Kuten kuvan herra asian esitti, ei kuulemma ihan vielä riitä, eli kuulemma hartaampi ilme pitäisi saada. Taas kerran 10x12" tintype, nyt valaistuna 2x3000w salamalla ja kapalevyllä tasoitusta varjopuolelle
Ja onhan tuo hauska ja sympaattinen kuva muutenkin. Sommittelu ei ole aivan oppikirjan mukainen, mutta mitäs siitä.
Lähtisis kyllä asiaa avaamaan hieman toiselta kantilta. Ei tekniikka ole se, jolle pitää antaa plussa, vaan kuvaajalle, joka on osannut ottaa tekniikan haltuunsa. Tämä tekniikka on nyt muotia, mutta kuvaaja on lähtenyt siihen ennen muoti-ilmiötä. Onhan näitä ohimeneviä ilmiöitä ollut viime aikoina, HDR, Hipstamatic jne... Kaikki kunnia RDahlille, ei tekniikalle. Kapa
Tämä on kompromissi, koska kuva ei mahdu skanneriin kokonaisena, mutta yhtä kaikki minä ja malli pidimme kuvasta, kiitoksia kommenteista kaikille.
Mitä tekniikkaan tulee, niin päivän lehti teki sitä tykö ja oli käyttänyt märkälevytekniikalla tehtyjä kuvia suomalaisuutta koskevan artikkelin kuvituskuvina. Tulkoon yleisestä mielenkiinnosta mainittua tuo kuvat tuottanut studiokin eli http://studio1851.fi.
Ei niin, mutta tilaajamaksuun perustuvasta digilehdestä en pysty laillisesti jakamaan kuin tuon kuvat myyneen studion (linkin). Artikkeli sinänsä käsitteli epäyhtenäistä suomalaista kansallista alkuperää, jolla ei sinänsä liene yleistä kiinnostusta RDahlin kuvaketjussa.
Hassu ajatus että kuva olisi hyvä tai huono koska se on tehty jotenkin, joka on + tai -. Kuvat on kuvia, tämä on kiva ja malli vaikuttaa sympaattiselta, mutta minulla on ajatus, että olen nähnyt RDahlilta kuitenkin parempiakin. Ei se silti tätä huonoksi tee, päin vastoin...
Jos kyseessä oli tuo juttu, jonka luin Lapin Kansasta, ainakin minä pääsin sen lukemaan. (Saattaa toki olla usean lehden kiertoartikkeli) Ilman linkkiäkin lehden nimen olisi varmaan voinut kertoa, jäi kiusallisen avoimeksi tuo ajatus muuten... http://www.lapinkansa.fi/kotimaa/su...ensuomalaisia-kielia-puhuvia-heimoja-15929602
Hyvä kuva. En tiedä antaako tekniikka tälle lisäarvoa. Kapa sanoi hiukan samaa Eli tekniikka on nyt pop. Ja tämä tekniikka ei ihan niin helposrikulu kun joku hdr. Johtuu siitä että tätä ei voi ihan heti tehdä. Pitää olla asialla ja se ei kuulu nyky ihmisen juttuun että pitää kovasti valmistella ja opiskella.
Se vielä että vanhat tekniikat on kaikli kivoja. Mutta monesti ne on sidoksissa siihen mitä kuvataan. Hyvin harvoin vanha tekniikka kaipaa uusia näkemyksiä. Joskus se voi toimia. Usein se vaatii myös muunlaista kuvauksellisia näkemyksiä että uusi toimii vanhassa tekniikassa.
Joo, en tee näitä tekniikka edellä, vaan koska haluan tehdä kuvia yleensä ottaen tällä tekniikalla. Haastaa itseäni. Toki tässä sitä haastetta tulee kerrakseen, mutta samalla oppii paljon, tekniikasta ja ehkä jopa itsestään. Haasteeksi muodostuu aika usein myös se, että kuinka tällä tekniikalla saisi edes tehtyä jonkun tietyn tyylisen kuvan. Olen aivan varmasti tehnyt paremminkin onnistuneita levyjä, sitä en kiellä, mutta paljon myös huonompia. Taas on jokin kemiallinen ongelma, josta en meinaa saada kiinni, mutta täytyy vain ottaa ja kokeilla uuudelleen, jos se siitä helpottaisi. Mutta edelleen olen myös sitä mieltä että skanni ei tee oikeutta kuvalle, pitäisi varmaan opiskella sitä kuvankäsittelyä, jotta saisi kuvan vastaamaan enemmän originaalia. Kiitos keskustelusta.
Niin ja tuossa linkki siihen artikkeliin jossa studio1851 kuvia. He tosin tekevät tätä enemmän ja paremmin kuin minä, joten siksi ovat myös kuuluisampia ja varsinkin nyt tämän jutun jälkeen tuskin on asiakkaista pulaa. Varsinkin jos tämä on nyt jaettu useammassa lehdessä.
Kai se sen sallii, että tuollaisen hyvin karkean kuvaruutukaappauksen digilehdestä voi jakaa. Nimittäin kuvilla on iso merkitys lehtien lukukokemuksessa. Minulla ainakin kuvat toimi erinomaisena koukkuna itse artikkeliin. Kuvaruutukaappaus Ilkka-digilehdestä sunnuntaina 5. maaliskuuta 2017:
Paikallisessa kirjastossa oli näytillä näitä studion kuvia, ja hienoja olivat sekä teknisesti että muutenkin. Omasta mielestä tässä RDahlin kuvassa kuitenkin kohteen oma persoona ja yhteys kuvaajaan näkyvät luontevammin, eli, kuten kuvaaja itse sanoo, ei ole menty tekniikka edellä: luonteva muotokuva, jossa kirjaimellistikin on pilkettä silmäkulmassa.
Jos näin ystävällisen näköinen Pietari siellä portilla odottaisi, niin siirtymä sinne toiselle puolelle ei paljoakaan hermostuttaisi.