol 1:10 ja standardoida kehitysaika myös. Koevalotusliuska on myös syytä kuivata, ennenkuin arvioi haluttua valotusaikaa (tummenee kuivuessaan).
Neutolia ei vaan saa enää juuri mistään. Mä ostin tilalle Ilford multigrade kehitettä ja se tuntuis menevän nopeempaa vanhaksi. Agfan papereista: Ei ole kokemusta monijyrkkyyspapereista, mutta sain isältäni erän n. 30 vuotta vanhoja Agfan papereita (paperi papereita) ja vaikka ovat vanhoja, niiin vedokset on ihan älyttömiä Varsinkin katukuvat ovat kuin suoraan jostain vuosikymmenten takaa.
Onnea vaan! Agfalla oli paperivalikoimassaan joitakin legendaarisia papereita: Portriga, Portriga Rapid, Record Rapid. Lisäksi oli monta muuta versiota, muttaen nyt muista nimiä. Ja pintoja oli toistakymmentä ja osa oli klooribromidipapereita-siis lämminsävyisiä ja loput mustia. Lisäksi tuntuvat säilyvän melkein loputtomiin, omaa kokemusta...
Toimii toimii. Ihan samoihin suodinarvoihin tuskin pääset vaan 0,5-1,5 yksikköä saattaa hyvinkin olla eroa saman negan kanssa. Mitähän tässä sitten vielä ehdottelemaan. Makuasioista tulee tietysti parhaat kiistat. Suojavalovuoto on aina yksi tyypillinen ongelma joka latistaa sävyt. Koska eri papereiden valoherkkyys vaihtelee saattaa suojavalo-ongelma tulla esille juuri paperia vaihtaessa. Valota paperia suurennuskoneella niin että se kehittyy keskiharmaaksi. Sitten kolikoita paperin päälle minuutin välein 10 minuuttiin asti. Kehitä tämän jälkeen niin näet monenko minuutin jälkeen kolikon kohta alkaa erottua harmaasta taustasta. Pitäisi olla enemmän kuin mitä paperin matka laatikosta kiinnitteeseen kestää. Ja kokeile tietysti vielä seuraavan vedostussession aluksi että prosessisi todella tekee kunnon mustan ja valkoisen valottamalla jyrkkä harmaakiila. Useamman kerran olen kerhon kuolleen kehitteen kanssa tunnin tai toisenkin taistellut ennekö olen huomannut mistä on kyse. Nykyisin aloitan aina tekemällä koeliuskan jolla tarkastan että kaikki toimii ennekö laitan negan koneeseen. Voihan tietty olla että kaikki oli kohdallaan, mutta et vaan tykännyt MCP:sta. Kokeile sitten vielä seleenisävytystä. Vaikkapa 1+20 2-5 minuutia aluksi.
Enpä ole kuin MCC118 (eli FB) Agfan papruista käyttänyt - ja ai että oli kiva paperi (pesua lukuunottamatta)
Täytyypäs tuoda julki sellainen asia, että ostin tänään litran Ilfordin lämminsävykehitettä (Ilford harman warmtone). Muovipapereille (Ilford ja Kentmere) vedostetuissa kuvissa ei kyllä ole mitään lämmintä mielestäni. Sen sijaan tuolle edellä mainitsemalleni Agfalle vedostetut kuvat tuolla kehitteellä, niin JEEEE!!! On lämpöstä poijjaat, on lämpöstä! Tunnen oikein kuinka kesä saapuu pimeään huoneeseeni, jonka ainoassa ikkunassa on 10 rullaa jätesäkkiä ja pimennysverho...
Muoi/kuitu Muovipapreille ei oikein saa aikaiseksi lämmintäsävyä, ellei kyseessä ole erikseen tehty emulsio,mutta kuitupapareilla sävy muuttuu monilla, ja kloori.bromidiemulsiolla aivan vahvasti