Omistan sen verran monta kameraa missä ei ole valotusmittaria ja pitänee erillisellä mittarilla valotus määritellä. Olen hyviäkin ohjeita saanut asian hoitamiseen. Olen huomannut että vähän väliä valotukset menee pieleen. Luulisin että asia johtuu siitä että on mitannut valotuksen väärin ja sitten vielä mittauksen jälkeen korjaan valotusta väärään suuntaan. Sitten valotus onkin jo pilessä. Kuvatessa on erinlaisia tilanteita ja pitäis osata niidenkin mukaan osata valotuksen arvointia tehdä. On valosia hetkiä. On kovaa auringonpaistetta. On hämärämpiä hetkiä. Ollaan sisällä ja toisinaan ulkona. Lisäksi joskus tuntuu siltä että kun valotusmittarin kiekosta katsoo aukolla 2.8 osuu paremmin valotus kohdalle kun aukolla 8. Vaikka samoja arvoja luetaan eri kohdasta tietty. Kameran suljinajan paikkaansa pitäminenkin sekoittaa asiaa. Vanhoissa kameroissa voi vielä linssin alkuperäinen kirkkauskin olla hiukan kadonnut ja pitää sekin osata ottaa huomioon. Onneksi tuulikorjausta ei tartte arvoida. Löytyykö hyviä ohjeita oppaita? Koulutetaanko tätä asiaa riittävän perusteellisesti? Onko jossakin tehty niin että tarkistetuilla kameroilla on laitettu joukko kuvaajia valmiiski katsottuihin kohtiin ja kuinka erinlaisia näkemyksiä saadaan. Sitten niitä opastetaan oikeaan. Oliko ihan turha postaus tämä?
Vs: Valotusmittaus Kai se on jokaisella polkunsa kuljettava siihen miten ymmärtää valoa ja osaa valottaa (ja kenties kehittää suhteessa valotukseen). Eikös tämä kuitenkin ole sitä jatkuvaa ja mielenkiintoistakin kuvauksen teknisiä peruselementtejä? Ohjeista ja oppaista.... niin joka toinen (vanhempi) valokuvauksen tekniikkaa aukaiseva nide vähintäänkin sivuutaa valotusta. Anselin "The Negative" tuskin on kirja huonoimmasta päästä. PS: En osaa sanoa onko "turha postaus", mutta kun valotus on kuitenkin valokuvauksen a ja on, niin tuohon perustavalaatuisuuteen viitaten vähän outo kysymys...
Vs: Valotusmittaus Tuntuu itestä siltä että haluaa hiukan enemmän tietää minkälaisen valotusarvon asettaa kameraansa ja miksi. Mutta kaiken perusta olisi oikean valotuksen löytäminen. Filmipuolella ja mustavalko kuvissa haastavuus tulee just siitä haluaako vaaleasavyisen tummasävyisen tai mahdollisimman laajan sävyalueen. Kaikkia sävyaloja ei voi soveltaa kaikkeen kuvaukseen joten jonkinlaista perustietoa siitäkin pitänee olla mitä sävyalaa voi ja kannattaa yrittää tavoitella millekkin kuvalle. Tietty kehitykset pitää sitten tukea tuota jne. En oikeastaan halua kehitystä ja vedostusta nyt sotkea tähän. Kuhan osaa ensiksi oikein valotttaa niin sitten vasta.
Vs: Valotusmittaus Minä olen kyllä pärjännyt ihan perusjutullla sillä, että mustavalkoisella katsoo pistemittarilla sen vielä selkeän varjon (zone III), katsoo että vaalea pää tulee oikeaan kohtaan ja sitten valottaa ihan sen mukaan kaksi aukkoa miinusta jos se vaalealle päälle sopii. Vai ymmärsinkö nyt kysymyksen jotenkin väärin?
Vs: Valotusmittaus Jos itselle tulisi reilusti himmenettynä reilusti enemmän vääriä valotuksia, katselin kyseisen objektiivin himmentimen toimintaa, enkä unohtaisi myös tarkastella himmennyksen esivalinnan antamia, arvattuja lukuja. Täydellä aukolla mittaavahan ei oikeasti näytä vähenevää valoa, vaan arpoo sitä tilanteessa, jossa etsin pysyy kirkkaana.
Vs: Valotusmittaus Joo ittellä ainakin niin simppeli valotustyyli jossa on yksi muistettava juttu: valota niin perkeleesti, muttei mieluiten yli
Vs: Valotusmittaus Mä oon kelannut, että valotus on luova vaihe, jossa toimitaan mieltymysten ja tavoitteiden mukaisesti. Tavallaan fiiliksen ja tyylin mukaan. Mä diggaan tummista kuvista mutten tietysti täysin tukkoon haluaisi niitä. Keskustelimme hiljattain ystävän kanssa siitä, että jonkun tyyli on kuulemma myös oikeasti polttaa vaaleat sävyt täysin puhki. Ei siis mielestäni high-keytä vaan jotain muuta. Digillä tuntuu kuvaan tulevan enemmän tunnelmaa alivalotettuna. Tietyillä filmeillä alivalotus ei toimi samoin. Pohdin kysymystä kuvakohtaisesti tai sitten otan vain valotusmittarilla kohteeseen saapuvasta valosta vain mittauksen.
Vs: Valotusmittaus Et sä kehitystä ja vedostusta(kaan) voi oikein sulkea tuosta pois, koska valotus ja varsinkin kehitys kulkee niin käsi kädessä.