Aktiivikäytössä D300, mutta olen ajatellut hankkia vararungon, ei tarvitse video ominaisuutta eikä muitakaa turhuuksia, vakaajia tms. studiokuvaukseen, mutta hommaanko toisen D300 sen vai onko täällä asiantuntijoilla muita runko ehdotuksia.
Vs: Kakkos kamera Jos tykkäät D300:sesta ja se on tuttu, osta toinen sellainen, nitähän saa nykyään vähän ajettujakin halvalla. Mulla on niin ikään aktiivikäytössä D300:nen. Oon tosin ajatellut vaihtaa sen D700:seen tai D3:seen seuraavaksi, koska kuvaan yhtä paljon filmille F5:lla kuin digiä. Mulle seiskasatanen sopisi hyvin, koska sen hämäräominaisuudet on vähän paremma kuin kolmesatasen (ei siinäkään vielä mitkään huiput ole) ja koska F5 on "täyskennoinen" kuten D700, ne sopisivat paremmin yhteen kuin croppi ja filkka.
Vs: Kakkos kamera Juu, täsmälleen sama on paras varakamera, sillä: * Varakameran akku on aina tyhjä, ja silloin on tärkeää voida ottaa hajonneesta ykköskamerasta ladattu akku. * Kun ykköskamera hajoaa ja olet stressissä ja hermostunut, on viimeinen kaivattava asia sen miettiminen, että mitenkäs tämä varakamera, jota ei ole ennen tarvittu kertaakaan, taas toimikaan -- samanlainen toimii täsmälleen samalla tavalla. * Samanlaista varakameraa on joustavaa käyttää myös _kakkoskamerana_, jos on tarvetta.
Vs: Kakkos kamera Mvuoren viestiin viitaten, unohdin laittaa omaani, että d700 on hyvä vaihtoehto, jos haluat toisesta rungosta täyskennoisen, koska se on käyttöliittymältään (nappien paikat ym.) samanlainen kuin d300. Myös esim. akut ja pystykahva käyvät molempiin. Hyvä pointti mvuorelta.
Vs: Kakkos kamera Kiitti vastauksista, vahvistitte mun tuntemusta et samas pysyisin, mutta pitänee tuo d700 panna harkintaan.
Vs: Kakkos kamera Kannattaa harkita D700/D3:a ykkösrungoksi. Niitä saa jo melko sopuhintaan. Ja molempiin runkoihin samat asetukset valmiiksi, no, tietysti Iso/f/a tilanteen mukaan. Tärkeimpänä itse pidän tarkennusnappia, eli tarkennus vain ja ainoastaan siitä peukalonapista, olikose nyt AF vai Fn, isompi nappi siinä peukalolla. Itsellä vielä vanha D200 vararunkona. Juu, tiedän, on haastava pimeissä kirkoissa. Mutta kun valo riittää, on kyllä jälki edelleenkin siistiä tuolla CCD -kennolla. Ja D3 toimii sitte vähän haastavammassakin valossa. Ja muistaa ladata molempien runkojen paristot, kun lähtee keikalle.