Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Haloo lentäjä- ja koneromantikot! yrittäkää nyt viimein herätä todellisuuteen. Suomessa ei liene mahdollista säätää sellaista lakia, jossa maa-alueen laillista omistajaa velvoitetaan pitämään lentokenttää vasten tahtoaan. Jos joku haluaa todellakin säilyttää Malmin lentokenttänä niin siihen on olemassa erittäin yksinkertainen keino. Pitää vain ostaa Malmin kentän 10ha maa-alueet Helsingin kaupungilta. Hinta saattaa tosin vähän hätkähdyttää koska epäilen että miljardi Euroa ei riittäisi kauppaan. Helsinki saa tuosta alueesta asuinalueena rakennusoikeuksina, maanvuokrina ja veroina aika paljon enemmän. Mutta yrittää toki voi jos on oikein syvät taskut ja rutkasti rahaa. Onnea kaupoille toivottaen:
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Epäillä sopii. Miljardi euroa on aika iso raha. Lisäksi diilihän meni jotenkin niin, että rakentajat ja grynderit saavat maat vastikkeena siitä, että vaivautuvat rakentamaan alueelle Helsingin kaupungin vastatessa maanparannuksesta ja infrasta täysimääräisesti eli rakennusmaan laadun huomioiden, mahtaakohan miljardi veronmaksajien rahoja edes riittääkään?
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Helsingin keskusrautatieasema ja itseasiassa koko Helsingin keskusta on rakennettu Malmin kenttää vastaavalle suomaalle paaluttamalla 1800-luvun puolivälissä. Kuinka kauas taaksepäin olit ajatellut, että rakennustekniikka on tänään taantunut noista ajoista? Vuodelta 2014: "(Malmin) maaperäkään ei ole liian vaikea kohde rakentamiselle. Vastaavanlaisia paikkoja ovat olleet Viikki Helsingissä ja Suurpelto Espoossa. Paaluttaminen aina lähtökohtaisesti maksaa enemmän kuin maavarainen rakentaminen, mutta paaluttaminen on ihan normaali rakentamis- ja perustamistapa pääkaupunkiseudulla. Ei siitä siinä mielessä mitään erikoiskallista tule, sanoo Infra ry:n toimitusjohtaja XX"
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Eiks tää sun bullshitti käyty läpi jo sataan kertaan puoli vuotta sitten vastaavassa keskustelussa? Mikä sun intressi siihen Malmin aseman hävittämiseen on? Stadissa on ihan tarpeeksi tyhjää kämppää asiakkaiden maksukykyyn nähden vai onko sinne suunnitteilla joku 100 000 asukkaan vokki?
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Kovaa tekstiä. En usko salajuoniteorioihin. Eiköhän tuossa ole kyse ihan vaan asuntorakentamiseen liittyvien järjestelmien (niin yritysten kuin kaupunginkin järjestelmien) rationaaliteetista. On tottuttu, että Hesaan tarvitaan asuntoja, kuten tarvitaankin, ja niinpä tämä koneisto sitten hamuaa lisää ja lisää maata käyttöönsä. Bisneksen pitää pyöriä ja uudet asunnot ja asuinalueet ovat myös hallinnolle toiminnan tulosta. Ilmailijana mielelläni säilyttäisin Malmin, mutta kuten sanotaan, maalaisena tuo ei minulle varsinaisesti kuulu. Surullista kumminkin.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Kandee ottaa vaan se pikkutele käyttöön. Laajakantilla tulee noita perspektiiviharhoja.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta On tämä silläkin tavalla ennakkotapaus, että mitä seuraavaksi rakennetaan? Pistetään tuosta vaikka Suomenlinna kesämökkitonteiksi tai Senaatintorille City-Marketti
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Suomenlinnaa on vakavasti yritetty jo monta kertaa. Onneksi (vielä) on järki voittanut.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta En taida ottaa. Sillä tulee liian kapeakatseiseksi ja näyttää jo nytkin siltä, että heitä on majottunut stadin valtuustoon aivan liikaa.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Vaikka asia ei muuten kiinnostaisikaan niin arkkitehtuurisesta ja historiallisesta näkökulmasta tarkasteltuna aika hieno dokumentti Helsingin Tattarisuon lentoasemasta: http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/osion_artikkelisivun_osa/liitetiedostot/160823_malmi_yhs_kevyt.pdf M A L M I N L E N TO A S E M A Y M P Ä R I S T Ö H I S T O R I A S E L V I T Y S 3 0 . 6 . 2 0 1 6 Arkkitehtitoimisto Freese Oy Arkkitehtitoimisto Schulman Oy " Tämä ympäristöhistoriaselvitys (YHS) tehtiin kaavoituksen ja suojelutavoitteiden asettamisen tarpeisiin keväällä ja kesällä 2016 Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston (KSV) tilauksesta ns. suppeana toimeksiantona."
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Hassua selvityksessä, että oikeastihan 40 olympialaiset piti järjestää Tokiossa, mutta sattuneesta syystä ne piti sittemmin järjestää Helsingissä. Tarkoitan vaan siis sitä, että selvityksessä perus-/pohjatiedot eivät pidä paikkaansa, joten selvitys on turhan hätäisesti varmaan tehty muutenkin. Sinällään ihan sama... Idiootteja mahtuu joka puolelle.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Noita selvityksiä on valunut kasien läpi neljännesvuosisata. Yhteinen piirre on se, mitä selvityksen teettäjä on asialla halunnut kertoa ja miten se nivoutuu parhaillaan prosessissa pyöriviin kohteisiin. On edullista teettää selviys nopeasti ja ns. järkihintaan ja sen avulla ajaa haluttua linjaa. Vastapuoli (lue: usein miten asukas) ei tietenkään ole vastaavassa asemassa, vaikka tieto- ja kokemustaso jostakin spesifistä alueesta, muutoksesta, luonto-ominaisuuksista ym. olisi kuinka aivan toista luokkaa suhteessa asiaa käsittelevän viranomaisen kokemus- ja tietotasoon verrattuna. Noita on "kiva" joskus lueskella jälkikäteen. Ja samalla hyvin surullista kun hankkeen haitat olivat tiedossa jo kauan aikaa ennen minkään maan valtakunnan selvityksen teettämistä.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Mitä haittoja liittyy siihen, että tuo alue käytettäisiin asuntorakentamiseen? Onko hankkeen haitta siis se, että harrastelentäjien pitää mennä kauemmas pk-seudulta, maksaa pienempää vuokraa koneen säilytyksestä ja edesauttaa kokonaistaloudellisesti harrastetoiminnan jatkuvuus pidemmällä tähtäimellä? On ihan totta, että alue ei ole maaperältään parasta aluetta rakentamiseen. Silti esimerkiksi Helsingissä asuntojen hinnat eivät ole enää missään järkevässä suhteessa reaaliarvoon. Se paikka, jossa rakennus sijaitsee, määrittää aivan liian paljon arvoa imho. Maailmalla on paljon esimerkkejä siitä, kuinka maisemallisesti arvokkaat alueet saadaan hyötykäyttöön pilaamatta alueen ominaispiirteitä. Ikuisen kyllä/ei taistelun sijaan pitäisikin siis suunnata katse siihen, kuinka alueen omaleimaisuus ja arvo säilytetään tulevaisuudessa. Kyllä neljässäkymmenessä vuodessa Malmin kentän olisi kai pitänyt kehittyä edes jotenkin. Paikka päästettiin rupukuntoon ja vähän pakkelia laitettiin naamaan. Oikeasti kenttä on riippa kaikille helsinkiläisille veronmaksajille nykyisellään. Ja myös muille.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Suomessa ikävä kyllä ei taida olla hyviä esimerkkejä. Poikkesin kesällä japanin ensimmäisen lentokentän paikalla. Se on nykyään kaunis puisto jossa on yhä nähtävillä itse kiitorata, erilaisia ilmailuaiheisia taideteoksia, muutama museoitu lentokone sekä tietysti ilmailumuseo. Alueella on myös asutusta ja erilaisia virastoja. Jos Malmi onnistuttaisiin muokkaamaan puistoalueeksi + asutukseksi siten että se toimisi hyvänä muistutuksena alueen ilmailullisesta historiasta niin mikäs siinä. En vain usko tämän onnistuvan suomessa. Jos Malmin toiminta lakkaa, sieltä jyrätään kaikki ja alueelle nousee yksi uusi betonilähiö lisää.
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Tuomas Manninen IS: [QUOTE> [/QUOTE] http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001264383.html
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Jyrätään kaikki? Yksi rapistunut rakennuksen tapainen siis...
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Ei kannata surra. Härmälän kentästäkin näkyi merkkejä vielä 80- ja 90-lukujen taitteessa. Yksi lahonnut lentokonehalli oli Pirkkahallin vieressä ja vanha kiitorata näkyi osittain osana katuverkkoa. Näin käy Malmillekin, uuden vuokralähiön noustessa uusien asukkaiden tarpeisiin. Ja uusia asukkaitahan saamme kätevästi "eteläisemmistä ja itäisemmistä maista".
Vs: Kansalaisaloite Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta Niin. Oma koti sijaitsee kaupungin vuokratontilla. Siis Helsingin. Jokainen voi halutessaan vetää johtopäätökset siitä, mitä mieltä itse olen tuosta alueesta. Tietenkin kun tässä nyt ollaan oikein kansalaisaloitetta puuhaamassa, niin tuli mieleen se kaikki, joka maakunnissa on häviämmässä. Monilla paikkakunnilla kun on esim. tehtaiden lähettyville rakennettu aikoinaan asuntoja tehdastyöläisille. Olen kyllä sitä mieltä, että nämä jos mitkä, ovat olennainen osa Suomen historiaa. On suoranainen vääryys, että puhutaan jopa siitä, että näitä kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita puretaan. Tai näitähän oikeammin tuhotaan nyt. Ehdottomasti pitäisi jonkun tehdä kansalaisaloite, että nämä arvokkaat kohteet säilytetään. Kuntien tulisi lunastaa kohteet itselleen ja tehdä niistä vaikka matkailuvaltti alueellensa. Olisi niin tärkeää saada sr-1 merkintä moneen kohteeseen varsinkin itä-Suomessa, Kainuussa jne. No. Vakavasti. Toivoisin edelleenkin samaa kuin aiemmin ja josta J.Vuokko jatkoi fiksusti.