Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Oli pimeää oli...

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana higgins, 25 Syyskuu 2015.

  1. artur

    artur

    227
    0
    0
    Vs: Oli pimeää oli...

    Kyllä siinä filmissä on vaan jotain :) Tykkään moottoripyöräkuvan kohinasta.
     
  2. Vs: Oli pimeää oli...

    Ihan kohtuulliseltahan tuo skannausjälki näyttää. Mikä skanneri ja skannaussofta? Moni vanhempi vehje on edelleen varsin käyttökelpoinen. Tiesithän että IR-pölynpoisto ei toimi MV-filmillä, sikäli sitä ominaisuutta et tarvitse. Pölynpoisto pelkästään softalla taas on aika kyseenalaista.
     
  3. artur

    artur

    227
    0
    0
    Vs: Oli pimeää oli...

    Eikös pölynpoisto kannata tehdä ihan pumppupuhaltimella?
     
  4. Vs: Oli pimeää oli...

    Tietysti, mutta kaikkea ei saa mitenkään pois. Huolellinen kannattaa kyllä olla niin jälkikäsittelyssä säästyy monelta kirosanalta.
     
  5. Vs: Oli pimeää oli...

    Laittakaas jotain nettikauppaa mistä saisi tilattua noita "kehityskittejä". Eli olisi ainakin tankit ja sitten sellainen pimiöpussi.

    En meinaa millään löytää.
     
  6. artur

    artur

    227
    0
    0
    Vs: Oli pimeää oli...

    Telefotosta ainakin kehityskit mutta pimiöpussia ei sieltä taida saada.
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Vs: Oli pimeää oli...

    En ihan tiedä tajusitko minun kommentistani jotain väärin vai ihan oikein. Kysyt ja sitten keskityt johonkin skannaus/vedos asiaan. Mä en ollenkaan tässä ketjussa ottanut kantaa skannaamiseen tai mihinkään kuvateknisiin laatuihin. Kuvan sisällöstä näkyy se että testikuvia otetaan mutta ei sitten oikeesti kuvata sillä kameralla eli käytetä sitä kuvaamiseen.
     
  8. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Oli pimeää oli...

    Siis tuo:
    https://www.youtube.com/watch?v=7A6sKxaJBUI

    Opiskelun jälkeen noin viisitoista vuotta kuvasin ammatikseni mustavalkoista ja kehitin lähes päivittäin kinoa, 120 ja 9x12cm kokokoja. Siis muutama rulla ja lappunen on mennyt käsieni läpi, ilman kehityslaimuja. Kinoa oli yleensä 4 kpl pöntössä, ja 120 kaksi. Laakoja kuusi. Kino ja 120 metallispiraaleilla, laaka Jobolla. Jossain vaiheessa puolella purkillisella purkki vaakatasossa ja jatkuva pyöritys edestakaisin ja kahteen suuntaan kallistukset. Käsin, ei ollut moottorialustaa.

    Liikutus oli juuri samanlaista kuin videolla, paitsi lisäksi samalla pyöräytys kahteen suuntaan kääntäen. Vaikea selittää, pitäisi näyttää. Liikuttelu puolen minuutin välein tai minuutin tapauksesta riippuen. Ei kuiteenkaan tuollaisella vauhdilla kuin videolla näytetään.

    Simo Ristalla oli metodi kehittää laakaa todella pienellä määrällä D76:lla ja jatkuva ravistelu kaikkeen suuntaan.
    Siinä jäi baarimikko toiseksi. Kukin löytää oman metodinsa. Käytin aina esikastelua.

    Kapa
     
  9. Vs: Oli pimeää oli...

    Jokainen vatkaa tyylillään, joskin valmistajat eivät suoisttele turhaan mitä suosittelevat.

    Mutta oleellista on tehdä kehitys samalla tavoin joka kerta. Muuten ei ole mahdollisuuksia arvioida mistä mahdolliset muutokset johtuvat.


    Lopputulokseen vaikuttaa myös se, laitatko esim. Patersonin kahden kinon tankkiin yhden 36-kuvaisen ja 300 ml vai 2 kpl 36-kuvaisia ja kehität taloudellisesti 500 ml:n määrällä, joka ohjeen mukaan pitäisi riittää. Ero syntyy siitä että ensimainitussa on enemmän kehitettä filmin pinta-alaa kohden.

    Ero on vielä suurempi, jos säätösyistä laitat yhdelle spiraalille kaksi filmiä selät vastakkain mutta pärjäät yhden filmin kehitemäärällä. En suosittele.
     
  10. Vs: Oli pimeää oli...

    Kiitos kun osallistuit asiallisesti keskusteluun, tämänkaltaisia neuvoja aloittelijat ja pidemmällekin ehtineet harrastajat varmasti arvostavat. Pitkän linjan ammattilaisella kuten sinulla on meille äärimmäisen paljon annettavaa, me harrastajat kun emme koskaan tule saavuttamaan samanlaista ammattitaitoa. Vanhojen työskentelymenetelmien (ja harrastusten) siirtäminen uusille sukupolville on myös, jos ei muuten niin kulttuurihistoriallisesti tärkeää.
     
  11. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Vs: Oli pimeää oli...

    Toisissa kehitteissä on erikseen mainittu (toki kaikissa vaikuttaa), että lopputulokseen vaikuttaa pyörittelyn intensiteetti, lujemmammalla jyrkempää tjsp. Itse suosin rauhallista, jopa hellää mutta monipuolisen varmaa kääntelyä mieluummin aavistuksen viileämmällä vedellä. Eli tsillai eroottisesti, jynou.
     
  12. Vs: Oli pimeää oli...

    Mun tankeissa lukee 1 kino = 290ml, mistä löytyy ohje jonka mukaan 500ml riittää kahdelle?
     
  13. Vs: Oli pimeää oli...

    Itse uskoisin, että tuo luulo tulee siitä, että samainen tankki nielee yhden 120-rullafilkan, joka tarvitsee sen 500 ml. Puolen litran tankeiksihan niitä joskus kuulee kutsuttavan.
     
  14. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 530
    85
    48
    Vs: Oli pimeää oli...

    Minä olen laittanut patersonin purkkiin kahdelle kinofilmille varmuuden vuoksi 600ml, ei ainakaan jää vajaaksi ylemmälle spiraalille.
     
  15. Vs: Oli pimeää oli...

    Itse olen tehnyt sen siksi että ohje sanoo niin mutta varmaankin sama asia :)
     
  16. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Oli pimeää oli...

    Joo onnistui ihan hyvin noin kuin videossa tehtiin;)

    Voi kai sitä pyöritellä siitä tapistakin, mikä ainakin Patersonissta löytyy...

    Higg

     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Oli pimeää oli...

    Etupäässä käytin ID-11 kehitettä, joka on sama kuin D-76, mutta silloin halvempaa. Silloin sai myös laakana Agfapan 200-filmiä. Se häipyi sitten markkinoilta. Mikä lie kummajainen. Hieno filmi ja kehitys Emofinilla (kaksikylpykehitys).

    Itse suosin ja suosittelen metallispiraaleita ja tankkeja. Lehtitaloissa kehitys tapahtui pystytankeissa, jonne kinorulla pantiin roikkumaan. Liikuttelu tapahtui typen avulla, ja käytettiin tuorestusta. Laakafilmeillä en saanut metallipitimillä tasaista jälkeä, siirryin Joboon ja homma hoitui. Patersonista en tykännyt. Filmi jumittui niitten kuulien kanssa, ja keräsi ajan mittaan myös jumittavaa töhnää uriin. Näin kävi, vaikka kuinka pesi ja kuivasi. Metallispiraalit kuivuivat nopeasti patterin päällä tai hiustenkuivaajalla, eikä ollut väliä, vaikka kierukkaan jäi muutama pisara. Niitä tosin ei kannattanut tiputella, sillä olivat sen jälkeen käytännössä entisiä. Jostain syystä latasin filmit aina silmät kiinni. Johtui varmaan siitä, että valoisassa opetellessani tekniikkaa pidin silmiä kinni.

    Kapa