Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Tylsän matemaattisena ihmisenä, minun on erittäin vaikea uskoa, etteikö mitä tahansa optista geometrista "vääntöä" voisi toistaa kuvankäsittelyssä. Ainakin niin kauan kun optiikka toimii lineaarisestii (linssit toimivat valonsäteiden suhteen kuten neulanreikäkamera). Se, että tekeekö Photoshopin "perspektive"-muunnos suoraan juuri samaa kuin paljekameran kääntely, on sitten toinen asia. Syväterävyysalueen kääntämistä ei tietty (vielä) voi tehdä photarissa.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Niin sen täytyy olla. Siihen mitä kohteesta voi näkyä tietystä pisteestä katsottuna, ja siten myös valottua kuvaan, vaikuttaa tarkastelupiste. Tarkastelupiste tai -asema on nimenomaan valittu perspektiivi eli se sisältää paitsi suunnan myös etäisyyden kohteeseen. On erilaisia tapoja saada kohteen mittasuhteet muutettua. Pimiössä suurennosalustan kallistaminen, kameran filmitason kääntäminen, kuvankäsittelyohjelmalla "venytykset ja vanutukset" tai ilmapalloon printattu kuva. Oleellista on huomata, että vaikka miten vääntelisi ja kääntelisi palkkikameraakaan, ei kuvaan valotu mitään minkään kulman takaa, vaan vain sitä, mitä yksi silmä, objektiivi tai neulanreikä, näkee.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Sehän on yhtälailla totta, että kun esimerkiksi taloa kuvatessa maan tasalta ilman korjauksia ylhäällä on laajempi alue joka tallentuu pikselileveyteen. Mikäli korjatussa kuvassa olisi sama pikselimäärä on siihen keksittävä pikseleitä väliin, kun taas siirroilla kuvatussa on alkuperäisiä kuvan elementtejä juuri se määrä kuin alhaallakin.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Kun rakennus venytetään yläpäästään alaosan levyiseksi, ikkunoiden pitääkin tietysti suurentua. Mutta kun siirrytään kohtisuoraan projektioon, ikkunoiden ei pitäisi olla ylhäällä matalampia kuin alhaalla, minkä vuoksi niiden pitäisi suurentua vieläkin enemmän.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Onhan niitä perspective control-objektiiveja kinareihin ja esimerkiksi (minullakin) Fujin keskarissa tilt-shift etulauta...
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Ohjelmallisen korjauksen voi tehdä toisinkin päin, kaventaa alhaalta. Silloin ei keksitä pikseleitä lisää, joitakin kuvattuja tietysti menetetään.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Yksi seikka voi joissain tapauksissa vähentää käsityön määrää ohjelmallisessa korjauksessa. Suoria linjoja voi oikoa kuvankäsittelyohjelman "normaalin" objektiivin objektiivikohtaisella profiililla ennen perspektiivin muokkaamista.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Joo, totta, ei tullut pieneen mieleenkään, niin sitä fakkiutuu.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Tuo on kyllä nyt joku geometrian haara, jota ei sisällytetty yliopiston matematiikan laitoksen koulutusohjelmaan..... En ymmärrä ollenkaan, mitä tuo "ikkunat eivät suurene" mahtaa tarkoittaa. Kuten Olli sanoi, on hyvin vaikea kuvitella jotain *geometrista* vääntöä kuvaan, jota ohjelma ei tekisi. Terävyysalue on tietysti eri juttu. Taidanpa etsiä jostain vanhan TS/E:n, ja puhallella siitä pölyt.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? En ihan ymmärrä viestiäsi. Tässä nyt on kait kyse suorien linjojen oikomisesta, eikä pallo- tai tynnyrivääristymien korjailusta. Kapa
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? No, ok. Kävin kioskilla hakemassa mäyriksen, ja siinä matkalla on paikkakunnan ainoa sopivasti mäelle rakennettu kerrostalo. Otin hänestä kaksi ruutua, toisen optiikka keskellä ja kameraa kallistaen, toisen siirto tapissa ja talo suunnilleen suorassa. Käsivaralta horjuen, mutta eiköhän asia tule selväksi näinkin. Geometrian kummallisuuksia olen jo unohtanutkin, ammoisina aikoina jotenkuten selvitetyistä kursseista ei enää paljon apua ole. Mutta, jos kuvat skaalataan samaan kokoon, niin voin sanoa käytännön tuloksena, että fotarin editillä saa *TÄSMÄLLEEN* saman lopputuloksen kuin objektiivin siirrolla. Täsmälleen. Veikkaan, että tilttiä ja shiftiä yhdistelemällä mahdollisesti saatavat kummallisuudetkin ovat kaikki toisinnettavissa fotarin säädöillä - kunnes toisin todistetaan, pidän sitä varmana. Alla siis eka kuva kameraa kallistaen, seuraavista toinen siirrolla ja toinen fotarilla suoristettuna. - Enkä sano, kumpi on kumpi
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Selittävä tekijä on tosiaan erillisenä toimenpiteenä tehtävä pallo- ja tynnyrivääristymien korjailu. Kuvankäsittelyohjelmassa ei ole korjausprofiilia mainituille TS-objektiiveille. Sinänsä seikka ei liity kyseessä olevaan perspektiivin muokkaukseen. Ps. Jos oikein hiuksia halotaan, niin periaatteessa pallo- ja tynnyrivääristymien korjauksella juurikin oiotaan suoria linjoja. Perspektiivin muokkauksella yleisesti yhdensuuntaistetaan suoria linjoja.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Niinpä, "jos kuvat skaalataan samaan kokoon", mutta siinä matkalla, kun siirretyllä objektiivilla on käytettävissä koko kennon aidot pikselitallenteet on käsiteltyyn pitänyt joko vähentää ja tyytyä "pienempään" kuvaan tai luoda tyhjästä pikseleitä. Ero ei varmaankaan ole merkittävä tai olennainen, ainakaan minulle se ei sitä ole, mutta on se kuitenkin olemassa.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? DXO Viewpoint on monipuolinen oikomistyökalu, mikäli kyllästyy ACR:n automatisoituun helppouteen.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Muutenhan tuo profiilikorjaus auttaa tosiaan aika tavalla, joissakin nykyobjektiiveissa on vääristymää melko tavalla. Ehkä ajatus on, että korjailuja ei tarvita objektiivin rakenteessa, kun ne voi hoitaa profiililla. TS-opiskalle ei kai voi profiilia tehdä, sehän muuttuisi koko ajan säätöjen mukaan. Toisaalta vääristymiä on yleensä aika paljon vähemmän. Tuossa mun 24 mm TS/E :ssä on melkoista tynnyriä ihan piirtoalueen reunalla, jos siirto on tapissa, mutta keskemmällä melko lailla suoraa.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Vähän piirreltyäni linssin kuvautumiskuvia, olen samaa mieltä kuin mvuori (luultavasti). Väitän, että kääntyvillä laudoilla tehty arkkitehtooninen perspektiivikamera suurentaa ylhäällä olevia ikkunoita myös pystysuunnassa (vaakasuuntainen lienee itsestään selvyys, jos seinät muuttuvat pystysuuntaisiksi). Siis tietenkin verrattuna vinossa olevaan kameraan. Ylhäällä olevat ikkunat eivät kuitenkaan kasva yhtä isoiksi kuin alhaalla - ne näkyvät vinommasta kuin alhaalla olevat ikkunat, joten niiden pitää olla kuvatuneena matalampia. Sama ilmiö näyttää tapahtuvan Photarin ja Lightroomin perspektiivikorjaustyökaluissa. Luulen, että ero voi olla se, että Photarissa on helpompi liioitella ja kääntää hyvinkin läheltä otetun rakennuksen seinät vielä pystyy, mutta ylhäällä olevat ikkunat ovat tällöin liiotellun näköisiä. Samalla kokeillessani törmäsin PS CC:n perspektive warp -työkaluun. Sillä näyttää sitten saavan ihan mitä tahansa korjauksia aikaan, koska se osaa tehdä paikallisia perspektiivimuutoksia.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? On siinä varmasti eroa, jos tehdään hyvin suuria printtejä. Luulisin, että A2-koossa ei vielä oikein näy isoja eroja, mutta siitä ylöspäin kyllä (D800E). Toisinpäin sitten, keskellä opiskaa piirto on paljon parempaa kuin piirtoalueen reunoilla, jopa noilla objektiiveilla. Tappiin siirrettynä menettää paljon piirrossa.
Vs: Voiko kuvassa muuttaa perspektiiviä? Tuon geometrian minäkin luulen ymmärtäväni (joskin ymmärrän luulevani, heh heh...). Valonsäteethän tulevat vinommin, ja siten kuvan koko venyy, myös siinä pystysuunnassa. (Tarkoitan siis kuvataso pystysuorassa ja objektiivin siirrolla kuvattua.) Edit: Näkyyhän se myös kerrostalon kuvissa edellä. Vinosti kuvatussa ovat yläkerran ikkunat tietysti paljon pienempiä kuin alempana, objektiivin siirrolla kuvatut samankokoisia.