Terve, Tuli hankittua Multigrade 500 -päinen Varioscop. Siinä on vain keskarin valoboxi. Kuvaan pääasiassa kolmevitosta. Onko mitään syytä lähteä etsimään pienempää boxia vai pärjäänkö tällä mitä on? Vaikuttaako se muuta kuin valotehoon?
Vs: Multigrade 500 En usko että mitään muuta kuin valotehoeroa on. Ja se erokin voi olla yllättävän pieni, sillä ei ne mattapinnat hajavaloboksin sisällä ole täydellisiä heijastavuudeltaan, vaan myös absorboivat valoa. Kaikkiin koneisiin ei edes ole vaihtoehtoisia bokseja. Tai onkohan jokaiseen 4x5 laitteeseenkaan myös kinokokoinen tarjolla.. Eritehoisia polttimoita voi sen sijaan laittaa joihinkin.
Vs: Multigrade 500 En usko että Ilford pelkästään huvin vuoksi on valmistanut kolme eri kokoista valolaatikkoa. Minulla on yksi ylimääräinen (käyttämätön!) 35mm:n valoboksi pohjalevyineen. Se matalampi malli. Voin myydä jos joku tarvitsee, yv:llä tavoittaa.
Vs: Multigrade 500 Kokeilepa joskus paljonko noissa Ilfordeissa valoeroa on. Onhan sitä varmasti, sitähän ei kukaan ole luullakseni kiistänyt. Fujimoto G70 kojeeseen ei taida ole kuin 6x7 boxi. De Vere 504:n oman väripään kinokokoiseen boxiin en ole vielä törmännyt, mutta saattaahan sellainen ollakin? Omaani tuli mukana 4x5'' ja 67 boksit. ed. Joka tapauksessa on aika yleistä, ettei käytössä ole joka koolle omaa hajavaloboksia, enkä tästä kenenkään ole ikinä kuullut mitään muuta vaikutusta olevan kuin valotehon eron. Jännää on se, ettei kondensoriakaan välttämättä tarvitse olla joka koolle, mutta siinä voi ehkä jo löytää muutakin vaikutusta kuvan projisoitumiseen. Ainakin teoriassa.
Vs: Multigrade 500 Ei kai siinä periaatteessa mitään ongelmaa ole, kunhan valolaatikko on riittävän iso.
Vs: Multigrade 500 Enpä taida jaksaa kokeilla. Mutta joskus on ollut väärän kokoinen valolaatikko koneessa ja olen ihmetellyt miten valotusajat ovat niin outoja. Siinä vaiheessa olen tarkistanut asian ja vaihtanut oikean kokoiseen valolaatikkoon. DeVere 504:n väripään rakenne on hieman erilainen, mullakin oli joskus sellainen. Siinä on tosiaan ainoastaan yksi iso valolaatikko. Nykyään minulla on kaksi Multigrade 500 -järjestelmää, toinen kiinni Focomat IIC:ssä, toinen DeVere 504:ssa. Focomatilla vedostan kino- ja keskarinegoja. DeVere 504 taas on pyhitetty 4x5 negoille, sillä tämä suurennuskone vaatii 4x5 valolaatikon kanssa lisäksi lampunpidikkeitä (kohdistavat lamppuja paremmin, eivät automaattisesti asetu oikein 4x5 valolaatikon ikkunoihin). Pidikkeitä on hankala asentaa/vaihtaa jos tekisi mieli välillä vedostaa pienempiä negakokoja. Helpompi kun on kaksi konetta!
Vs: Multigrade 500 No näinhän se just pitää mennäkin. Kun ei ole tyytyväinen valotusaikoihin (aukkovalintaan on usein tärkeämpiä kriteereitä kuin valon määrä), on syytä muuttaa valotehoa. Se että kinokoolle usein tyydytään keskikoon boksiin, vaikuttaa myös kinokoon objektiivin useinkin parempi valovoima ja myös suurempi optimaalinen aukko. Mutta yhtälössä on tietenkin monia vaikuttavia tekijöitä. Kyllä kaikille bokseille on käyttöäkin.
Vs: Multigrade 500 Kyllä ne varmasti ovat tuossa mielessä optimaalisia ja käytettäväksi tarkoitettuja.
Vs: Multigrade 500 Joo, Multigrade 500 -järjestelmä on aika monimutkainen ja tarkka instrumentti lampuksi.
Vs: Multigrade 500 Tuli tuossa kokeiltua kinon ja keskarin vedostamista 4x5 -boksilla, ja ainakin perstuntumalla valoa menee hukkaan melkoisesti. Tuossa on kuitenkin 300W lamput ja valotusaika nousi johonkin minuuttiin aukolla 5.6-8, vanhalla koneella 150W lampulla oli selvästi nopeampaa hommaa. Saan lähiaikoina keskikoon boksin ja jahka kokeilen sillä niin koitan muistaa raportoida. Ainakin kinon kanssa valoa falskasi myös melkoisesti, lähinnä varmaan siksi että käytin laseja ja rajaimen veitsiä, ei ollut negamaskeja käytössä.
Vs: Multigrade 500 Jos on käytössä vaikka 9x12cm/4x5"- valolähde, niin suuremmilla ei käsittääkseni toimi. Pienemmillä on kyseessä pelkästään negakoon rajaus. Ei ne kondensorilinssit/hajavalopäät tunnista, onko kysessä pienempi negakoko. Kapa