En ole ennen kuvannut diafilmille ja ajattelin että jos haluan tärähtämättömiä kuvia käsivaralta vähän heikommassakin valossa niin onnistuiskohan tällainen: kuvaan siis 100 -asa filmiä ja säädän kamerasta asa -arvoksi 200. Eli kamera alivalottaa yhden aukon verran ja käyttää nopeampaa suljinaikaa? Sitten erikoiskehityksellä yhden aukon verran lisävalotusta niin kuvien pitäisi olla ok? Vai olenko ihan hakoteillä?
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Siltä kuulostaa. Mikä erikoiskehitys? Valitse toki mieluummin filmi, jota tarvitset.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Ehkäpä käyttäjä haluaa jotain tiettyä filmiä käyttää. Sitä en kyllä tiedä tekeekö kukaan enää push-kehityksiä, eikä se laatu ainakaa niissä hommissa parane. Ja siksipä itse käyttäisin suoraan ISO 400 diaa ja kehityttäisin nomaalisti.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Kai diaakin joku voi "erikoiskehittää", eli pidentää kehitysaikaa tarpeen mukaan. Sinänsä yhden aukon ero kuulosta aikas pieneltä, isoa hyötyä siitä ei saa. Ennen wanhaan diat yleisesti alivalotettiin, syynä kai se, että ylivalotusta ei kestä laisinkaan. Varmaan kameroiden mittaritkin helposti ylivalotti, koska minäkin aina sain hyvännäköstä diamatskua pienellä alivalotuksella. F4 oli runkona.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Mustavalkoisella on paljon vaihtoehtoja valita erilaisia kehitteitä, joilla saadaan erilaisia herkkyyksiä filmistä ilman laadun (sävyntoiston) selvää heikentymistä. Miten vastaavia on tehty väridialle?
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Millaisista suljinajoista nyt on kysymys? Ei tuo yhden aukon ero välttämättä vielä takaa tärähtämättömyyttä. Pitkällä tähtäimellä kannattaa huolehtia siitä, että oma laukaisu-. tukemis- ja hengistystekniikka on kunnossa. Tuo aina kiveen hakattuna esitetty 1/polttoväli on oman kokemukseni mukaan aivan liian pessimistinen arvio.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Onhan niitä labrat teneet vuosikymmeniä. +1, eli 100 ASA (ISO) filmi 200 mukaan. Ihan käyttökelpoinen. Huntua ja varjojen mustuma lähinnä oikein tumman sini/vihreä, mutta kuitenkin lähes musta. Mä kehitytin joskus Ektachrome High Speedin (160 ASA) 1600 mukaan, kun ei Moskovan suuren sirkuksen esityksissä tahtoneet riittää herkkyydet mihinkään. Kyllähän niitä dioja tietysti katsoo, mutta tämän päivän herkkyysihmeisiin verrattuna ovat kyllä..... (en sanokaan)
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Niin siis oon hakoteillä vai oikeessa? Hehe.. Fujin sivuilla ainakin lukee että Velvia 100 -filmiä voi ylikehittää yhden aukon verran ilman huomattavaa kuvanlaadun heikkenemistä. Yritin etsiä mutta en löytänyt mistään 100:sta herkempää diafilmiä.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen http://www.bhphotovideo.com/c/product/496809-USA/Fujifilm_15689978_Provia_400X_RXP_III.html
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Hakoteitä tarkoitin! ;D Mutta unohdin pari seikkaa. Laadulla ei ole yhtäkkistä hyvän ja huonon rajaa, mutta silti pidin itsestäänselvänä ettei mitään "vääriä kehityksiä" eikä valotuksia kannata harrastaa. Toiseksi unohdin diafilmien saatavuudessa tapahtuneen romahduksen.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Hyvä, että olit tarkkana. Nyt maailma pelastuu. ................................................................ Alkukevään huhut tiesivät kertoa, että Fujin Provia 400x olisi tulosa veilä tuotantoon, mutta eipä taida olla tarjolla. Macolta saa Rollein tuotemerkillä ISO 200 diaa, jos se heyrkkyys riittää. https://www.macodirect.de/en/film/color-slide-films/
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Esivalotus tai hunnutus, miten sitä nyt kutsutaankin, voi olla hyväkin konsti, jos jyrkässä valossa kuvataan. Pimiöhommiin paneutuneillehan se on tuttu juttu, mutta käy diafilkallekin. Dia siis esivalotetaan niukasti, helpoiten se käy kuvaamalla epäterävänä jotain neutraalin väristä pintaa; esim. pilvinen taivas tai valkoinen paperi. Alivalotus noin 4 aukkoa. Siis sataselle dialle mittariin 1600 ISO ja rulla läpi. Takaisinkelauksen jälkeen rulla on saatava samoille hampaille taas kameraan, tussimerkinnät auttavat tässä. Sitten voi kuvata pari aukkoa alle, siis satasta ISO 400 mukaan valotellen. Mitään kehityskikkoja ei tarvita, normaali kehitys. * menetelmää voi tietysti yhdistää ylikehitykseen, kompensoi jyrkkenemistä. Silloin ISO 800 olisi ehkä sopiva valotus. ** kolmea aukkoa alivalotellenkin voi hunnuttaa, taaskin sitten ISO 800 käyttöön. Oikein jyrkkään valaistukseen sekin voi olla hyvä, mutta loiveneehan se kuva aika tavalla. Kuvasin aikoinaan Velviaa, ISO 50, esivalotettuna ja valotellen ISO 200 ja ISO 400 mukaan. Ihan käypäistä, mutta se olikin hyvin jyrkkää normaalisti valotettuna.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen Niin juu, jos kamera kaksoisvalottaa, voi sillä keinoin tietysti kokeilla yksittäisiin ruutuihin erilaisia esivalotuksia. Hiukan kokeilevaa asennetta juttu edellyttää joka tapauksessa. Semmoisia objektiivin eteen laitettavia valkoisia "suodattimia" oli joskus kaupan, saattaa olla vieläkin. Ne kai oli tarkoitettu valkotasapainon mittaamiseen, mutta voisivat sopia esivalotukseenkin. Muutakin vastaavaa kekseliäisyyttä voi tietysti kokeilla.
Vs: Diafilmi ja alivalottaminen ISO 200 filkkaa on ilmeisesti vielä saatavana, ja aiemmat testaajat pitävät sitä aika hyvänä yklikehitettäväksi ISO 400:aan. Ilmeisesti Agfan filkaa brändättynä. http://www.amazon.com/gp/product/B002J9 ... FR6BB6PPPW"]http://www.amazon.com/gp/product/B002J9G5MC/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=B002J9G5MC&linkCode=as2&tag=120studi-20&linkId=HXF3IUFR6BB6PPPW