Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nuivaa palvelua Rajalasta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Kaapro, 16 Maaliskuu 2016.

  1. Kaapro

    Kaapro

    5
    0
    0
    Meneekö Rajalalla nykyään niin hyvin, että sen myyjien ei tarvitse panostaa enää asiakkaiden palveluun.

    Kävin noin viikko sitten Helsingin Rajalassa ja hämmästyin minkälaista palvelua sain osakseni. Tein tiettyjä ostoksia, mitkä olin katsellut jo netistä etukäteen. Silloin vielä homma pelitti. Mutta katsoppas kun aloin ehdottamaan kamerakauppaa, missä olisin vaihtanut vanhan kamerani käytettyyn uudempaan mallin niin myyjä muuttui todella töykeäksi. Kyse oli kuitenkin tuhansien eurojen kameroista mutta silti ei homma kiinnostanut. Päätinkin melko pian, että homma saa jäädä tähän ja teen kauppani aivan jossain muualla kuin Rajalassa.

    Tuntuu siis siltä, että asiakkaan pitään tietää tarkalleen mitä hän ostaa kun astuu Rajalan ovesta sisään. Tavara haetaan hyllystä ja rahat kasaan. Sitten kiitos ja näkemiin tai ainoastaan näkemiin.

    Miksi sitten mennä ylipäätään tuonne liikkeeseen kun tavaran voi tilata netinkin kautta. No yksi hyvä syy ainakin pääkaupunkilaisille on se, että Rajalan postituskulut on käsittämättömän kalliita. Halvin maksu, vaikka vaan kirjeenä kotiin, on 12€.
     
  2. Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Etkö huomannut, yhtäkkiä sinä olit myyjä ja Rajala asiakas. Asiakasta ei kiinnostanut myyjän tuote ja sinä suutuit. :)
     
  3. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Helsingin Rajalassa on tosi laiskoja myyjiä. Muutamia kuukausia sitten kävin katsomassa käytettyä hyväkuntoista Leica Elmarit-M 50/2.8 collapsible -objektiivia. Oli jopa Leicarunko mukana testausta varten. Ainoa pieni miinus oli että objektiivi oli musta kun olisin halunnut kromivärisen. Hyvä (tai edes keskinkertainen) myyjä olisi ilman muuta pystynyt myymään minulle tuon objektiivin, sillä olin todella kiinnostunut, mutta tätä kaveria myyminen ei taas kiinnostanut pätkääkään. Hetken aikaa yritin virittää keskustelua objektiivista, mutta kun myyjä ei ollut kiinnostanut koko asiasta lähdin kotiin ja ostin samana iltana kromivärisen objektiivin netin kautta Ruotsista.

    Loppujen lopuksi olen kuitenkin iloinen että ostin sen kromivärisen, joten oikeastaan pitäisi kai kiittää Rajalaa. Menettivät kuitenkin melko helpon tuhannen euron kaupan.
     
  4. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 066
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Sama fiilis kerran rajalasta ( keskusta), myyjä joku äidin pikku valkosormi. Asiantuntemus nolla, myyntihalu nolla.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Kuopion rajalassa olen aina saanut ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua
     
  6. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Kieltämättä, ostin minäkin Fujiin objektiivin nettikaupasta, menin noutamaan. Ihan ekana minulle ilmoitettiin, että olenko saanut jotain ilmoitusta että se olisi noudettavissa. Vastasin etten ollut edes tietoinen että minun kuuluisi saada joku ilmoitus. No myyjä meni etsimään sitä, olin antanut myyjälle tilausnumeron ja kerroin mitä olin tullut noutamaan.

    Meni hetki jos toinenkin, kunnes myyjä tuli tuohtuneena takaisin objektiivin kera, että oli hieman vaikeaa löytää, kun ei ollut kuulemma tarpeeksi tarkkoja tietoja mitä olin noutamassa.

    Toisekseen, nettikaupassa ei ollut edes mahdollisuutta, että olisi voinut maksaa noudettaessa, tuote pitää maksaa heti. Piste.

    Muutenkin koko keskustan rajala oli kuin pystyyn kuollut. Porukkaa kulki edes takaisin, mutta ei myyjiä, jengiä venas odotuskohdassa useita. Ei jäänyt kovin hyvä maku joo minullekaan.
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Pitää minunkin avautua, sen verran nyppi...
    Viikko sitten olin ostamassa Elinchromen snoottia ja Nikkoriin vastavalosuojaa, olin netistä tarkastanut, että Postitalossa niitä on molempia yksi. Menin siihen myyjän odotuspisteelle seisoskelemaan. Kaksi myyjää näytti olevan työssä, molemmilla asiakas, muuten myymälässä ehkä kymmenkunta asiakasta. Ohitseni kulki henkilökuntaa, ei silmiin katsomista, ei tervehdystä, ei huomioimista. Eivät ilmeisesti ajatelleet, että asiakas maksaa heidän palkkansa. Myyntihenkilökuntaa eivät selvästi katsoneet olevansa, vaikka minun ymmärrykseni mukaan kunnon yrityksessä kaikki nyt sentään asiakasta suostuvat palvelemaan, vaikkeivat sitten muuta tekisikään.
    Minulla oli väljä aikataulu, 50 minuuttia aikaa, kun Etelärannassa piti alkaa koulutus. Väljyys alkoi tiukentua, kun henkilökunnan vaellellessa ohi pisteelle kertyi kuusi muuta asiakasta ja mitään ei tapahtunut kahteenkymmeneen minuuttiin, paitsi että toinen myyjä vapautui ja hän alkoi palvella ilmeisesti tuttuaan, joka oli tarvikeosastolla eikä siinä pisteessä, jossa myyjää odotetaan.
    Puolen tunnin kuluttua sain myyjän lopulta minua palvelemaan, jono oli silloin kasvanut seitsemän asiakkaan mittaiseksi ja myyjien määrä pysyi samana. Olisin halunnut vielä muutamaa ostosta varten kysellä hintoja, niihinkin olin varautunut, mutta aika ei enää antanut periksi ja ostin vain sen, mikä oli välttämätöntä. Muut asiat saisin kyllä muualtakin.
    Kokemus oli että asiakasta ei pidetty minään, tai ehkä haittana. Jos voin jatkossa saada tarvitsemani muualta, kyllä myös sen muualta haen.
     
  8. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 329
    403
    83
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Toista se on vaatekaupassa. Kun koittaa rauhassa katsella ja miettiä, mitä sitä oikein tarvitseekaan, niin heti ollaan kyselemässä. Jopa viinakaupassakin viinihyllyn edessä hetken viivähtäessä tullaan kysymään, että mitä se herra on ajatellut syödä ja kyytipojaksi hankkia.
     
  9. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Tämä on kyllä totta.

    Mutta toista se oli ennen viinakaupassa. Oltiin jonossa ja kun tiskille päästiin, kerrottiin selkeästi mitä halusi. Ei siinä jahkailtu ja jääty tiskillä pohdiskelemaan, mikä olisi hyvää viiniä minkäkin ruoan kanssa. :)
     
  10. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 081
    506
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Samat kokemukset täälläkin Rajalasta. Turun päämyymälässä yksi erittäin nuiva myyjä, ja palvelu on lähes aina hidasta. Verkkokaupan kautta vielä huonompaa. Chat ei tiedä laitteista mitään eikä voi kysyä liikkeestä. Liike (Hki pro) vastaa maileihin hitaasti, ja vaikka kysyt selvästi lisätietokysymyksesi, niin kaikkeen ei silti vastata. Huipuksi viime kerralla "mukana kaikki johdot" = puuttui USB-johto. "Ohjeet on" = mukana tulleesta nipusta puuttui suomen- ja englanninkieli. Jne. Lisäksi kaveri ei tiennyt firman toimitusehtojakaan.
     
  11. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Kyllä mulle mailiin vastattiin aika nopeasti... Kyselin pari viikkoa sitten mitä saisin vaihdossa ao. tuotteista Fujinon 16-55/2.8 obiskaan.

    Lähes uusi Fujinon XF 18-135/3.5-5.6
    Uuden veroinen Fujinon XF 27/2.8
    Hyvä kuntoinen Fuji XE-1

    Nuo arvostettiin vaihdossa 400e arvoiseksi, joten vähän aikaa pyörittelin päätä.
     
  12. Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Moni yritys saisi ottaa mallia Alkosta. Graafinen ilme on aina rauhallisen tyylikäs eikä kaupassa ole juuri muitakaan hätäiseen ostokäyttäytymiseen painostavia aistiärsykkeitä niinkuin tarkoituksella ahtaita käytäviä tai isoja aletauluja. Asiakaspalvelu on erinomaista ja täysin riippumatonta siitä, mitä tuotteita ostaa. Mitään järkeä koko kaupan olemassaolossa ei sensijaan ole.

    Rajala on senverran iso tekijä, ettei yksittäisen ihmisen asiakastyytyväisyydellä ole valitettavasti enää niin paljon painoarvoa. Gigantilla ja Ikealla riittää asiakkaita vaikka moni vannoo ekan vierailun jälkeen, ettei koskaan enää marssi ovesta sisään. Taidan itse olla niitä harvoja, jotka ovat pitäneet tästä kiinni vaikka ensin mainitun verkkokaupasta olenkin sortunut jotain pientä ostamaan myöhemminkin.

    Myymäläkohtaiset erotkin on varmaan aika pitkälle kiinni siitä, millaista väkeä sattuu töihin hakemaan. Oma harrastuneisuus tuskin painaa paljoa CV:ssä, jos ketju perustaa jonkun kauppakeskusmyymälän niin ne palkkaa tradenomin ja pari merkonomia. Näköjään Rajalan sivuilla näyttäisi siltä, että niitä kauppakeskusmyymälöitä on ajettu alas. Itse en sellaisista tykkää mitään ostaa juuri sen asiakaskokemuksen takia, mutta kävelen kyllä aina sisään ihastelemaan jos ne sattuu olemaan lähellä omia mielenkiinnon kohteita.

    Käytetyn tavaran kaupan pyörittäminen noin isossa organisaatiossa on varmaan niin hiton kankeaa ettei siinä ole juuri lainkaan katetta kummallekaan. Rajalasta ei ole tuoreita kokemuksia, mutta muutama vuosi sitten nettikauppa toimi erinomaisesti ja jostain juuri markkinoille tulleesta tavarasta ilmoitettiin erikseen sähköpostiin pahoittelu, että toimitus saattaa kestää viikon.
     
  13. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Tästä tulikin oikeastaan mieleeni. Liuskahdin tuossa aiemmin sivuun keskustelusta, anteeksi. Eikös tämä liike ole Pro Shop? Kuka timpuri alkaa mietiskelemään Starkin kassalla, mitä materiaalia timpurin kynän "lyijy" on? Mistä löytyy taksinkuljettaja, jolle auton istuinten päällysten materiaali on tärkein ostokriteeri? Tai varastomies, jolle tärkein kriteeri on turvakengissä olevan varvassuojaosan valmistusmateriaali?

    Sääntöjä (l. vinkkejä) harrastajalle shoppailun/polttelun näkökulmasta:
    Sääntö yksi: Jos et tiedä, mitä olet ostamassa, älä osta.
    Sääntö kaksi: Jos haluat ostaa jonkun härpäkkeen, osta.
    Sääntö kolme: Jos et ole ostamassa mitään, mieti mitä voisit ostaa.
    Sääntö neljä: Jos et keksi mitä voisit ostaa, niin mieti mitä voisit tarvita.
    Sääntö viisi: Kyllä ylimääräiselle rahalle aina arvo löytyy. Jostain.
    Sääntö kuusi: Jos sinä et sitä osta, niin joku toinen ostaa sen edestäsi.

    Ja tärkein:

    Sääntö seitsemän: Osta.
     
  14. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    No, mulla on tuore kokemus Leppävaaran Sellon Rajalasta kun käväisin kysymässä, löytyisikö erästä kameraa testattavaksi.
    Ei ollut, mutta mietti olisiko Sanomatalon Rajalassa. Katsoi, että näkyisi olevan yksi kappale Sanomatalon, ja ehdotti että käväises siellä kysymässä, että saako sitä kokeilla vai onko paketissa kunnes joku ostaa kokeilematta.
    Olen joskus ollut vastaavassa tilanteessa ja myyjä on soittanut puolestani ja a) tilannut kameran minua lähellä olevaan myymälään tai b) varmistanut itse puolestani, voiko tuotetta käydä testaamassa myymälässä, jossa se sijaitsee. Eli ei tullut palveltu olo. Tarinalla on onnellinen loppu; ostin kameran, tosin TopShotista, kun palvelu oli ihan toista luokkaa.
     
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Osa nykyajan "brändilukutaitoa" on tiedostaminen, että jos asian nimessä on sana Pro, se on suunniteltu amatööreille ja jos on kyse tavarasta, se on useimmiten lähinnä rihkamaa.

    Ammattilaistuotteiden nimessä ei "koskaan" ole osana Pro.
     
  16. sjk

    sjk Member

    122
    1
    18
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Vieläkö joku ihmettelee miksi Verkkokauppa on menestyvä liike!!
    Me, kuluttajat voidaan vaan äänestää jaloilla. Turha taivastella myyjiä. Jos heitä ei kiinnosta myydä eikä omistajaa raha, niin asia on minusta aivan selvä.
     
  17. motris

    motris Well-Known Member

    4 928
    785
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Hyvä pointti. Edelläkävijä siis tämän yhte kilpai, äh. Mikä huomenna onkaan. Mutta suhteen siis. Paljon luvataan, mutta. No luvataan, ja se kai pääasia.
     
  18. lunnifer

    lunnifer Member

    930
    12
    18
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Kävin pitkästä aikaa tällä viikolla Rajalassa (postitalo). Harvinaisen hyvä kokemus, sillä sain saman tien palvelua. Ei niillä toki ollut myydä akuuttiin tarpeeseen hakemaani normaalia PC-synkkakaapelia, mutta kokemus oli silti parempi kuin edellisillä kerroilla. Yleensä ei ole saanut palvelua eikä hakemaansa tuotetta.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Nyt sentään palvelua, joskaan ei tuotetta...  :)
     
  20. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Jospa ne tietää, että kun tuotteita ei ole niin voi palvella ja kun on tuotteita niin sitten karkuun?
     
  21. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Nuivaa palvelua Rajalasta

    Jopa perusmarketin kenkäosastolla ovat toimineet joskus siten, että jos sopivaa kokoa ei satu olemaan niin soittavat naapurikunnon markettiin ja kysyvät ja sopivat sitten. Kerran esimerkiksi Myyrmäestä soittivat Tapiolaan ja kävin sovittamassa ja ostamassa kengät Tapiolassa jossa ne odottivat valmiina.

    Ulkomailla suurten kameramarkettien kanssa on samanlaisia kokemuksia. Jos yhdessä ei ole, soittavat ja kysyvät onko asiakkaan kyselemää tuotetta toisessa - vaikka kyse olisi vain filtteristä tms. Ja jos on, niin opastavat sinne käymään. Eivät vain katsele tietokoneelta varastosaldoja.

    Erikoisliikkeiden odottaisi aina toimivan näin.