Kaikki varmaan tunnistaa klisee kuvat. Kehuja, haukkuja, ohjeita, edes jotain tekstiä kaivataan. Jo 4000 kuvaa ottaneena kaikki neuvot tervetulleita. Kamera D70, Nikon Nikkor 10.5mm/F2.8 fisu nokalla.
Ensinnäkin, sarja meinasi jäädä katsomatta, koska kuvat, jotka esittävät kaloja, eivät erityisesti kiinnosta. No. Avasin ketjun, ei kaloja missään. Miksi ihmeessä valokuvia pitää nimetä objektiivien mukaan ? Näihin kuviin ei mielestäni sovi vääristymät, eikä räikeät, ns. karkkivärit. Varsinkin, kun kennolla on roskia. Ei nämä kai huonoja kuvia ole. Minuun ei vain iske tällä kertaa nämä fisukuvat...
Onhan nämä periaatteellisesti visuaalisesti hienoja, mutta kuvista välittyvä sanoma on aika outoa. Halutaanko tässä korostaa hienoja rakennuksia vai mollata niitä, kun ne on väännelty tommoisiksi? Ehkäpä siksi näistä ei oikein saa kiinni. Viimeisestä tykkäsin eniten.
Minä kyllä taas pidin noista karkkiväreistä, ja kakkonen oli se kuva, joka miellytti näistä eniten. Muut olivat liian tavanomaisia eivätkä tarjonneet mitään uutta. Hyvännäköisiä silti visuaalisesti, värit ovat puhtaita ja kirkkaita. Mikä valoitusaika?
Niin minustakin, sopii hyvin noihin autioihin kohteisiin Miellyttää myös juuri näiden kohteiden vääristely fisulla, ne kun ovat niin tylsiä ja miljoonaan kertaan kuvattuja muuten, eli tässä sentään on uutta mukana.. Vielä kun jotenkin saisi jonkun kauniin malli-ihmisen tuonne sopiviin kohtiin vääristymään mukaan, niin jo vain olisi kuvilla jälleen lisää kiinnostavuutta.. (kolme sekuntia kyllä jaksaa olla paikallaan, tai sitten salamalla lämäyttää mallia ja muuten antaa valottua pitkään) By the way, nuo kuvat saa linkitettynä valokuvaksi olla korkeintaa 150KB kokoisia, eli muuttelin linkeiksi, jos haluat kuvat takaisin esiin, niin pienentäen sallittuihin kokoihin. Mode JPu
Ykköskuva. Ei kovin erikoinen. Fisuilulla ja karkkiväreillä toki näyttävä, mutta ei oikein siltikään iske. Kivalta näyttää mutta vain hyvin lyhyen hetken. Kakkonen. Parempi. Kestää pidempää katselua, oivallusta käyristä pylväistä jotka kehystävät kaukana näkyvää tornia. Kuvassa on etualan ja taka-alan myötä syvyyttä ja karkkivärit toimivat ihan mukavasti. Sommittelun kannalta kuva ei ole tasapainossa koska oikea osa kaareutuu maaasta enemmän (taivas ei näytä kaareutuvan koska se on tyhjä) -> tulee fiilis että kuva on kallellaan vasemmalle (vaikka torni on suora). Kolmonen: Kestää ykköstäkin huonommin katselua. Tylsä, ei syvyyttä eikä karkkia. Nelonen: Setistä paras. Tuo fiilistä muinaispaikasta, tasapainoinen koska kummallakin vääristyksen puolella on kohteita, symmetriaa mutta silti kontrastia erilaisuudesta, syvyyttä ja pakopiste jonne katse imeytyy.. Tyhjyyteen mustaan äärettömyyteen. Tästä kuvasta pidän. Vesku
Kiitos kaikille palautteesta. Tuli hyviä neuvoja ja rakentavaa palautetta. Toisin kun tuolla toisella foorumilla jonne joskus ajat sitten erehdyksissäni menin laittamaan kuvan. Tosiaankin, JPu en muistanut tuota 150Kt sääntöä. Pitää kokeilla jos kuvista sais jotenkin pienempii. Olisko tähän jotain muuta neuvoa kun pienentää lisää niitä tai poistaa värejä(pakata nettikokoon)? Saturationia ei ollut lisätty kun max.+3 ekaan ja tokaan kuvaan. Eka ja toka kuva on rakennettu kahdesta valotuksesta. Eli taivas ja rakennus. WB on pikkasen persiillään luultavasti, siitä tämä CandyColors. Lisää kommentteja saa pistää.
=) ajattelin nimetä hauskasti ketjun. Siinnä näköjään epäonnistuttuani. =) Joo kenno on tosiaankin paskanen harmi.
Joo, viiminen oli kyl hieno. Loput toimis mun mielestä huomattavasti paremmin jos olis suoria linjoja piirtävä objektiivi käytössä.
Aiankin Photoshopin save for web toiminolla pystyy helposti säätämään kuvan sellaiseksi, että se sopii noihin kokorajoihin. Siinä näkyy koko ajan arvio tiedoston koosta, joten voi sen mukaan säätää pakkausta sopivaksi. Ja kyseinen toiminto poistaa kuvista myös exif-datan, joka pienetää tiedostoa muutaman kymmenen kiloo.
Viimeinen kuva on minusta ihan mielenkiintoinen vääristymineen, on tarpeeksi vähäsävyinen ja aihe kuvattu "sopivasta" kulmasta. Kalansilmän ystävä kun en muutenkaan ole niin nuo muut eivät jaksa sytyttää.
Niinpä, mutta jos suoristat fisukuvia niin se pitää päättää jo kuvatessa sillä kuva-ala ei ole suoristuksen jälkeen enää kokonaan käytettävissä. Fisukuvaustekniikassa suosin kameran pitämistä vaakatasossa, siten voi parhaiten hallita vääristymistä. Viimeinen kuva toimi minusta parhaiten.
Joo samallakun kokoa muokkasin koitin kaikki paskatahrat poistaa samalla. =) Vika kuva on, jos jollekkin ei avaudu, niin eduskuntatalon pylväiden "takaa" otettu.
Sori ku upin tän mutta en viitti uutta topikkiii tehä eli näkyykö teillä 3kuvassa vasemmassa alareunassa varjo? Kalibroin näytön ja edellisellä profiililla ei näkyny mutta tällä näkyy. Ollaanko siis parempaan vai huononpaan menty. Jos näkyy näkyykö selvästi. siis te jolla on kalibroitu oikealla laitteella näyttö.
Näkyy selvästi, vasemmassa alakulmassa, mutta jää kuvan siihen osa-alueeseen, ettei se hyppää esiin kovin nopeasti. En edes huomannut sitä aiemmin, mut kun sanoit, niin heti.
Ei voi muuta sanoa ku ***** tätä kalibroinnin vaikeutta. Pitänee ruveta säästämään laitteeseen että ei tarvii silmämääräsesti tarkistella ja kokoajan säätää.