Kävin viime viikolla pariin otteeseen näpsimässä kuvia maailman suurimmasta matkustajalaivasta. Laitoin kuvia nettiin: Freedom of the Seas
Mitäs näistä nyt sit sanois... Kuvallinen anti jää vähintäänkin vajavaiseksi, sää on ollut huonoin mahdollinen ja kuvat ovat ikävän harmaita. Tekstit tukevat kyllä kuvia ja tekevät niistä jopa niin mielenkiintoisia, että nuo tuli kurkattua läpi. Ilman tekstejä olisin oletettavasti siirtynyt eteenpäin ilmeen värähtämättä.
Jäätä särjettiin, ettei laivan kylkiin tulisi naarmuja, siksi lähtöäkin lykätiin alkuperäisestä. Näin ainakin HS väitti jokin aika sitten. Mutta tosiaan hieman harmaata, mutta sille ei kuvaaja voi mitään.
Hyvä dokumentaarinen sarja, tekstit tukee kuvia. Harmaa ilma hiukan harmittavasti kertoo vain että suomesta lähdetään, kuin konsonaan joskus kun suomalaiset lähti uuteen maailmaan jossa aurinko hymyilisi elämälle. Nesteenliekki oli haikea viesti, kaunis sarja jossa on ideaa.
Salolainen suunsoittoteollisuus on sitä vastoin koko Suomen talouden kannalta avainasemassa, kieltämättä
Tuo on suurinpiirtein samaa mitä itsekin kuvista ajattelen. Olisi tehnyt mieli päästä lähelle kuvaamaan mutta siihen ei ollut silloin mahdollisuuksia. Kunnon kameraakaan ei ole vaan vain Sony DSC-P72 jonka zoomia jouduin käyttämään. Varsinkin lähtöpäivänä taivas oli paksuissa pilvissä joka lisäsi harmautta. Tuon sivun teinkin lähinnä siksi että itse aihe teki minuun vaikutuksen. Olen ohi kulkiessani seurannut laivan valmistumista ja nuo nosturien yläosat näkyvät myös tähän tietokoneen luoksekin. Risto
Juu se olisikin ollut mielenkiintoista. Lehdissäkin on näkynyt lähinnä vain näitä ulkokuvia. Liekö sisäkuvaamista rajoitettu kun siellä oli vielä paljon keskeneräistä ja viimeistelytöt ovat kai vieläkin käynnissä. Risto
Laivan sisällä kuvaaminen oli kiellettyä ainakin laivan ollessa rakenteilla Pansion telakalla. Itsekin harkitsin lähteä ottamaan kuvia paatin lähdöstä, mutta olisin kyllä mennyt Ruissaloon (convoy olisi mennut läheltä ohi) enkä Raision venerantaan kuten tässä.
Olisihan Ruissalossa tosiaan päässyt lähemmäs mutta sieltä ei olisi nähnyt lähtöä. Olisin voinut edetä rantaa pitemmälle mutta se on aika ryteikköä ja tuli aikapula enkä lähtenyt rämpimään pusikkoon jolloin olisi voinut jäädä lähtö osittain näkemättä. Lähtökuvat otin Nesteen venesataman aallonmurtajalta, edellisen päivän kuvista on osa otettu myös viereisestä Raision venesatamasta. Risto
Niin mitenkäs noihin punaisiin päivämääriin kuvausharrastajat yleensä oikein suhtautuvat? Itse en ole kokenut niitä kiusallisiksi vaan niistä on mielestäni ollut hyötyä kun näkee kuvauspäivän heti kuvaa katsoessa. Risto
Näkökulma 1: Ota lehtiö mukaan ja mene kirjastoon. Käy läpi jokainen valokuvakirja ja merkkaa lehtiöösi jokainen kuva, jossa on päiväys. Tee sama jokaisen valokuvauslehden jokaiselle kuvalle. Laske löydösten määrä. Totea löydösten osuus kaikista kuvista. Jos se ei ole nolla, mieti syitä siihen. Näkökulma 2: Kuvaan voi laittaa myös signeerauksen ja digitaalikameran kaikki kuvaan liittyvät tekniset tiedot. Näin kaikki tiedot näkee heti kuvaa katsoessaan. Ehkä niiden seasta näkee kuvankin. Näkökulma 3: Kuvien idea on kertoa jokin asia. Kuvassa olevat jutut joko puoltavat sitä tai haittaavat sitä. Jotkut asiat voi paremmin kertoa jossain muualla kuin itse kuvassa. Kaikki kuvassa olevat tekstit ovat erityisen häiritseviä. Näkökulma 4: Mieti, millä mielellä kuvaat. Jos olet poliisi, päiväyksellä voi olla väliä. Jos et: mikä on kuvassa olennaista? Jos kuvassa on olennaista laiva, foorumi on vääärä. Oikea paikka on laivaharrastajien foorumi. Jos kuvassa on olennaista valokuvaus, päiväysmerkintä on virhe. Jne...
Kiitoksia paljon edelliselle kirjoittajalle näkökulmista ja tässä kommenttejani niihin: näkökulma 1: Tarkoitin harrastajia. Ammattimaisesti kuvattujen ja johonkin kirjaan laitettavien kuvien pitää myös minun mielestäni olla mieluummin ilman tuota päiväystä ja se voisi olla painettuna kuvan ulkopuolelle. näkökulma 2: Liika on liikaa minunkin mielestäni mutta kuvaajan nimi voisi vielä olla paikallaan joissain tapauksissa esim. netissä näkyvillä olevissa kuvissa. näkökulma 3: Näihin laivakuviin liittyy asia joka tapahtui tiettynä päivänä joten se mielestäni puoltaa päiväystä. näkökulma 4: Kuvia ottaessani otin niitä lähinnä itselleni ja olennaisena pidin myös tapahtumapäivää. Kuvissa olennaista on laiva ja tapahtuma joten voisi tosiaan ajatella että on väärä foorumi mutta eikö kuvissa aina ole osaltaan olennaista myös kuvaus? Jos ei niin sittenhän kuvat voisi jättää ottamatta. Tuo mikä on olennaisinta saattaa olla aika epämääräinen rajapinta. Mielestäni jos pyritään johonkin taiteellisesti hienoon kuvaan ilman sellaista sisältöä jolla olisi muuta merkitystä niin ei siihen kuulu päivämäärä. Kuvausta on monenlaista, voi olla pelkkää taidetta tai siinä voi olla muutakin sisältöä mutta luulisin että kuvajaa aina pyrkii mahdollisimman hyvään lopputulokeen resurssiensa puitteissa niin silloin siinä tulee mukaan olennaisena myös valokuvaus. Risto
Noista leegopalikkapikselipäivämääräyksistä: jos kuvaan pitää väkisin laittaa päivämäärä niin sen voi tehdä fotarilla jälkikäteen jollain asiallisella fontilla ja värillä vaikka kuvan kehykseen tai johonkin. Ja silloinkin vain kun päivämäärällä on oikeasti merkitystä (vaikka joku WTC-kuva, D-day Normandian biitsillä tms). Tuo botski taitaa olla meilläpäin tällä hetkellä. Taitaa kuitenkin jäädä kuvaamatta kun keli on mikä on ja vieraitakin tulossa... Notta viinikauppaan ja lentokentälle, mars.
Oma kantani noihin on se, että jos minusta joskus tulee diktaattori, niin säädän kuolemanrangaistuksen jokaiselle joka menee valottamaan tuollaisen yhteenkään ruutuun. Se on ehkä pahinta ja kököintä mitä sille kuvalle voi tehdä.