Se t-max kehite on prässäyskehitettä. Ei kovin ääriviivaterävää siis. Mä leivoin ton filmin kanssa pitkään, kun sitä sai halvalla lähikaupasta ja parhaat tulokset sain kun 100 ASA:aa prässäs 2 aukkoa ja 400 ASAA aukon. Normina en saanut järkiperäisiä tuloksia aikaan. Makuasioita tietysti ja mitä haluaa.
Ihan mielenkiintoista juttua tullut tuossa jo. No idea on hyvinkin yksinkertainen, miksi tuon ISO160:llä tykkäisin ampua. Toinen syy on digi ISO100 studiossa, joka on aika versus NPS160:een. Eli siinä se triangeli.... ja lisäks mulla on tuota TXP320:stä tuossa sopiva setti mukana. Jos jotain fiksuja aikoja löytys esim. Rodinalille, TMax Dev:ille, tai ID-11 sta vanhanan jauheena löytyy purkista myös. Ehkä pitäis hankkia Dtol siihen kehitteeksi. Ei ainakaan B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart löytänyt Rodinal +Tri-X320:lle sopivaa pull-kehitystä. Pitää tehdä laimea litku ja kehittää hivenen yli ilmoitettujen aikojen....etsiä.
Koko jutun luettua ton voi ottaa pelkkänä vittuiluna. Niin kuin sanoin. IMHO tmax:lla helpoin tietää mitä tuleman pitää. Ja helpoin harrastajalle. Jos on oikein "valotettu/kehitetty", tulos on hieno. Toki on niin, että drx:llä saa "hienoa" aikaiseksi. Se on helppo rodinalinkin/melkein minkä tahansa muun kanssa. Ja ei, ei sun kannata kokeilla uudestaan millään uhalla, jos olet sopivan yhdistelmän löytänyt. Kaikki on varmaan samaa mieltä siitä, että rakeet ja "sävyt" on pitkälti makukysymyksiä. Typerää kinastella turhasta. Tmaxilla alivalotuksella/ylikehityksellä saa tositosi paskaa aikaiseksi. Mustavalkokuvat tehdään kuitenkin vedostusvaiheessa. Ja joo, vedoksia en ole tehnyt moneen vuoteen. Tiedot siitäkin hataria.
Sori, jos siltä kuulosti. Tarkoitus ei missään nimessä ollut olla edes sarkastinen, v...tuilusta puhumattakaan. Älä lue rivien välistä. TMAX-filmien tietyt tekniset ominaisuudet ovat aina olleet aika häikäiseviä. Siis ne, mitä niiden "spekseissä" mainitaan. Valitettavasti en vaan ole niitä lukuisista yrityksistä huolimatta vielä löytänyt, vaikka olen sinnikkäästi "kokeillut" luultavasti 5-6 kehitteellä. Mutta en sillä "luonnollisimmalla", TMAX-liemillä. Siksi minua kiinnosti positiiviset kokemukset. Toisaalta, jos et ole pimiössä vedostanut TMAX-filmiä TMAX-kehityksellä (tms.), niin kääntäisin tän v...tuilu syytöksen vähän toiseen suuntaan. Case closed.
En ymmärrä tätä kinastelua, etenkin T-Maxin huonoudesta. Ihan hyvää jälkeä se tekee, ominaiskäyrä vain on suorempi kuin Tri-X:ssä yms. vanhoissa filmeissä, samoin vaste kehityksen muutoksiin selvempi/herkempi. Kyllä mä olin ihan tyytyväinen T-Maxiin + D76:seen (Tmax-kehite oli silloin taloudelle liian kallista). Hienorakeista, helppo zonettaa jne... Ilford-fanina vaan satuin vaihtamaan Deltaan sitten kun moinen markkinoille ilmestyi.
..ja delta mustumakäyrä ei enää olekkaan niin lineaarinen kuin tmaxin. tmax saattaa sopia aiheisiin jossa keskisävyt saa loistaa, vaaleat ja mustat vähän vähempi. plus-xästä saa tmaxia kun vedoksen kopioi kopiokoneella ja lainaten kameraseuramme pj:tä "siinä vaiheessa kun tmax on ainoa jäljellää oleva filkka minä lauon hasseliani tyhjänä" ,D tuo txp on eria tavaraa kun kinarin tx (tai muiden formaattien tx) ja se on mustumakäyrältään txää lineaarisempi, jos oikein muistan (en jaksa tarkistaa) että sikäli hyvä keskustelu kun on saatu oikeat verotkin mukaan. Perceptolilla kehitin kerran kaverin 50 ASAlla laukoman HP5+ ja hyvää tuli. Että se oli kyllä hyvä huomio kehittevaihtoehdoissa. Annan kuitenkin ääneni Rodinalille, koska Tipen pakastimessa ei filkkaa nyt niin paljoa ole että neljäs kehitevaihtoehto kannattaa pakkaa sekottamaan tuoda. Rodinalissa 1+25 on rakeisempaa kuin 1+50 tai 1+100 joissa eroa en enää huomannut. Oisko eka resepti testiin "Tri-X 320@160 / Rodinal 1+50 / 10min / 20C" ... vaikka 10min voi ehkä olla vähän liikaa niin koittaisin sitä nyt kuitenkin sittenhän sen näkee.. ameriikan poijjaat ovat viisastelleet aiheesta näin: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00DBNe&tag=
Joo, eihän mulla ollut kuin +120 rullaa erilaisia vaihtoehtoja siellä ;o) Itseasiassa mä tein tällä kierroksella erilaisen vaihtoehdon ja kuvasin sittenkin NPS:lle ja 1:n ihan testinvuoksi Scalalle. Katotaan ny sitten mitä tulee.. NPS:t pitäis tulla tällä viikolla takasin, Scalan kanssa kestänee hivenen...
Ei tartte ostaa Xtolia tuohon. Se ei ole edukseen (joskin hyvää jälkeä kyllä saa) silloin kun valoa on paljon. Xtolin kanssa voi huoletta kuvata filmin nimellisnopeudella ja prässäykseen se on hyvä. Xtolin käyttöä opetellessa tuli helposti liian paksuja negoja ylivalotetuista filmeistä, varsinkin runsaammalla kääntelyllä. Se on tosiaan ärhäkän oloinen kehite. Jos haluat rodinalin terävyysvaikutelman niin käytä sitä. Muista vaihtoehdoista väitän että reilun aukon ylivalotetun TXP320 kanssa on aika sama käytätkö D-76, Tmax, Xtol tai esim. DD-X kehitettä. Kaikilla tulee hyvää aika samanlaista jälkeä. Todellisten erojen esille saaminen vaatii tarkkaa työskentelyä. Suuremmat erot lopputulokseen kuin näiden kehitteden välillä tulee kehitysajasta, laimennoksesta ja kääntelystä. Kuvaa pari rullaa kehitystesteihin, pätki ne vaikka sitten paloiksi ja etsi se oikea kehitysaika valotuksellesi niin kyllä sävyjä löytyy. Aukko ei ole mikään ylivalotus tuolle filmille.
Sanokoon kurko, mitä sanoo, mutta ihan samoin voisi sanoa, että kun multikontrastipaperit on ainoita mitä markkinoilla on, kannattaa siirtyä värikuvaukseen.
Mä tässä oon nyt hivenen tutkaillut tuota Scalan jälkeä.... ja meinaa itku päästä, ettei sitä enää saa =(
Scalaa oli joku viikko sitten freda52:sen fotoyksin kylmäkaapissakin... Pirun kallista tavaraa vaan kun pitää tuonne bernhardille lähetellä kehitettäväksi, mutta se jälki, se jälki... Ongelmallinen mulla kino-käytössä kun rulla ei todellakaan täyty hetkessä - eikä sinne alle 3:a rullaa viitsi lähettää kehitettäväksi. Kuvaan kai kinollakin liian keskarimaisesti enkä vaan räpsi.
Joo, mä kehitytin sen Mayer-labissa ja kokonaishinta posteineen rullalle 120::stä oli vajaa 13€. Eli ei hirveästi heitä suomen normikehityksistä. Pinnakkaisiahan tuosta ei 67:lla tarvi =)
Jos ootte vakavissanne harkitsemassa tuota jossain vaiheessa niin meitsi vois lähteä messiin 10-20 rullalla.
120-koossa en ole tuota kokeillut, enkä taida kun ei projektoria ole.. En sentään usko, että perusskannerilla tuosta saisi jotenkin parempaa irti kuin mv-negoista tai vedoksista.
Epson 3200, eli noin 3v vanha wanhus jo =) Ja on siellä joku vedos skannattuna järkyttävällä mustek 12000p -skannerilla... Silllä ei edes vedoksista saanut kunnon jälkeä, mutta tuossa koossa se ei onneksi näy.
Joo, ei tuo Epson 4180 tuo siitä sen kummempaa irti, tosin luuppi on keksitty ja Scala skannautuu todella helposti verrattuna negaan =) Sen lopullisen vedoksen saa kyllä sitten otatettua siellä vimpan päälle vehkeillä, jos tarvis on. Helposti siitä kuitenkin sai suht' hyvät sävyt irti, mikä ei taas tapahdu negalla kovinkaan nopeasti.