MiG-21bis by Mika Latokartano, on Flickr MiG-21bis (cockpit, nose cone) by Mika Latokartano, on Flickr
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Kiitos kuvista ihan hienot, tuli taas inttiajat mieleen ;o) Olin talvella 74-75 Lohtajalla it – ampumaleirillä ja tollanen 21 Bis lenteli jonkun aikaa siinä yläpuolellamme ja me ”yritettiin” Boforsseilla veivata ja pysyä perässä, no eihän siitä tietenkään mitään tullut. Lopuksi kaveri vetäisi jälkipoltin päällä noin 40-50 metrin korkeudella koko tykkirivistön yli ennen poistumistaan Kauhavalle. Yksi niitä armeija ajan mieleenpainuvimpia kokemuksia, ei se vauhti vaan se ääni.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Mä olin -72 Kauhavalla ja oltiin alokasajan päätteeksi ampumaradalla. Oli sovittu tollasen MIG:n ylilento matalalla niin, että voitiin tarkkailla sen tuloa. Tiedettiin lähestymissuuntakin. Jonkinlaista koulutusta tääkin oli. Ei sitä kukaan nähnyt, ennen kuin se oli jo melkein päällä, mistä se veti suoraan ylös ja katos muutamassa sekunnissa korkeuksiin. Sen lähestyessä ei kuulunut mitään ja päällä repes täys pauhu. Vaikuttava spektaakkeli. Oli muuten salaista tekniikkaa vielä tuohon maailmanaikaan. MIG:n järjestelmien malleja säilytettiin Kauhavalla puuparakissa, jossa ikkunoiden edessä oli oltava aina verhot. Ja ko. huoneiden sisäovetkin oli lukossa.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Tuohon aikaan Suomessa ei ole ollut vielä bis-versioita vaan ihan perus F-13-versioita (eli infrapunaohjuksin varustettuja päivähävittäjiä). Vaikea kuvitella että niissä olisi ollut jotakin ihan oikeasti salattavaa
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Joo, en mä muista versioita. Tokihan me ihmeteltiin asiaa, mutta se meni enemmänkin Neuvostoliiton harjoittaman yleisen salailun piikkiin. Olivat käsittääkseni vaatineet käytäntöjä sopimuksissa. Kuri oli kuitenkin tiukkaa ja sitä noudatettiin Kauhavalla. Kuriositeettina koneet oli aika louskuja. Käynnistettäessä moottorista lensi hillittömät määrät palamatonta polttoainetta.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Tykkään tuosta Kryptosin kakkoskuvasta, siinä se on oikeessa elementissään.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Kiitoksia peltipaatti ja Snoop, ja mukava että muillekin tuli muistoja mieleen. Helsinki, Verkkokauppa.com, 7. kerros, näköalatasanne. Keskimmäinen hissi vie perille.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Tuo MIG on kyllä todella hienon näköinen lentokone noin yleisesti. Mielestäni tuossa ensimmäisessä on onnistuttu tuossa kuvakulmassa hyvin. Myös nuo värit on todella hyvät eli hyvin raikas sekä rikas (sopivan imelä). Ympäristöstä aina voi valittaa, mutta sille ei nyt mahda mitään. Mielestäni tuossa on ihan hyvin onnistuttu, kun se on siisti/puhdas. Tuon tyylinen kuva voisi vielä toimia jos mukana olisi ihminen/ihmisiä. Näinkin tämä toimii todella hyvin kuitenkin. Toinen kuva on myös mainio ja noin hienosta lentokoneesta varmasti saa paljon erilaisia yksityiskohtia jotka toimisi kuvana.
Vs: Mikoyan-Gurevich MiG21bis Kiitos, emerik kommentoinnista ja pohdinnasta. Tuo MiG on oikein kuvauksellinen. Ympäristö on mitä on, mutta kun ympäristöä ei voi muuttaa, se pitää vain ottaa osaksi kuvaa. Tuossa kakkoskuvassa on sama lipputanko kuin ykkösessä, mutta tuosta kulmasta se näytti minusta MiGin nokalla törröttävältä antennilta. Mieleen tuli 70-luvun Lada tai Datsun ja MiGin ohjaamossa wanha radio. Masto olisi helppo poistaa, mutta se huvitti minua niin jätin sen. Halvat on huvit, sano.