Vs: Päivän =) Jep, mutta ensin pitää kallistaa ja sitten tehdään em. tavalla, mutta riippuuhan tuo vähän myös vauhdista ja alustasta. Montulla käännellään pehmeässä myös kaarteen suuntaan tai muuten motskari saattaa poistua radalta ns. tangentin suuntaan lepikkoon.
Vs: Päivän =) Totta, mutta se painopiste kääntyy okealle, eli koko värki kallistuu siksi, että hyrrävoima kallistaa. Tämä voi todentaa niin eträ tekee se paikallaan, jolloin etupyörä ei ohjaudu mihinkään. Eli laitetaan vaan etupyörä ilmassa pyörimään ja käännetään tangosta. Tämä selitys vaan siksi ettei luula että etupyörä ohjautuessaan kaarteen ulkopuolta kallistaisi pyörää sinänsä.
Vs: Päivän =) Selvähän tuo on,olenhan vielä hengissä vaikka prätkällä on tullut ajeltua muutama satatuhatta kilsaa..mutta jos istut satulassa paska jäykkänä niin saat kyllä käännellä ihan reippaasti jotta painopiste on oikeassa paikassa,sama kelkalla koetas kääntää pelkällä tangolla miten hienosti kääntyy mutkissa..
Vs: Päivän =) Ei kaikki aja RR-kisoja, kyllä se pyörä kääntyy ihan mummoiltakin, ilman että ollaan polvi maassa. En minä vespallakaan mitään kallistele, vaikka kovin pieni eturengas onkin ;-) Ja mitä tulee siihen että "minä se olen ajanut ainakin kolmemiljunaakilomeetriä" -pointtiin, niin kuten jo mainittiin: moni ei edes huomaa vastaohjaavansa. Itse asiassa moni kymmenenmiljoonaakilomeetriä-typpi väittää, ettei semmoista teekään ;-)
Vs: Päivän =) Moottoripyörää ohjataan kolmella tavalla. Kävelynopeuksissa ja niitä hieman suuremmissa pyörää ohjataan samaan tapaan kuin autoa. Ohjaustankoa käännetään siihen suuntaan, mihin halutaan kaartaa. Kun nopeus nousee, ohjaamisvaihtoehtoja on kaksi. Kuljettaja kallistaa itseään tai työntää ohjaustangosta. Molempien tavoitteena on saada moottoripyörä kallistumaan kaartamisen suuntaan. Oheinen teksti lainaus Tekniikan Maailmasta.
Vs: Päivän =) Kyllä mummo voimaa tarvii jos aikoo saada sillä 40kg massallaan hyrrävoimien pystyssä pitämä 300kg möykky kallistumaan ;-) että siitä vaan hitsaamaan ohjausta mummolta... Mutta mitä raati sanoo tästä https://www.youtube.com/watch?v=gNg_uMp9wN8
Vs: Päivän =) Ohjaa ihan miten tahansa niin aina joku menee mettään siinä missä autollakin. Tilannenopeus.....selvinpäinkin oleminen auttaa kuskilla.
Vs: Päivän =) Alusta, käännöksen tyyppi ja nopeus yms. vaikuttavat käännöksen tyyppiin. Tässä esimerkissä moottoripyörä on kevyempää mallia, etupyörää käännetään haluttuun suuntaan kallistuksesta riippumatta. Viissatasessa Kotarissa on yksimukisena ihan hyvin hyrrävoimia ja se toki pyrkii vastustamaan kääntymistä maksimaalisesti.
Vs: Päivän =) Ansel täyttäisi tänään vuosia, siis jos olisi vielä hengissä. Kevyet mullat jne. Laitan oheen kuvankin ihan pelkkää piruuttani. Anselin kameran malli ja merkki on illan kysymys:
Vs: Päivän =) Kun mennään maastoon, niin selvää on, että myös maaston kallistumat sotkevat näitä "sääntöjä", eli ei nyt sotketa meidän teoriakeskustelua "häiritsevillä" tekijöillä. Itse asiassa kun jata tasaisella mutkaan ja kallistat mutkan sisäkurvan puolelle, kääntyy ohjaus automaattisesti vastakkaiseen suuntaan (siis jos on kyse normaali ohjausgeometriasta, en puhu HD shoppereista pitkine keuloineen). Onko kukaan kokeillut ajamista mutkaan ohjaamatta, tuskin, mutta asiaa voi kokeilla pitämällä ohjaimesta hyvin hennolla otteella ja siten tiedostamalla paremmin mitä oikeasti tekee käsillään.
Vs: Päivän =) Kun jostain ihmeen syystä tämä painopisteen muutos kääntyvyyteen mene perille niin tässä hieman tarkempaa tietoa mitä minä moottoripyöräilijänä tarkoitan. Painopisteen vaikutus ajettavuuteen Kuva 6. Tasapaino, moottoripyörään kaarrossa vaikuttavat voimat. Keskihakuvoima [F1] (massa*nopeus^2/säde), maan vetovoima [F2] (massa*g), massakeskipiste [MK], renkaan kosketuspiste [At]. Voimien F1 ja F2 (vakio) pitää olla toisiinsa nähden suhteessa jotta pyörä pysyy tasapainossa myös mutkassa. Huomaa, että efektiivinen kallistuskulma on eri kuin renkaan kallistuskulma, painopisteen paikka vaikuttaa myös tähän. Pyörän painopisteen sijainti vaikuttaa moottoripyörän kiihtyvyyteen, hidastuvuuteen ja kääntyvyyteen. Asfalttiratojen kisapyörissä painopiste pyritään yleensä sijoittamaan akseleiden puoliväliin korkeudelle joka on noin puolet akselivälistä. Tavoitteena tällä on löytää tasapaino jolloin mm. jarrutuksessa takarengas nousee ilmaan juuri silloin kun eturengas menee lukkoon ja vastaavasti eturengas nousee ilmaan juuri silloin kun takarengas alkaa sutimaan. Jotta pyörä pysyisi mutkassa tasapainossa täytyy keskihakuvoiman kompensoida maan vetovoiman ote kallistuneessa moottoripyörässä (kuva 6). Koska moottoripyörän geometriaa ja esimerkiksi etujättöä ei voi muuttaa vauhdissa (toistaiseksi tähän ei ole teknistä ratkaisua) kuski voi muuttaa pyörän painopistettä siirtymällä itse. Elävä esimerkki tästä ovat road race ajajat jotka roikkuvat kaarteessa sisäkaarteen puolella kuolemaa halveksivan näköisesti, kuskin painonsiirrolla moottoripyörä saadaan kulkemaan tiukempaa mutkaa. Näin pyörä on myös suhteellisesti pystymmässä asennossa. Lainaus Bajahill kuinka moottoripyörä kääntyy,on turha väittää ettei painopisteen muutoksella ole merkitystä siinä missä ohjaustangon työntämisellä...tietysti jos ajetaan vaikkapa skootterilla 40 km h mutkaan on se hieman eriasia kuin tulla mutkaan vauhdikkaammin moottoripyörällä. Anyway hyrrävoimat vaikuttavat kaikkeen kuten keskipakoisvoimakin.
Vs: Päivän =) Ainakaan minä en ole väittänyt, että kallistamisella/painopisteen muuttamisella ei olisi merkitystä, päin vastoin, nehän ovat toisiinsa liittyviä asioita yhdessä työntöohjaamisen kanssa, näiden "yhteisyönä" onnistuu hallittu kääntäminen.
Vs: Päivän =) Eipä tuota kukaan ole kyseenalaistanut. Jos tekstiä lukee, mutta rivien välistä saatta löytää mitä tahansa, löytäähän tällä riveiltäkin moni paljon mitä siellä ei ole ;-) Mutta edelleen totuus on että jos kenen tajansa, minun vespani, mummon harikka tai rr-kuskin honda, kakki ohjauksesta hitsattaisiin, nin ei kukaan pitkälle pääse...vaikka parta kuinka pärisisi.