Terve kaikki Olin hetki sitten kehittämässä filmiä ja kehitteenä on APX100 (old) kanssa Compard KG:n R09 One Shot, joka lienee Rodinalin kopio. Kehite on purkissa ruskeahkoa, mutta käyttöliuoksena sinistä. Onko tämä normaalia? Viime kehityskerrasta on vierähtänyt jo hivenen aikaa, joten en ole aivan varma onko kehite vielä kuranttia. Kiitos vastauksista. WB
Vs: R09 One shot Kaipa vastauksen vielä saat joltakulta joka on tuota kehitettä kokenut. Kysyn vaan että jättikö toiminta epäilyksen varaa? Yhdenlainen testi kehitteelle on laittaa siihen palanen filmiä. Siis valossa. Jos se mustuu hyvin kohtuullisessa ajassa suhteessa suositeltuun kehitysaikaan, niin uskaltaa paremmin kokeilla kuvatulle filmille epäilyksen alaista kehitettä.
Vs: R09 One shot On tunnettua että X-Tolin kanssa saa olla tarkkana ja parempi jollain keinolla tarkistaa toimintaa jos on taukoa ollut. Kyse taisi olla sen kanssa joskus ihan vähistä kuukausista. Rodinalin (R9? en tiedä) jostain uudemmasta muunnoksesta on laukussa ollut jotain juttua. Uudemmasta = muutama vuosi sitten sitä juttua taisi olla. Että oli yllätyksenä vanhentunut, vaikka alkuperäinen Rodinal ei muutu toimimattomaksi juuri millään ilveellä.
Vs: R09 One shot Moi ja kiitos vastauksesta. Testasin tuon kehitteen pienellä filmipalalla ja se alkoi samantien tummumaan, joten uskalsin lähteä kehittämään. Lopputulos vaikuttaisi ihan kelvolta, joten nähtävästi tuo Compardin R09 käyttäytyy värin suhteen muista käyttämistäni kehitteistä. Purkissa ruskeaa, sekoittaessa sinistä ja kun olin täällä kirjoittamassa muuttui väri haalean siniseksi. Kehittämisen jälkeen taas kehite oli tumman sinistä. Aikamoinen kehite. Pakkauksessa ei ollut exp. päiväystä.
Vs: R09 One shot Ai joo, et ollutkaan vielä kehittänyt kysyessäsi. Toki filmi värjää myös kehitettä, jos ei käytä esikostutusta. Tai en minä tuosta filmistä muista, kun se ei ole ollut käytössäni.
Vs: R09 One shot Juup, kunkin valmistajan erilaatuinen filkka (Brandi/Asa) värjää sitten sen käytetyn kehitysliuoksen oman värisekseen. R09 säilyvyydeltään ei ilmeisesti niin ’ikuista’ kuin se aiempi Rodinal, mutta muutoin toimii edeltäjänsä Rodinalin ajoin/tavoin. Nim.merk: 100-150 rullaa/vuosi R09:lla laiskan keittelijän malliin 1 tunnin keitoksina (R09 / 1:100). edit. typo
Vs: R09 One shot Juu, tuossahan nuo litkut odotteli sen aikaa, että täällä joku vähän jelppaisi. Jostain luin, että toisille filmeille sitä suositellaan ja toisille ei. Valmistajan ohjeista olen tuota mm. Tri-X:n kanssa selvitellyt, mutta tästä filmistä ei ollut saatavilla mitään informaatiota, joten päätin jättää tällä kertaa väliin. Oho! sitä on tullut aika paljon kuvattua! Onko lopputuloksessa paljon eroa riippuen konsentraatiosta? Tuon kehitin 1+25, mutta ohjeessa on myös 1+ 50 ja sitten on myös tuo 1:100. Vaikuttaako rakeisuuteen vai onko mitään väliä? D-75 + TX on sellainen mutu, että stokkina lopputulos olisi ollut rakaisempi, mutta yhden rullan perusteella on vaikea mennä mitään varmaksi vannomaan.
Vs: R09 One shot Paljon vai vähän, paha sanoa, mutta eroa yleensä on. Acutance / akutanssi tarkoittaa ääriviivakontrastia/terävyyttä jos oikein olen käsittänyt. Rodinal tuottaa hyvän akutanssin ja selkeän rakeen. D-76/ID-11 stock on tavallaan tämän vastakohta ja ainakin herkillä filmeillä raeryppäiden reunat liukenevat/pehmenevät jonkin verran ja siten lopputulos näyttää vähemmän rakeiselta. Microphen sama juttu ja kenties vielä enemmän. Näitten laimentaminen lisää akutanssia ja rakeen näkyvyyttä. Myös filmin herkkyys saattaa laskea. Miten asia on Rodinalissa? Kyseessä on ihan eri kehiteaineet. Miltä korkea akutanssi kuvassa näyttää olisi ihan kiva nähdä vertailevin esimerkein. Osin mysteeri minulle. Tietynlainen terävöitys digikuvaan ehkä samaa. Rodinal + apx100 lie melko suosittu yhdistelmä, ainakin ollut. Mitä siinä vaikuttaa eri laimennokset tai peräti seisotuskehitys, ei minusta ole sanomaan. En ole standiä edes kokeillut koskaan ja Agfan filmit ovat hyvin vieraita minulle enkä Rodinalia juurikaan ole käyttänyt. Standissä tapahtunee ihan omat temppunsa eikä siksi tuo 1:100 lie verrattavissa samaan jatkumoon muitten Rodinal-laimennosten ominaisuuksien kanssa?
Vs: R09 One shot Tuollainen sattui eteen. En ole edes lukenut vielä. http://www.kameralaukku.com/portal/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=0
Vs: R09 One shot Enpähän osaa osaltani sanoa mitään noista rakeisuuksien mahd.muutoksista. Foman keskarille pääsääntöisesti ruutuja louskutellessa olen kokenut tuon R09 ja tunnin standin tuossa noiden keskinäisessä kombinaatiossa toteutumiltaan mieluisimmaksi itselleni, mutta sillkkaa mutuilua ja makuasioita kaikki nämä tallaiset näiltä suunnilta.. Mielenkiintoiselta vaikuttava keskusteluketjulinkki mirrored. Pitääpä lukaista. Kiitos kun jaoit!
Vs: R09 One shot Useiden vuosien sitkeän Rodinal- ja R09-testailun tuloksena käytän nykyään etupäässä 1+25 diluutiota. Siinä on etuina vähäisempi rae ja näyttävämpi kontrasti. Agitointia kannattaa vähän vähentää normaalista. Esimerkiksi alkuun 30 sek ja kolme ensimmäistä minuuttia kaksi kääntöä puolen minuutin välein. Sitten vähentää yhteen kääntöön per 30sek ja pari viimeistä minuuttia tankin voi antaa olla kääntelemättä. Jos kehittää kahta rullaa samanaikaisesti on tankissa ylempi rulla yleensä rakeisempi kuin alempi. Parhaiten Rodinal toimii ISO100 ja hitaampien filmien kanssa. ISO400 saa kyllä toimimaan ihan hyvin, mutta vaatii harjoitusta agitoinnin osalta. Push-kehitystä ei Rodinalilla yleensä kannata ajatella ellei ole oikein kova rakeisuuden kannattaja. Omat tulokseni ständikehityksellä ovat olleet vaihtelevia. Kontrasti jää usein turhan matalaksi. Usein on myös tuloksena haloilmiötä tumman ja vaalean sävyn rajalla, joka pilaa kuvan. En enää käytä ständiä kuin mm. Rollein ilmavalvontafilmien kanssa (400S/80S), joiden kontrasti on liian suuri normaalikehitykselle. Ständikehityksen sijasta saatan joskus käyttää 1+100 ja 20min, agitointi 3min välein. Toimii melkein filmillä kuin filmillä. Tuloksena on enemmän raetta mutta toisaalta parempi kontrasti kuin ständissä ja ikävää haloilmiötä ei synny.
Vs: R09 One shot Mun kokemus R09 one shotin säilyvyydestä on että sen tiiviste vanhenee kuin henkirikos -- eli ei koskaan. Väri kyllä muuttuu hapettumisen takia mutta toiminta ei heikkene yhtään. Enemmän lopputulokseen vaikuttaa kiinnitetiivisteen ikä käyttöliuosta sekoittaessa, mitattuna avaamishetkestä. Wanhaa APX100:aa r09:ssä kehittäneenä sanoisin että tän yhdistelmän maine tulee nimenomaan 1+25 tai 1+50 -satseista koska tunnin semiständi 1+100:lla tekee tuolle filmille poikkeuksellisen hirveän haloilmiön. Ohjeenmukaisesti kehitettynä APX100 on toki maineensa veroinen. Rodskussa on sekin hieno puoli että kun ajattelu menee rataa "ei kesä, joten mustavalkoista, siis filmiä, siis raetta", niin tuo viimeinen piirre tulee saavutettua melkein vahingossa (kunhan kameraan ei eksy t-max 400:aa tai mitään sitä hitaampaa). Erityisesti fomapan 400:sta irtoaa oikein irstas rae mikäli vaivautuu uittamaan sitä sen 24 minuuttia 1+50:ssa (EI1600), ja sehän sopii betoni- ja alakuloteemaan kuin visuaalinen jippo heikkoon valokuvaan.
Vs: R09 One shot Erinomaisia R09 vinkkejä. Hienoa! Ständien osalta se, että niissä on tosiaan joskus joihinkin ruutuihin 35mm filkoilla saattanut ilmaantua tuollaista jonkinlaista ’haloa’, tai sitä että se filkkareunan hammastusreitys on ikään kuin valunut enemmän tai vähemmän näkyviin sellaisina vaaleampina raitoina kuvan vaaleisiin laitakohtiin. Noita tuollaisa vältelläkseen 35mm filkat mieluummin semiständinä, eli niiden kanssa tunnin seisotteluissa olisi hyvä n. 30’ kohdilla tehdä muutama kevyt agitointi, tai niin että n. 20’ ja 40’ kohdilla muutamat pehmeät pyoräytykset. Keskareiden kanssa en ole tuota haloilua ylipäätään huomannut, eli on ilmeisesti enempi 35mm filkkojen oireiluja noissa pidemmissä ständikeittelyissä. Usein tulee kuitenkin tehtyä keskareidenkin kanssa se muutama pehmeä pyöräytys varmisteluina puolen tunnin hujakoilla, mutta etenkin ainakin silloin tuon yrittää muistaa, jos samalla kertaa siinä purnukassa myös joku 35mm rulla. Ne filkat joita itse pääasiassa käyttellyt ja ständeinä keitellyt ovat keskarilla: Foman 100 ja Foma 200 ja HP5+ 400 ja 35mm => Foma 100 tai HP5+ 400 APX100:sta vain muutaman rullan kokemus. Erinomainen filkka!
Vs: R09 One shot Menee jo offtopiciksi mutta yhden rullan olen vanhaa APX100 kehittänyt ständinä alkuperäisessä rodinalissa enkä huomannut mitään haloilmiötä: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,103668.0.html Taisin kyllä tehdä jonkun agitoinnin jossain puolen tunnin kohdalla, en ole ihan varma.
Vs: R09 One shot Tuosta Rodinal 1+100, tunnin ständikehityksestä vielä sen verran, että se on joskus aikoinaan keksitty kontrastia laskevaksi kehitysreseptiksi. Jos ajattelee digitermein niin histogrammia saa ständikehityksellä vähän lyhennettyä kummastakin päästä ja ehkä vähän madallettuakin. Se on ihan hyvä konsti työkalupakissa jos kuvaustilanteen kontrastinen valaistus sitä vaatii. Mutta niissä kuvaustilanteissa, joissa kontrasti on jo valmiiksi matala ständistä ei luonnollisestikaan ole hyötyä. Huippuvalot ja tummat sävyt - ne mustavalkokuvan kirkkaimmat helmet - jäävät vajaiksi. Helppoahan ständi toki on ja edullista. Mutta olisi sääli jos ständi jää Rodinal-kehittäjän ainoaksi kehitystavaksi.