Osaako joku kertoa pystynkö tekemään diasta cyan, magenta ja yellow negatiivit kumipainoa varten ? Suodin ? Mikä, kellään kokemusta tai kuulopuheita ? Joo ja digiä ja printteriä ei sotketa tähän ollenkaan koska haluan tehdä kaiken pimiössä jos se on mahdollista
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Enpä tunne menetelmää oikein hyvin; pitääkö negojen olla rasteroituja? Joku varmaankin tuntee asian paremmin, mutta eka arvaus voisi olla se, että olisi helpompi noin ekoiksi kokeiluiksi kuvata ne negat kameralla sopivaa suodatinta käyttäen. Kohteen tietysti on hyvä olla liikkumaton... Diassa kun ei ole niitä cmy-värejä ollenkaan, niin voi olla haasteellista löytää oikeanlaiset suodattimet reproamiseen. Suodattimen pitäisi päästää aika laajasti lähivärejä, keltaisen siis punaista ja vihreää jne. Tosin, niinhän se värierottelu aikoinaan tehtiin, joten joku vanha kirjapainomies saattaisi antaa hyviä vihjeitä.
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Niinpä, kun laittaa Googleen loitsun: colour separation using enlarger saa nipun fiksun kuuloisia linkkejä.
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Juu, noinhan se on. RGB erottelu on helppo tehdä suurennuskoneella diastakin, tietenkin, mutta CMY-erottelusta taitaa Matilla olla just sen verran kokemusta kuin minullakin Noista linkeistä voi tosin löytyä hyviä vihjeitä suodatukseen.
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Ei tarvi olla rasteroituja. Dia voi olla myös näköjään myös RGB eroteltu ja koitan nyt sitten eka sitä... Tällaset ohjeet sain puhelimitse yhdeltä "pimiörotalta" Punainen nega: magenta & yellow väripäästä täysillä Vihreä nega: yellow & chan väripäästä täysillä Sininen nega: ccyan & magenta väripäästä täysillä Näillä koitan ja katson mitä tulee
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Kerrottu Latelle privana Edit: Uups... Late sen jo julkaisi Edit2: Ohje pankromaattiselle filkalle, ortholla vaikeempaa..... Edit3: Late unohti mustan.... normivalotus 2-3 aukkoo yli
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Luultavasti ihan hyvin. Nuo ovat just ne ohjeet, joita e.m. linkeissä tavallisesti suositellaan.
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Onhan sulla sellainen kohdistus - rei'itys - lävistin + alusta, että saat CMYK kerrokset kohdillensa
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? mie oon tehny peltilevyn päällä... nega ja paperi magneettinauhoilla kiinni. Alkuperäiseen (dia) kohdistusristit kulmiin ja valotellaan negat. Samalla lailla väsänny muitakin maskeja. Edit: Ainoostaan sillon kun tekee esim. 6x7 diasta 50x60cm negatiiveja, tahtoo kohdistusmerkit suurentua vähän turhan suuriksi
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Ja sitten kun oppii hienosäädöt ei kannata vaihtaa filmiä Joka filkka toimii vähän erilailla.... lisäksi osassa pankromaattisista copy-filkoista ei ole uv-suojaa ja/tai valopihaa... aiheuttaa omat säätönsä
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Ite kohdistan negat valopöydällä jonka jälkeen nippu yhteen teipillä ja lävistys valotusalustaan johon on integroitu kohdistusnastat
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Onko sulla ortho Tai rtg filkkaa nuo??? näyttäs sini/viher herkältä??
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Näemmä korjausta joutuu tekeen ihan urakalla, ekasta kolmesta väristä tuli hieman psykedeelinen värimaailma
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? rtg filkka on hankalaa kun sen "värientoisto" on aika omituista. Kokeile vaikka fomapania filkkana jos on... tietty helpompaa jos on vaikka ISO 50 filkkaa, kunhan on pankromaattista
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? Joo teen heti kun hommaat mulle jostain tuossa 30x40 koossa oolevaa filmiä Edit: tosin noilla negoilla mistä nyt oon alottanu kuvaa tekeen, teen vaikka väkisin oikean värisen
Vs: CMYK negoja pimiössä laakadiasta ? kai sitä pienemmälläkin kokeilla eiks sulla ole 4x5" originaali?