Olen ajatellut hankkia salaman Mamiya 7II kanssa käytettäväksi mutta tutkiessani yllämainittua salamaa löytyi sen käyttöohjeesta, heti alussa teksti: "Nissin Di622 Mark II on kehitetty digitaalisille SLR kameroille, joissa on salamakenkä sekä uusin TTL-tekniikka. Huom: Filmikameroita ei voi käyttää Di622 Mark II kanssa. - Vai tarkoittaako tuo että TTL-tekniikka ei toimi. Vai voiko käyttö vaurioittaa kameraa tai salamaa? Mistä syystä?
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Ei kai tuolla muuta väliä ole kuin se, että salaman kiinnityskengässä olevat ohjauskontaktit eivät pääse vääränmallisessa kamerassa mahdollisesti olevien vastaavissa paikoissa olevien kontaktien kanssa yhteyteen. Esim. tuossa Mamiya 7II –kamerassa ei taida olla noita ohjauskontakteja lainkaan (paitsi salamakengän keskellä oleva salaman laukaisuun tarkoitettu kontakti) ja niiden salamassa olevien ohjauskontaktien kohdalla on ko. kameran salamakengässä pelkästään eristysainetta, joten vaikea nähdä mitään syytä, miksi ko. salamaa ei voisi ko. kamerassa käyttää. (Itse olen käyttänyt hyvällä menestyksellä Canon 600EX-RT salamaa vanhan Canon A-1 filmirungon, sekä vielä vanhemman Minolta 16 -kameran kanssa. Näissä olen käyttänyt salaman ja kameran salamakengän välissä ”palikkaa”, jossa ei kameran puolella ole minkäänlaisia sähköisiä kontakteja ja ”palikasta” lähtee sitten johto kameran PC-liittimeen).
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Tuo varoitusteksti voi tarkoittaa myös sitä että salaman TTL automatiikka ei toimi filmiajan Canoneiden (tai Nikoneiden?) kanssa, koska niiden TTL järjestelmät ovat erilaisia kuin digikameroissa. Esitteessä kerrotaan kuitenkin että salama itse oimii aika simppeleidenkin kameroiden kanssa, kun sen toimintaa ohjataan PC-johdolla.
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Salamakengässä kulkee usein suuriakin jännitteitä, joten vääränmallinen salama saattaa vaurioittaa kameraa pahoin. Monet ovat saaneet epämääräisillä TTL-salamoilla esim. Canon-runkoja rikki. Joskus pelkkä staattinen sähkö kämmenestä suojaamattomaan salamakenkään riittää. Miksi muuten olisi salamakengän suojuksia? Tosin koskee ehkä enemmän digi-runkoja. Suosittelisin kuitenkin yhteensopivien salamien käyttämistä.
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Tuon saman kuullut tosiaan jos halutaan käyttää filmiajan salamaa digirungossa.
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Jos luen ko. salaman esitettä oikein niin se ei sovellu Mamiya 7:n kanssa käytettäväksi muuten kuin kaikkein yksinkertaisimmassa manuaalimoodissa, jota harva enää viitsii käyttää muuhun kuin off-camera strobisteluun. Jotta salamalaite olisi parhaiten käyttökelpoinen Mamikan seiskan (ja samalla kaikkien muiden filmikameroiden) kanssa niin salamalaitteesta pitäisi löytyä nk. A-mode (myös "Auto mode" nimeä on käytetty). Tämä on itse salamalaitteessa sijaitseva kohteesta heijastuvan valon mittaus. Tästä ei ainakaan esitteessä puhuta mitään eikä salaman takaosasta näytä löytyvän A-moden vaatimaa ISO-aukko-etäisyysvalintaa. Suosittelen hankintalistalle Nikon SB-22/SB-24/SB-26/SB-28 tai se kaikkein paras salamalaite SB-800 (ei SB-600).
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Itse otin ihan manuaalisalaman. Nikoni sitten kun koen itseni rahakkaaksi.
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että hankkisi Mamiya –kameraan saman ikäluokan salamalaitteen kuin kamerakin. Ko. salamavaloja saa käytettyinä erittäin edullisella hinnalla ja monissa niissä on itsessään mittakenno, joka mahdollista salama-automatiikan käytön. Ei tietenkään mitään TTL-juttuja, mutta automatiikkaa kuitenkin, jolla pärjännee ainakin useimmissa kuvaustilanteissa.
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Ehkä tästä on apua http://www.kenrockwell.com/mamiya/7.htm#flash
Vs: Nissin Di622 Mark II - filmikamera Käytännössä voi ostaa minkä tahansa salaman, jossa on manuaalimoodi M ja automaatti eli A. Olennaista on kätevä käyttöliittymä. Tai sanotaan ei_ihan _kamala.