Ostin tuossa käytettynä oikein Nätin Nikonin F100 kameran. Äsken hain fotoykkösestä rullan Fujin PRO400H filmiä. Kohta pääsee sitten testailemaan. Muutamia kysymyksiä liittyen filmillä kuvaamiseen ( filmipokkarilla kuvannut joskus 20v. sitten ) 1. Valotus -> Onko filmille valottamisessa jotain eroa digiin verrattuna? Vaikkapa nyt suurikontrastinen kesäpäivä. Kannattaako valottaa reilusti yli jos esimerkiksi kasvot ovat tummat? Jostain luin, että F100:lla kannattaa valotta reilusti yli. 2. Miten kuvattu filmi kannattaa säilyttää vai vienkö heti kehitettäväksi? Ajattelin aluksi kehittää negatiiveiksi ja sitten skannailla.
Vs: Filmikuvauksen aloitus On siinä valotuksessa eroa. Negafilmin kanssa katsot, että saat riittävästi informaatiota tallennettua varjoihin. Huippuvalot sitten asettuu mihin asettuu, ei niitä tarvi erityisesti varoa. Siellä päässä on kuitenkin varaa kaivaa detaljeja esiin. Mulla on ollut F100. En muista sen mittarin toimintaa tarkemmin, mutta ei ole jäänyt mieleen että olisi ollut erityisesti mihinkään suuntaan kallellaan. Omien mieltymysten ja tilanteen mukaan voi olla tarpeen käyttää valotuksenkorjausta. Kokeilemalla selviää. Ja onhan siinä eri mittaustapoja. Valotettu filmi on valottamatonta herkempää vanhenemiselle. Eli kannattaa kehittää heti kun voi. Ei siinä nyt hengenhätää ole, mutta en nyt kuukausia odottaisi jos haluaa varmistaa mitä sieltä tulee. Tosin olen minäkin kehittänyt muutaman vuoden seisseitä ja verrattain hyvin ne on säilynyt.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Onnittelut hyvästä kameravalinnasta. Oman kokemukseni perusteella F100 valottaa hyvin lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Negatiivifilmiä kannattaa F100:lla kuitenkin valottaa keskipainotteisella mittaustavalla. Peilikammion oikealla puolella olevasta mittaustapojen valintanapista siis valitaan se oikeanpuoleisin eli (*). Keskimmäinen mittausvaihtoehto on matriisimittaus, jota itse käytän vain diafilmin valottamiseen. Kun kamera ja filmi ovat molemmat uusia tuttavuuksia niin kannattaa aluksi vähän tuhlata filmiä ja ottaa kustakin kohteesta useampi kuva eri valotuksilla, ts. haarukoida. Haarukointiin löytyy kameran Custom-valikosta erilaisia vaihtoehtoja. 1) Värinegatiivifilmiä voi aika huoletta ylivalottaa. Suurikontrastinen kesäpäivä (tai kirkas talvipäivä) on hyvä esimerkki tilanteesta jolloin ylivalotusta tarvitaan. 1-2 aukkoa ylivalotusta kontrastin määrästä riippuen on hyvä lähtökohta. Sama pätee vastavaloon kuvattaessa. 2) Filmi olisi periaatteessa hyvä säilyttää jääkaapissa. Aina se ei onnistu. Kunhan filmirulla on suojakotelossaan kohtuullisen pimeässä ja viileässä paikassa niin sitä voi säilytellä pitkäänkin. Jos on tarvetta esim. manuaaliin tai vaikka vinkkejä custom-valikoihin niin autan mielelläni.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Oikeastaan olen tässä vain olemassa samaa mieltä aiemmin vastanneiden kanssa, mutta en malta kuitenkaan olla aivan niin hiljaa F100 on oikein hyvä valinta. Hyvin tehty, luja runko jonka ominaisuudet eivät lopu kesken ja ergonomia (ainakin minulle) on kehittyneeksi rungoksi hyvin kohdallaan. 1) Valottaminen riipuu paitsi tilanteesta niin myös materiaalista. Värinega todellakin sietää tuon pari aukkoa suuntaansa. Dia ei siedä paljoakaan. Mustavalkoisen suhteen se perinteinen ohje on ollut "expose for the shadows, develop for the highlights". Toisin sanoen huolehditaan siitä, että tumme pää valottuu oikein ja jos filmin oma sävyala ei kohteen sävyalaan riitä, niin sitten tilanne kompensoidaan kehitysvaiheessa. Mustavalkofilmien, kehitteiden ja kehitystapojen kombinointi on sitten oma maailmansa josta ei ehkä nyt hirveän paljon. Sellainenkin juttu on kuin zone system... F100 kokemukseni mukaan valottaa hyvin. Pidän lähtökohtaisesti mustavalkoisella ja värinegalla päällä tuon matriisimittauksen. Se yleensäkin toimii Nikonin kameroissa (esim. kompaktissa 35 Ti) hyvin. Dialla joskus käytän pistemittausta. 2) Valotettu filmi todellakin on herkempää vanhenemiselle. Itse olen aika kehittänyt / kehityttänyt filmit viikon parin sisällä valottamisesta, mutta tuskin nyt kuukaudessakaan pahoja tapahtuisi ainakaan jos filmi on purkissa jääkaapissa. Varmaan eri asia jos filmin jätää kuumaksi kesäkuukaudeksi auton hattuhyllylle auringon paahdettavaksi. Valottamaton filmi on eri juttu, ole paljonkin käyttänyt filmiä jonka käytettävä ennen - päiväys on ollut ohi 3 - 4 vuotta sitten enkä ole mitään vikaa huomannut. Tuolla on kameraaan manuaali: http://www.butkus.org/chinon/nikon/nikon_f100/nikon_f100.htm Kysy tarvittaessa lisää, varmaan täällä mielellään autetaan.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Vaikka tää F100 ei ookaan ihan kunnon oldskool meininkiä niin se on kyllä mukava kun mun nykyiset Nikonin putket toimii suoraan. Esim 28mm 1.8 on aika namu.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Sehän on yksi Nikonin hienoimmista puolista, Ai-objektiiveista alkaen kaikki ihan viimeisimpiin toimivat tuossakin laitteessa, siis vuodesta 1977 alkaen käytännössä kaikki. Ai ja Ai-s laseissa ei tuossa toimi matriisimittaus, muut tavat kylläkin.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Kun vielä objektiivien vakaajatkin toimii, tuo se filmille taas vähän uutta mahdollisuutta. Tykkään F100:sta lisäkahvan kanssa, jolla se on todella mainion kokoinen kevyt mutta vakaa kone. Tuo on ainakin ensituntuma ja vasta filmiä latailen. F3:n lisäksi sen hankin nimenomaan uusimpien objektiivien käyttömahdollisuuden takia.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Yllättävän kevyt runko tuo F100 tosiaan on. Ja sellainen yksityiskohta, että 80-200 AF-D tarkentaa tuolla kyllä aavistuksen nopeammin kuin D700:lla. Sitten vielä kysymysten pariin: Kun filmin nyt sitten teetän ja haluan vaikkapa kuvat valmiiksi cd:lle tai sitten skannaan itse niin minkäslaista resoluutiota tuosta saa? Myöhemmin voisi sitten ehkä kokeilla mustavalkofilmin kehitystä itsekin. Mutta aluksi nyt näin.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Kuluttajatason keskihintainen kinoskanneri pystyy testitulosten mukaan erottelemaan negasta noin 3500dpi informaatiota. Se tarkoittaa pikseleissä noin 5000x3500px kokoista kuvaa. Tässä on yksi esimerkkitapaus: kuvattu F100:lla, filminä Fuji 400H (EI125) ja skannattu 3500dpi. Skannerista ulos tuleva 48bit .tiff tiedosto on noin 50MB. https://www.flickr.com/photos/mblomqvist/14677429375/sizes/l/
Vs: Filmikuvauksen aloitus Tekeekös noilla "alle satasen" negaskannereilla mitään? Kuitenkin haluaisi, että värit olisi kuitenkin oikein.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Jos yhtään asiaan perehtyy, niin alle puolen päivän turaamisen jälkeen saa parempaa jälkeä kuin kehityksen mukana toimitettavassa cd-levyssä on kuvista saatu aikaiseksi, ne on aivan kuraa usein.. Valokuvalabrojen ongelma on automatiikka ja kaiken keskiharmaaksi kääntäminen, oli valotus millainen tahansa. Josta seuraa se, että ellei kuvan ideaalivalotus ole keskiharmaan kohdalla, niin se väkisin siihen väännetään.. mm. iltakuvat ja vähässä valossa kuvatut muuntuvat monesti harmaiksi mustan sijasta.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Skannauksesta täällä puhutaan paljonkin, mutta muutama lähtökohta: Tuossa on sivusto jossa on aivan oikeasti testattu laitteita. http://www.filmscanner.info/FilmscannerTestberichte.html http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html Tulet luultavasti saamaan paljon vastauksia joissa vain sanotaan että skanneri x on hyvä / huono. Jos väittämän takana ei ole vertailua eri laitteiden välillä tai kunnollista testausta, tuollainen lausunto itse asiassa kertoo vain sen, mihin tasoon lausuja on tyytyväinen tai tyytymätön. Laatu joka jollekulle on riittävää tai hyvää on jollekulle toiselle kelvotonta. Vaatimukset vaihtelevat mikä lienee itsestään selvää. Esimerkiksi oma tulostimeni tekee A4 kokoa joten minä tyydyn siihen, että tarpeen vaatiessa jonkin verran rajattu A4 on minulle riittävän hyvä. Jollekulle toiselle se jälki voi olla kelvotonta, mutta koska en ammatikseni kuvaa ja skannaa, ei minua kiinnosta lainkaan se, mikä jonkun toisen vaatimustaso on. Toiseksi oikeastaan kaikkien nykyään valmistettavien laitteiden kohdalla nuo DPI-luvut ovat epärealistisen suuria, usein vain markkinointipointteja. Pääsääntöisesti tämä johtuu siitä, että laitteden optiikat eivät pääse lähellekään ilmoitettuja lukuja (katso testejä noilta yllä mainituilta sivuilta). Joidenkin laitteiden kohdalla ero todelliseen suorituskykyyn on suurempi, joidenkin kohdalla pienempi. Pelkkään ilmoitettuun DPI-arvoon ei kannata katsoa. Kolmanneksi, ja kun puhutaan kinofilmistä, käytettynä on saatavina erittäin hyviä laitteita, lähinnä tulee mieleen Nikonin Coolscan V ED. Ebayssä maksaa nykyään (postit mukaanlukien) noin tonnin, Unionin ulkopuolelta ostettaessa tulee tietysti lisäkuluja ja monet jenkkimyyjät eivät Yhdysvaltojen ulkopuolelle edes postita. Postitus maapallon toiselle puolelle on jo tietysti riski ja joitakin yksilöitä myydään testaamattomina mikä toki kertoo jo jotakin. Neljänneksi ja laitteesta riippumatta skannaus on laji joka vaatii kokemuksen mukanaan tuomaan taitoa. Itselleni on useammin kuin kerran käynyt niin, että minulle on tuotu skannattavaksi ruutuja, jotka kuvaaja on sitä ennen skannauttanut liikkeessä ja ollut tyytymätön laatuun. Olen sitten halvemmalla laitteella saanut aikaiseksi (kuvaajankin mielestä) parempaa jälkeä kuin liikkeessä missä on ajettu pelkällä automatiikalla eikä ole hallittu ohjelmistoa riittävän hyvin. Viidenneksi ohjelmistolla on väliä, paljonkin. On huonoja skannausohjelmistoja ja sitten on niitä hyviä. Kuudenneksi puffaan sen verrran itseäni, että laitan linkin aika tuoreeseen artikkeliini joka käsittelee juuri kinokoon skannausta (moderneilla varsin edullisilla laitteilla _voi_ päästä aika hyväänkin tulokseen). https://sekametelisoppaa.wordpress.com/2015/04/18/kayttokokemuksia-kinoskannerista/
Vs: Filmikuvauksen aloitus Niinkö? Kyllä kai minä uskon jos niin sanot. Toisaalta olen keskikoolla useinkin toiminut ihan oikeaoppisesti niin, että olen tuon Zone III:n sijoittamisen kautta valottanut. Ihan on minulle toiminut, mutta en millään muotoa väitä tässäkään asiassa olevani mikään suuri guru tai edes kovaksikeitetty asiantuntija. Ammattilaiset varmasti tietävät minua paremmin.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Plustekkeja saa satasen pintaan, niillä pääsee ihan hyvin alkuun. Värit joutuu hieromaan itse jokatapauksessa, softat voi tarjota vaan parasta arvausta.. joka kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Tai sitten kuvaa vaan diaa, niin ei tarvi kikkailla negan käännön kanssa.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Erinomaisen hyvä neuvo, tuo on oikeastaan ainoa, jolla homma toimii ilman suurempia tappeluita, suosittelen dian kuvaamista. Siinä on myös se hyvä puoli, että sillä oppii valottamaan varsin hyvin, aika äkkiä kun tuloksesta ei voi syytellä kuin itseään
Vs: Filmikuvauksen aloitus Ajattelin että jos kysymyksesi ei ole retorinen niin kerrot kokemuksia jotka ovat kysymykseesi johtaneet. Vähän sitä ennakoiden mainitsin omista kokemuksistani. Mutta ehkä juuri tämä ketju ei ole se, jossa on mielekästä aloittaa hyvin syvällinen keskustelu mustavalkoisesta.
Vs: Filmikuvauksen aloitus Oma kokemukseni on kyllä ettei hyvän softan (ja sen opettelun) kanssa värejä välttämättä joudu sen kummemmin hieromaan. Toki Photarissa (aivan kuten digikuvissakin) itse kukin saa vääntää aivan millaiset värit haluaa, mutta ei tämä skannauksen kohdalla mikään suuri ongelma ole. Toisin sanoen, ei tuo negan kääntö positiiviksi mitään kikkailua vaadi jos softa on edes jotenkuten hallussa. Toki diakuvaaminen opettaa valotusta, mutta se on taas vähän eri asia. Satasen plustekit käyvät verkonpainoiksi. Jos välttämättä haluaa niin voihan niillä hankkia itselleen aivan virheellisen kuvan siitä, mitä kinoruudusta voi saada irti.