Olihan siinä jonkinlainen homma Mutta tuolla on: https://sekametelisoppaa.wordpress.com/2015/04/18/kayttokokemuksia-kinoskannerista/ EDIT Kommentoida saa aivan vapaasti sekä WordPressin puolelle että tänne.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Kiitos näppärästä vertailusta! Oikein asianmukainen kirjoitus. Ajoittain vertailtavista kuvista huomaa, että terävyys riippuu näin kovilla tarkkuuksilla oikeastaan vain siitä, kummalla skannerilla kuva on sattunut paremmin negapitimeen tai kumman skannerin optiikka sattuu kyseisessä kohtaa piirtämään juuri sen hitusen verran terävämmin. Luulisi, että näissä tapauksissa terävöitys saa aikaan sen, ettei kuvia enää juuri erottaisi toisistaan ainakaan terävyyden perusteella. Häiritsi kuitenkin se, että nimität skannauksen lopullisen värimaailman "virheellisyyttä" väriaberraatioksi, jota se ei ole. Toisen skannerin ohjelmisto vain sattuu olemaan parempi asettamaan "oikeat" värisävyt paikalleen kuvassa. Tämän kaltaiset ongelmat ovat kyllä korjattavissa jälkikäsittelyssä ilman kuvanlaadun häviötä, vaikka värien käsittely vaatiikin tietämystä asiasta ja aluksi paljon harjoittelua. Oikeastaan ainoa tapaus, milloin kuvaa on lähes mahdoton pelastaa, jos väriaineita on kadonnut fyysisesti kadonnut kuvasta. Oikeastaan kaikki kuvat vaikuttivat siltä, että ne korjaantuisivat yhdellä värisäädöllä. Toisekseen lähes kaikki Coolscanilla skannatut kuvat näyttvät omaan silmääni aivan liian vihreiltä. Tarkennan tässä vielä, mitä tarkoitan ohjelmistolla: VueScanissakin on oltava omat menetelmänsä kunkin skannerin ohjailemiseen. Tässä tapauksessa vaikuttaa, että VueScan käyttää Cyberview:n ohjainta, mutta tästähän ei voi olla varma.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Hyvä vertailu! Pitää lukea ajatuksella. Pakkaslapsella hyviä kommentteja, noiden lisäksi esittäisin vielä toivomuksen että testiskannerin kuva olisi aina samalla puolella kuvapareissa, tai kuviin olisi suoraan lisätty teksti joka kertoisi millä skannerilla kuva on otettu. Nyt joutuu selaamaan kuvia ja tekstiä jotta tietää varmasti millä skannerilla mikäkin kuva on otettu.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Kiitos kiitettävästä työmäärästä ! Lähes kaikista löytyi kyllä pienempi tai suurempi ero, mutta osassa kuvista ero vaikutti enemmänkin laitteiston terävöinnin tuottamalta. Tämä tuntuma tietämättä mitään siitä kuinka voimakkaasti kukin laite kuvaa terävöi ns. 0-asetuksella. Joka tapauksessa uushankinta osoittautui perustelluksi, joten myös siltäkin osin ei työ mennyt tosiaankaan hukkaan. Mielenkiintoista olisikin nähdä, minkälaista tulosta syntyy kun skannaat käytännössä rakeettoman mv-fimin kuten esim. http://www.adox.de/english/ADOX_Films/ADOX_Films/ADOX_CMS_Films.html
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Kiitos kommenteista. Väriaberraatiolla en tarkoittanut tuota värimaailman yleistä vääristymistä. Tarkoitin sillä vain ja ainoastaan kromaattista aberraatiota (CA) joka näkyy vaalean ja tumman rajapinnassa. Vuescan ilmeisesti todellakin käyttää CV:n ohjainta ja kuten, sanoit, useimmiten tuo värien yleinen virheellisyys (siis eri asia kuin CA) on korjattavissa asettamalla tumma, vaalea ja harmaa piste.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Hyvä, jos on, mutta yleensä ohjelmissa nuo vain säätävät luminanssin toistokäyrän -- mikään piste ei ole välttämättä neutraali, vaan ainoastaan tietyn tumma tai vaalea.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Jos sille harmaalle pisteelle paikka löytyy, niin kyllähän se sillä säätyy. Kokemukseni mukaan neutraali piste usein löytyy hieman helpommin jos ensin laittaa tumman ja vaalean pisteen.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Aivan asiallinen toivomus, valitan lukijalle aiheutunutta turhaa vaivaa. Seuraavaa testiä varten otan opikseni.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Olin näkevinäni tismalleen samat CA:t myös Nikonin skanneissa. Oisko sulla antaa esimerkkiä kohdasta, jossa CA näkyy vain toisella skannerilla? Tietenkin voi olla, että Nikonilla CA vain piiloutuu paremmin kuvan sävyihin, tai sitten skanneri tai ohjelmisto poistelee sitä skannatessa jotenkin älykkäästi. CA:n pitäisi näkyä ääriviivojen ja yksityiskohtien epäterävyytenä mustavalkoisissa kuvissa. Siksi epäilen, ettei Reflectakaan niitä tee – sehän käyttää tietääkseni melko kapeaspektrisiä ledejä. Omasta mielestäni on vain hyvä vaihdella puolta, jotta katselija ei aivan niin helposti putoa oman vahvistamistaipumuksensa kynsiin (confirmation bias). On helppoa muodostaa harhavaikutelma jostain uskomastaan asiasta, ja nähdä siitä merkkejä, vaikka todellisuus sanoisi muuta. Tässä tapauksessa jomman kumman skannerin paremmuudesta. Tietenkin voisi olla perusteltua tehdä erillinen pikavertailutaulukko ja linkata siihen jutun lopussa niitä varten, joilla ei ole aikaa (tai halua) lukea.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Suurimmillaan ero XE:n ja Coolscanin CA:ssa näkyy tuossa liitetyssä kuvassa (se on tosin blogissakin). Normaalisti ero on pieni tai olematon enkä ole siitä huolissani. Kun aikanaan Coolscanilla skannasin, en CA:ta poistanut en skannausvaiheessa enkä myöhemmin. Mustavalkoisen kohdalla ei Coolscanin ja XE:n välillä mitään käytännössä merkitsevää eroa ole. Teoreettinen tietämykseni ei riitä sen selittämiseen, miksi _joskus_ dioissa XE tuottaa CA:ta enemmän. Mutta toistan vielä, ei aina eikä silloinkaan välttämättä merkittävästi.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Tuo näyttää kohinalta. Vaihtoehtoisesti ohjelmisto yrittää interpoloida tummille ja harmaille sävyille väriä ja epäonnistuu siinä kivasti. Interpolointia vaan ei periaatteessa pitäisi tapahtua, ellei kuvalle ole tehty jonkinlaisia värisäätöjä. Tuliko tämä ongelma esiin riippumatta siitä, millä ohjelmalla skannasit, tai mitä asetuksia laitoit? Huomasin ainakin, että käytät AdobeRGB:tä VueScanilla, ja se ei varmasti riitä kaiken väri-informaation säilyttämiseen skannauksesta. Kannattaa kokeilla laittaa kaikenlaiset värinkorjailut pois päältä ja antaa skannerin upottaa oma väriprofiilinsa kuviin. Värikuvissa vaan olisi yleensä kivaa, ettei niitä hirveästi tarvitse säätää skannauksen jälkeen, mutta olen itse huomannut, että en kuitenkaan ole tyytyväinen automaatiikan tekemään jälkeen, joten teen säädöt joka tapauksessa lopulta itse.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Kyllähän niissä kohinaa on molemmissa, tässä tapauksessa Coolscanissa (oikealla) on värikohinaa enemmän (toisaalta siinä vaalea pysyy paremmin kurissa). CA:lla tarkoitan tuota kirjainten tumman ja kirjainten vaalean ympäristön rajapintaan muodostuvaa väriä. Sitä on tässä XE:llä enemmän. Kun minulle selvisi että diasta kuitenkin paras 16-bittinen jälki tulee Silverfastilla, en enää sitä Vuescanilla kokeillut kun aivan satunnaisesti. Voisin tietysti kokeilla vielä uudelleen. Kokeilematta en kuitenkaan odota diasta Vuescanilla välttämättä ratkaisevasti parempaa jälkeä kuin SF:lla. AdobeRGB:n riittävyyden suhteen en ole ainakaan vielä ihan samaa mieltä kanssasi. Kokemukseni mukaan se kyllä värinegoihin riittää varsin hyvin. Diat voivat toki sitten olla toinen juttu.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Hmm, tossa vasemmanpuoleisessahan on tumma pää ihan tukossa, mikä on varmaan suurin syy tohon kirjainten ympärillä olevaan punaiseen ja vihreään. Ei näytä CA:lta. Näennäinen pienempi kohina johtunee siitä, että oikeanpuoleisessa näkyy filmin rae. Vasemmassa ei. EDIT: Tai siis oikeanpuleisessa rae on skarpimpaa.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Rae on skarpimpi Coolscanilla, se on totta. Toisaalta sen arviointi (ainakin minulle) ei aina ole aivan helppoa juuri värikohinan vuoksi (rakeen "pehmentyessä" värikohina näennäisesti häviää, eikö niin?). Tuo kirjainten ympärillä oleva reunus on (anteeksi jos vänkään) kyllä ymmärtääkseni nimenomaan CA:ta enkä oikein ymmärrä miten tumman pään tukkoisuus juuri sitä voisi tuottaa? Blogitekstini viimeisessä kuvaparissa (kukat ja rommipullo) näkyy sen valkoisen verhon kohdalla miten molemmat skannerit tuottavat CA:ta aika samalla tavalla vaalean ja tummemman rajalle, ei siinä ole kyse tumman pään tukkoisuudesta. EDIT Mukava että tästä tulee keskustelua, hyviä kommentteja ja toistan että itselläni ei paljoakaan teoreettista tietämystä ole, kerron vain ja ainoastaan omat havaintoni.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Korkeakotrastisten reunojen ympärille muodostuvia värireunuksia minä tarkoitinkin. Unohdin vain mainita, mihin viittasin. Näin helppo on olettaa, että muut tietävät mitä itsekin olen nähnyt/katsonut! Jos aikomuksena on skannata valmiita kuvia aikomatta säätää niitä niin miksipä ei. Kuitenkin AdobeRGB on turhan kapea, jos oikeasti halutaan arkistoida kuvia tai tallentaa niitä kuvanmuokkauksia varten. Tietenkin kaikilla on eritasoiset vaatimukset tähänkin, joten omat tarpeeni eivät välttämättä ole sitä muille. Muun muassa tumman pään tukkoisuudella on juurikin kaikkea tekemistä tuon "CA":n kanssa. Kun kanavan saturaatioraja ylittyy sen sisältö on yritettävä interpoloida, jotta saadaan nähtävää sävysisältöä. Tätä ei normaalioloissa pitäisi tapahtua, koska skannerit lukevat kuvan piste pisteeltä, pikseli pikseliltä, ja voivat asettaa kunkin pikselin värin yksitellen annetun väriavaruuden mukaan (tässä tapauksessa 16 bittiä/kanava). Tämän pitäisi kaiken järjen mukaan riittää, mutta emme kuitenkaan voi tarkkaan tietää, mitä laiteohjain tai ohjelmisto kuvalle tekee, ellemme pääse tarkastelemaan ohjelman lähdekoodia. Toisaalta CA on nimenomaan optiikan ominaisuus. En myöskään usko, että Reflectan vanhassa skannerissa on sama optiikka käytössä kuin uudemmassakin. Jostainhan se ylimääräinen resoluutio on saatava: esim. uutta optiikkaa käyttämällä. "CA" on molemmilla Reflectan skannereilla on niin samanlainen, että uskon pikemminkin ongelman piilevän ohjelmistossa. XE:llä/10T:llä skannatuissa kuvissa on kontrasti selkeästi korkeampi, kuin kummallakaan toisista skannereista. Tämä puoltaa näkemystäni siitä, että ongelma on ohjelmistossa, ei itse laitteessa. Lisäksi CA:n pitäisi erota Coolscanin ja XE:n välillä, jos se oikeasti olisi CA:ta. Tästä voi päätellä, että jos CA näkyy molemmissa, on sen oltava kameran optiikan filmille tuottamaa eikä kummankaan skannerin myöhemmin lisäämää. Aina on mukavaa keskustella! Juuri siitä syystä asioista keskustellaankin, koska ihmisillä on eritasoinen tietämys ja näkemys asioista.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Kokeilin Vuescanilla tuota ilmoitustaulukuvaa. VS:lla diojen värien kanssa on pirullisen vaikeaa, mutta laitan tähän kuitenkin osasuurennoksen joka ymmärtääkseni kyllä tukee sinun tulkintaasi.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Siltä näyttäisi. Nuo reuna-alueet lienevät vaikeampia tulkita skannausohjelmistolle. Vaikka reunukset erottuvat selkeimmin tuossa SF:llä skannatussa kuvassa, löytyvät ne silti neutraalin värisinä myös Coolscanin ja XE/VS skanneista. VueScanilla on selkeästi muita ongelmia kuvan värien kanssa: tässä tapauksessa kuva tai tuo osa kuvasta on selkeästi keltasävytteinen eli väri on vuotanut valkoisille alueille. Yksi syy miksi usein kytken kaikenlaiset värikorjailut pois hankalimmista kuvista on se, että silloin värit korjautuvat yksinkertaisesti vähentämällä jotain tiettyä sävyä kuvasta. Toisaalta vähemmän tärkeissä kuvissa automatiikka toimii usein oikein hyvin, eikä kuvan säätäminen vaadi skannatessa muuta kuin saturaatiopisteiden siirtämistä ja lopulta magentan/vihreän lisäämistä kuviin.
Vs: Prime Film XE filmiskannerin käyttöraportti vihdoin valmis! Outoa että värinegoista saa Vuescanin raw-skannauksen kautta aivan kelvollista jälkeä varsin vähällä vaivalla, mutta dioista ei sitten millään.