Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Optimaalinen kuvaformaatti olisi tietenkin pyöreä, kuten piikiekkokin Kinon pitkä sivu on ihan hyvä dynamiikan luomiseen ja rajaamiseen, joten pidättäydyn siinä. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö neliölläkin saisi mukavia kuvia tietyissä tapauksissa.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Johtusiko osin siitä, että filmiä liikutetaan sen laidassa olevilla rei'illä, perforationeilla, joita menee kinoruutuun kahdeksan (8x4.75=38), tuplasti elokuvaruudun verran. Seitsemällä mitta olisi 4.75x7=33.25, joka olisi myös mahdollinen. Luku 7 taas saattaa aiheuttaa ongelmia jossain mekaniikan puolella.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Kun kuvattu ruutu ei ole valmis kuva, täytyy miettiä mitä sille voi tehdä. Kaikista sivusuhteista pystytään rajaamaan mikä tahansa toisista sivusuhteista (järkevissä rajoissa) koska sekä nykyinen digitekniikka että keskiformaatin filmi antaa siihen tekniset valmiudet riittävällä informaatiomäärällä. Matematiikalla tai tekniikalla tämä ei siis ratkea. Estetiikka taas ei voi antaa vastausta kaikkien ajateltavissa olevien kuvien optimaaliseen kokoon tai sivusuhteeseen.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Optimaalinen kuvaformaatti on varmaan ympyrä, ihan samaan tapaan kuin optimaalinen objektiivi on polttoväliltään 10-1000mm ja luottokotin limitti ääretön. Minä olen tosin sen verran masokisti, että tykkään rajoituksista. Objektiivi voi olla esim 24-70mm zoomi, tai jopa kiinteä. Samaten kuvasuhde voi olla kiinteä. "Pienkameroilla" kuvaamisen perinteen nimissä se olkoot 2:3.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Miksi se ongelmia aiheuttaisi? Voihan kinofilmille ottaa puolikinoa, siis sitä aitoa elokuvakokoa, kinoa, monenlaista kunnollista panoraamaformaattia jne. Eikä mikään estäisi vetämästä kinolle neliötäkin.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Mukavaa pohdintaa. Kuitenkin yksinkertaista, kyseessä on kustannusrakennekysymys. Filmi on halpaa, (Zeissin) objektiivit ei: käytetään koko piirtoympyrä. Siksi esim. X-Panin tai kinofilmiadapterien mielekkyys on vähintäänkin kyseenalainen. Iso kenno on kallis, kenno valmistetaankin siksi mahdollisimman isoksi mutta mahdollisimman hyvin käytettävän kuvan muodon mukaiseen sivusuhteeseen.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? 1:1 on sivusuhteiden kuningas ja MV kuvien kuningatar. Ugh!
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Oliko se hra Cartier-Bresson joka päätti että olkoon se 24 x 36.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? En tiedä, siksi konditionaali. Lähinnä ajattelin, että 7 voi olla ollut ongelmallinen luku valmistuksen kannalta tuohon aikaan, kun kaikki laskettiin vielä käsin ja tehtiin melko alkeellisilla koneilla. On ollut ehkä helpompaa tehdä kameran mekaniikka, joka liikuttaa osaa aina 2:lla jaollisen määrän (8) eteenpäin. Neliö vs suorakaide on varmasti vain tyylikysymys. Molempiahan on ihan yleisesti rullafilmeissä. Vanhoissa kameroissa 6x9cm on ihan yleinen kuvakoko, mikä voi myös olla kinoruudun mittasuhteiden edeltäjä.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Tuli vielä mieleen yksi ajatus. Ehkä kinofilmin ruutukoko on valittu dian ehdoilla. Negatiivin käytössä rajausta voi muuttaa, mutta diassa ei. Tällöin dian leveydeksi on valittu maksimi, eli 8 perfoa, eli 36mm, jonka jälkeen diakehys on vielä neliö, eli käännettävissä sekä vaakaan että pystyyn.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? ?? Vaikka dia olisi 3x53mm, niin saadaanhan sekin diakehykseen, joka on neliö ja käännettävissä pystyyn.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? http://corsopolaris.net/supercameras/early/early_135.html
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? No, jos 200vuotta ennen jahvetin syntymää on tehty jo mekaanisia laskimia, niin mikä ongelma tuossa voisi olla? ;-)
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Saa toki, mutta kun tuo toinen mitta, 24mm, on jo fiksattu filmityypin takia, niin 36mm pituudella saadaan maksimi pinta-ala neliskanttiseen filmilappuun. Eihän tuo neliskanttisuus filmissä ole toki olennaista, mutta kunhan pohdin.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Kuten sanoin niin se oli vain ajatus. Jos tekee vaikka mekaanisen systeemin, jossa yksi siirtorullan pyöräytys vastaa yhtä filmiruutua, niin joutuu tekemään siirtorullan, jossa on seitsemän sakaraa tasavälein. Tällainen on aika vaikea tehdä käsityökaluin. Kokeile, jos et usko.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Ensinnäkin, jos 24mm on fiksattu, niin neliskanttinen, sekä max ja min tulee ainoastaan 24mm leveydellä ;-) Ja vaikka levittäisi tuon leveyden kahteen metriin, niin senkin saa laitettua neliskanttiseen diakehykseen ;-D
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Onhan kinofilmille muitakin kuvia kuvattu kun 24x36mm. En tiedä löytyiskö 24x32mm? Vois olla kätevä koko.
Vs: Mikä on optimaalinen sivusuhde kennolle tai filmille? Agfa Rapid käytti kinofilmiä ja kuvakoko 24x24 mm.