Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan noi 150w salamat on aika tehottomia, sitä tehoa tarvitaan kun haluaa hajottaa valoa... 150w flässi ei teholtaan eroa merkittävästi normi käsisalamasta. yks mielenkiintoinen uutuus kiinasta, on nämä monoflässit joissa on sisäänrakennettu akku: http://www.ebay.com/itm/400W-Nicefoto-Classic-Portable-Wireless-Embeded-Studio-Flash-Light-outdoor-S705-/400834026555 Käytännössä kaikki käyttää Bowens S mounttia, joten erilaista härpäkettä on tarjolla niin paljon kun haluaa. Ja noita kiinasalamoita noi kaikki tuppaa nykyään olevan, joita sitten brändätään ja myydään kovemmalla hinnalla. Ja ne on ihan hyviä värkkejä, salama on kumminkin niin yksinkertainen vekotin, että ei siinä paljoa metsään voi mennä. poies lukien ne oikeasti kalliit ammattivärkit, niiden etu on sitten enemmän varmaan hyvin vakaassa värilämpötilassa. Jos haluaa halvalla hyvää, niin sitten ostaa vaan jotkut kunnon käytetyt työhevoset. Niitä saa halvalla. Ja jos hintavertaa, noita suomessa myytäviä settejä: http://www.ebay.co.uk/itm/Godox-3x-400W-1200W-Studio-Blitzgrat-Blitzlicht-Flash-mit-Softbox-Studioblitzset-/201414961090 Saksasta saa 3x400w setin 530€. Ja toi 3x150w setti suomesta oli 447€. Nopeasti katottuna, noi pikkuset 150w flässit ei käytä Bowens S mounttia. Se ois aika iso syy olla ostamatta niitä. Kannattaa ehdottomasti kattoa että salamassa on toi Bowens S mount, se on selkeästi yleisin.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Niinpä, kaikissa mainituissa D-lite –sarjan salamoissa ohjausvalon max. teho on 100 W ja siksi sen säätöaluekin on noissa kaikissa sama. Jos käytetään salaman ja ohjausvalon säädössä suhteellista asetusta, niin D-lite one -laitteessa salaman ja ohjausvalon teho on aina sama. D-lite 2 –laitteessa salama on aukon verran ohjausvaloa tehokkaampi ja D-lite 4 –laitteella tuo ero on kaksi aukkoa salaman ja ohjausvalon välillä.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Olen lueskellut tätä ja muita foorumeita ja päätynyt siihen, että jos hankin studiosalamat, niin Elinchrom D-lite 4 on ilmeisesti se taso, jota haluan. Tehoa ja säädettävyyttä niissä on riittävästi, mutta en tarvitse ammattisalamalaitteiden satoja välähdyksiä pitkin päivää. Riittääkö kaksi salamaa? Minusta ei riitä. Vähintään kolme, mielummin neljä aluksi. Khden salaman setit ovat "halpoja" jopa Suomesta ostettuna. Mistä kolmas salama?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan 3-4 on hyvä määrä alkuun, voi riittää pitkällekkin. Itse käytän normaalisti 6-7 salamaa ja toisaalta vähempääkin tilanteen mukaan.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan 3 dliten setti on dogitarvikkeella 100, 200 ,400 settinä. Varmasti voi vaihtaa 100 esim 200 ws salamaan eli tilata esim 200, 200? 400 ws setin
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Minä kuvaan myös fujilla ja käytän tuollaista 200, 200, 400 dliteä. Hyvin on riittänyt jääkiekkojoukkenkin valaisuun. Suosittelen. D lite on juuri sopiva harrastelijakäyttöön
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Onko noista 7 salmasta 5 rekvisiittana vai mitä ihmettä niillä tehdään ?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Jos ihan sähkötehoa katsotaan, niin "normi käsisalaman" teho on about 50 Ws. Kolmannes siis. Tehoa ei tarvita nykyisellään sisällä kuvatessa mihinkään. Aukkoja voi kinarikoossa käyttää muitakin kuin f:16, ja herkkyyksiä isompiakin kuin ISO100. Tehontarve tulee vastaan VAIN ulkona aurinkoisella kelillä, kun/jos yritetään kuvata auringonpaisteessa asiallisesti valaisten. Sisällä 150 Ws riittää mihin vain, isoillakin pehmentimillä puuhaillessa. Tehosta (500-600 Ws) on kyllä se etu, että osatehoilla (1/8, 1/32) tavanomaisesti kuvatessa latautumisajat ovat lyhyitä (paitsi joillakin ikivanhoilla härpäkkeillä, joissa ei ole tyristoriohjausta ja nehän tyhjentävät konkat aina kokonaan). Tosin, hirmu pitkiä ne eivät ole nykylaitteilla muutenkaan. Tehokkaammissa laitteissa on yleensä myös tuuletus, joten niitä voi käyttää pitempään kuumenematta. Edit: Kannattaa huomata, että 150 Ws ja 600 Ws ero on kaksi aukkoa. Sama kuin herkkyden muutos ISO 100 -> ISO 400.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Paljon käytetyn D-Liten heikkous on heppoinen rakenne. Isojen pehmentimien tms. kanssa on aina vaarana, että ne nivelen kiristimet murenevat käsiin. - Ja onhan se Elinchromen bajonetti (vai miksi sitä kutsuisi) varsinainen PITA, totta puhuen. Huonoin kiinnitys käytössä oikeastaan kaikista mahdollisista vaihtoehdoista. Mutta, niitten kanssa voi elää, ja harrastajakäytössä hinta/laatu on kyllä houkutteleva.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan MISSÄ oppilaitoksessa sä muuten sen ammattitutkinnon teitkään?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Päävalo-tasoitusvalo-taustavalo Sitten vasen ja oikea korkovalo ja ylhältä hiusvalo. Nämä vain tuovat kuvaan valollista tuntua, ja parempi kuin näkyvät vain vähän eikä yhtään liikaa. Mahdollinen 7. valo taustaan, joko valkoisen tasaisempaan valaisuun toisen valon kanssa tai taustalle elävyyttä jonkun hässäkän kautta valaisten. 5 valoista on synkassa keskenään, välähdys valaisee niinkuin ohjausvalot näyttää, taustavalot eivät...niitä pitää säädellä näytöltä katsoen. Jos salamat eivät olis synkassa keskenään niin noin monella salamalla ei voisi kuvata sujuvasti. Toki voishan niitä valoja tuosta vielä lisätäkkin. Ja kuvaan kyllä myös 3 valolla säännöllisesti toisentyyppisiä kuvia studiossa. Ja passikuvat 2valolla. Heijastinta käytän vain vähän.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Käväistiin koulusta kuvaamassa rannikkolentolaivueen helikopteri, valoja tais olla viitisenkymmentä. Pääosin pieniä spottivaloja ja palkilla dialle kuvattiin. Itse en ollut napinpainaja.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Miten aloittelijan kannattaa arvottaa softbox vs. sateenvarjo. Onko softboxissa jotain täysin ylivoimaista verrattuna läpiammuttavaan sateenvarjoon?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Läpiampuva sateenvarjo kelpaa sisätiloissa lähinnä tasoitusvaloksi kameran suunnasta, siitä kun valo heijastuu ympäriinsä. Teltan (softbox) valo on paremmin suunnattavissa, heijastava varjo kelpaa myös valaisuun. Sateenvarjo on halvempi ja helppo kuskata.
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Elinchrom –studiosalamiin on tarjolla ns. hunajakennoja melko tihein asteluvuin (esim. 8°, 12°, 20°, 30°) jne. eli, tarvitseeko käytännön kuvauksissa tuollaista valikoimaa? Miten hyödyllisiä on ns. ladonovet studiosalamassa?
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Hommaa kaikki vaan, jos jotain meinaat tehdä muutakin kuin passikuvia...
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Tokihan kaikenlaista valokuvaustavaraa olisi mukava omistaa, mutta kaikki mainitut tavarat maksaisivat Elinchrom:in alkuperäistuotteina n. 400 euroa, joten harrastajabudjetilla pitää yrittää tehdä mahdollisimman perusteltuja hankintoja ;-)
Vs: Studiosalamasetit vinkkejä hankintaan Ei. Yksi voi olla joskus kätevä, tai sitten n.s. snootti. Vaikkapa kasvoihin lisävaloa, siis. (Tai muuhun kiinnostavaan kohtaan). Ei mitään virkaa, aloittelijan kannalta. Unohda.