Moi Tein Sulo Vilenit ja ostin Yashicamat C:nkun halvalla sain. Ennen en ole kehittänyt 120 filkkaa ja heräsi mieleeni pari kysymystä. 1. Se paperi pitää vissiin repiä pois ennen kehitystä ? 2. Kuinkas se filmi saadaan spiraalille kun siinä ei ole perferointi. ? PS. Kysymyksistä saattaa paistaa läpi se, että hirveästi en ole keskikoon vehkeiden kanssa puuhaillut. Filminlaittoon meni tunti, enkä keksinyt kaikista nippeleistä mitä ne mahtaa tehdä. Eli jos joku tietää missä olisi manuaalia niin ilmoittelisi. Tähän asti pääsin rollein manuaalilla Harppa
Kiitos. Tuo selvensi hieman. Mikähän mahtaa olla objektiivin vieressä oleva vipu, jossa lukee M ja X. Tuossa D:n manuaalissa on MX synchro selector melkein samalla paikalla. Minun kamerassa ei saa itselaukaisijaa laitettua päälle muuten kuin tuossa M asennossa, mutta en oikein ymmärrä mitä ideaa siinä on, koska itse laukaisin viritetään kuitenkin toisesta vivusta. Ja mitä tekemistä synchro selectorilla on itse laukaisijan kanssa. Jotenkin vaan tuntuu ettei ne ole huvinm vuoksi tuollaisia vipuja laitelleet. Harppa
Eivät ole huvikseen laittaneet. Vivulla valitaan salamasynkka käytettävän salamatyypin mukaan. X nykysalamoille ja M entisaikaan käytetyille lamppusalamoille. Jos itselaukaisija ei mene päälle X synkka-asennossa saattaisi suljinkoneistossa olla vikaa. Miten se liittyy laukaisimen viritykseen niin synkan vipu tekee jotakin, että salamapistoke herää väläyttämään salamaa oikeaan aikaan. Mistä se tietää oikean ajan on jonkinlainen mekaanin yhteys laukaisinkoneistoon. Vähän monimutkaisesti ehkä selitetty, mutta toivottavasti selvensi jotakin.
Juu jotain tuollaista mä vähän aavistelinkin. No suljin kuitenkin vaikuttaisi toimivan ainakin korvakuulolla. Nähtäväksi jää minkälailla oikeasti toimii kun saa tuon filmin kehitettyä. (jos saa filmin spiraaliin.
Ei se ole sen vaikeampaa kuin kinonkaan. Mä olen tehnyt niin, että olen irrottanut/repinyt sen teipin/kiinnityspaperin, jolla suojapaperi valotetussa filmissä kiinnitetään, auki valossa, mutta rulla kireällä. Sit valo pois ja kun aikansa kelailee sitä auki, irtonainen filmin pää tulee vastaan. Se spiraalille ihan kuten kinokin se suojapaperi ei siihen sotkeennu. Filmin toinen pää on kiinni koko leveydeltään suojapaperissa melkoisen tahmealla teipillä. Ensin filmi irti suojapaperista ja sitten nykertää teipin varovasti irti filmistä ja kelaa loput spiraalille. Jos hankaluuksia tulee niin ne tulevat tuon teipin kanssa. Pidä filmistä kiinni tukevasti kun revit sen irti varovasti suojapaperista ja sitten varovasti teippi irti filkasta, ettet tule vetäneeksi sitä samassa spiraalilta ulos tai rytänneeksi filmiä. Mulla on joskus filmin pää revennyt, kun avasin silmät ja tuli kiire saada spiraali purkkiin kun pimeä huone osoittautui hämäräksi. Silmät siis kannattaa puristaa lujasti kiinni, ettei filmi valotu =D Pitkäsanainen sepustus taas, mutta toivottavasti oli jotain apua.
Mä oon käyttänyt saksia tuon teipin 'poistoon'. Se filkka kun ei kuitenkaan valotu kui sinne muutaman cm:n päähän siitä päästä.
Kiitos Juhaa. Tuo selvensi huomattavasti. Olin tässä pienissä päissäni pähkäillytkin että se menee jotenkin noin. Harppa
da. Ei perferoinnista ole muuten kinonkaan kierukoinnissa mitään apua, vaan päinvastoin. 120-koon filmi on usein niin lerppua, että se on sen ongelmatiikka tuossa kierukkeerauksessa..
Ja tosimieshän ei harjoittele. Siinähän menisi yksi filmirulla hukkaan. No niin on tullut niin paljon kierukoitua kinoja että eiköhän tuokin luonnistu kun alkuun pääsee. kiitos kaikille ohjeista ! ps. nyt kun joku vielä kertoisi mistä saisi halvalla valotusmittarin.
Perferoidun filmin käsittely käsin on hivenen helpompaa, kun filmin reunaan jää kunnon marginaali, josta voi ottaa kiinni. Rullafilmissä marginaalia on vähemmän, eli kuva-ala peittää melkein koko filmin alareunasta yläreunaan. Tämä kannattaa huomioida, jos siis työnnät käsin filmiä spiraalille.
Teräskierukka Jos 120 filkan saaminen kierukalle osoittautuu hankalaksi, kannattaa vaihtaa teräspurkkiin ja -kierukkaan. Sillä homma menee niin päin että filkan pää kiinnitetään kierukan keskelle ja filkka kelataan sieltä "ulospäin" kierukalle. Suojapaperin teipinkin voi reväistä vasta kun filkka on kokonaan kierukalla.
Eipä tuossa spiraloinnissa mitään ihmeellistä ollut. sehän meni oikeastaan helpommin kuin kinofilmi, kunhan keksi kumpi olikaan suoja paperi ja kumpi vilmi. ja nyt laittamaan kiinnikettä. saas nähä miten toi kamera on aikuisten oikeasti toiminut. Harppa
Kiitos edelleen kaikille opastuksesta. Linkin takaa löytyy maailman ensimmäinen minun ottama keskikoon kuva. Ja tämähän tuli taas tehtyä vähän kuin entinen poika teki pontikkaa, eli kun ei ollut pannua niin juotiin rankki, eli 6x6 leikattu sen kokokoiseksi että mahtuu kino skanneriin. Ps. ei jaksa prikkailla näin saunan jälkeen. http://www.freewebs.com/harppa/kuvat/testi yashica1403p.jpg Harppa