Vs: Lomo-A 120, uus keskari Varmasti hauska peli, hinta tosin hirvittää. Orkkis LC-A:lla tullu aika paljonkin kuvailtua mutta en kyll ymmärrä noita hintoja. Luulis että Kiinassa kokoais muovikameroita vähän halvemmalla.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Minulla oli joskus 80-luvulla myös alkuperäinen LC-A made in CCCP. Kaverihan sen mulle antoi ja minä annoin eteenpäin pian etten edes paljoa siitä muista. Taisin minä kuitenkin kokeilla että automatiikka toimii. Sehän ei tainnut olla iha muovisen tuntuinen sentään. Kummallista ettei teknisiä tietoja ole listattu. Sen kuitenkin löysin esittelystä että automatiikka siinä lie alkuperäisen tyyliin, mikä on hienoa koska nimi ja ulkonäkö velvoittaa. Materiaaleista ja työn laadusta en saanut minkäänlaista kuvaa.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Voi olla kova peli jos linssi on tarpeeksi laadukas. Kuvakulma sama kuin Hasselin Superwidellä. Ei tule joka päivä vastaan.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Juu, sehän tossa on. Että jos tota hintaa pitää hirveänä, niin voi miettiä että eipä ole toista tollasta tarjolla. Super laajikset keskarissa on aika vähissä, ja kun se on noin pienessä paketissa on se suhteellisen houkuttava. Noihan teki tota ennen Lomo LC-Wide kinarin, jossa on 18mm super laajis. Sekin ihan näppärän oloinen kamera, eikä noita super laajis pokkareita taida pahemmin kinarissakaan olla tarjolla.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Horisontaalia verraten tuon kuvakulma vastaa kinon 24mm. Ainakin jos siinä on normaali 66 nega eli 56x56mm. Hauska tyyli firmalla. Ei objektiivin rakennettakaan tarvitse paljastaa. Riittää kun kerrotaan linssien olevan korkealaatuista lasia. ed. Kai siihen pitää uskoa, että kuvat ovat samanlaisella otettuja, mallikappaleella jonka tehdas on tilaajalle laittanut? Rajua vinjettiä joissain, ilmeisesti täydellä aukolla. Terävyys ei ole ongelma noissa esityksissä koska suurennussuhde jää vaatimattomaksi. Vaan voisivat sentään laittaa kuvausaukot ja filmitiedot. Ja esitellä optiikan rajat muutamalla suuremmallakin kuvalla. Vaan ehkä se ei sovi firmalle hiottuun imageen. Vanhat fanit pelästyisivät teknisestä epämuodikkuudesta. Vai löytyykö sieltä enemmän tietoa kuvista? En ehkä kahlannut kaikkea läpi. Yksi isompi mustavalkoinen siinä alussa on ikäänkuin taustana, mikä saa epäilemään kuuluuko se mallikuviin,,
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Mitä laadulla sitten tarkoitetaan? Eikö tuon lomografian aakkosiin kuulu, että tekninen täydellisyys on laaduton ja tylsä, jopa kirosana. Sen sijaan laadukas voisi siinä merkitä omalaatuista ja tunnistettavaa toistoa. (Toivottavasti ei kuitenkaan pian hajoavia kameroita muovisine saranoineen ja irtoavine vipuineen.)
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Niinhän se on. Ja se siinä juuri kiinnostaakin. Jos/kun optiikka ei mitenkään huippuskarppi ole niin voihan sinne laittaa ISO 1600 mv-filmiä ja punasuotimen eteen. Saapi himmennellä.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari (Himmentämismahdollisuuksia edistetään sillä, että suotimella vähennetään sisääntulevaa valoa????)
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Mahtaako olla kovinkaan diffraktiorajoittunut? Jos on tarpeeksi pehmeä, ei ole myöskään valotusaikarajoitteinen käsivaraltakaan. ;D Alkuperäinen LC-A piirsi hyvin ja lomoilua ei pitäisi kytkeä siihen. Tai piirsi jos kamera toimi eli oli onnekas yksilö. ed- Kai lomoilun piiriin tyypillisesti kuuluu ennemmin Diana. Siltä mallikuvatkin nyt näyttää. Vaan tiedä mitä hipstoja ne oikeasti ovat?
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Juu. Eikös ole ihmeellistä. Katsos ISO 1600 - punasuodin esim. 5x B+W Light Red MRC (090M). Hyötykäyttöön jää herkkyyttä noin ISO 300-400 edestä, koska suodin nappasi 2,33 aukkoa pois pelistä. Jäljelle jäänyt on sekin pyöreät 4x herkempi kuin vaikkapa ISO 100 filmit, joista useimmat ovat kuitenkin ISO 64 filmejä. En tosin tiedä, mikä tuon vehkeen nopein suljinaika on mutta punasuotimesta on pääsääntöisesti eniten hyötyä juuri pilvipoutaisella tai aurinkoisella ilmalla, jolloin pääsee käyttämään yhdistelmää 1/125...1/250 ja f/16. Saattaapi vielä varjoissakin olla hippanen sävyjä - ei sitä koskaan tiedä.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Joo eipä tietoa suljinajoista eikä suotimista. Kuvassa ei varmuudella näy kuin purkkakiinnitys suotimelle. Pre-order now! Uskomaton esitys.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Technical Specifications Film type: standard 120 roll film Lens: 38mm f/4.5 Minigon XL Multi-coated glass (21mm equivalent) Lens Construction: 5 elements 4 groups Effective Focal Length: 38mm Exposure Area: 56mmx56mm Angle of View: 92º Minimum focusing distance: 0.6m Focusing Zones: 0.6m, 1m, 2.5m, infinity Auto Exposure: Programmatic Auto Exposure Range: unlimited to EV17 Aperture range: f/4.5- f/16 (programmatic) Speed range: unlimited to 1/500 Film Sensitivity Range: ISO 100-1600 Film Counter Mechanism: auto reset film stopping Tripod socket: standard 1/4" tripod socket Multiple Exposure: yes Dimension: 134.5mm(w) x 108mm(h) x 62.5mm(d) Lomo LC-A 120 Camera Ei tarvi hätääntyä Omaa käyttöä ajatellen, ostasin ton jos tossa olisi manuaalinen flässi moodi.. joka asettais kiinteän suljinajan sekä aukon. yritin kysellä noilta onko siinä, mutta ei ole vielä tullut vastauta. Samaan hommaan jäi vähän toi Lomo LC-Wide... sekin oli kovin kiinnostava kamera muuten. Mutta kun kuvaa salamalla pääosin, niin toi automaagi valotus on vähän ikävä. Jokatapauksessa, nää vähän laadukkaamat julkasut lomolta on ollut mielenkiintoisia. Lomo-A 120 Lomo Lc-Wide Russar 20/5.6 uudelleenjulkaisu Mä olen tossa vähän testaillut mun kivikautista monopinnoitettua ja elämään nähnyttä russaria Sony A7R kameralla, ja toi Russar on älyttömän laadukas lasi. Piirto ylittää reilusti sen mitä esim. 400iso filmi toistaa.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari 64 -> 125 -> 250 -> 500 .... siinä on kolme aukkoa ja jo yli meni 320:stä! Että neljä kertaa herkempi, ehei, ehei. --------------------------- Ai sie löysit! No sitten tutkitaan. ed. Cable Release Connection Yes Aperture automatic Color black Film Advance Knob Flash connection Hot Shoe Focusing Zone Focusing Focusing Distance 0.6m - infinity Frame Counter Auto Frame Counter Material Metal Tripod Mount Yes Lightmeter Yes View Finder Direct optical viewfinder Edestä kun katsoo kameraa niin oikealla ylhäällä lukee ASA. ASA elää!
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Täh ? No hyvä on sitten. Leikitään sun mieliksi, että useimmat ISO 100 filmit ovat käytännössä herkyydeltään ISO 80 Silloin 320/80 = 4. Älä nyt viitsi pilkuttaa. Siinähän luki "noin" Kuten hyvin tiedät, koko juttuhan riippuu viime kädessä siitä, kuinka mittaa valoa, kuinka kehittää ja mitä haluaa saada filmistä irti. Ei se nyt siitä ole kiinni, oliko tuon esimerkin oletusarvo ISO 100 filmille ISO 64 tai ISO 80. Höh. Iso mies... Ei nyt aina ... pliis!
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Samaa mieltä, loppumaton tarkistelu Googlesta syö tarkistajaa ja asianomaista. Tosiaan nuo kehitys ym asiat on kaikkea muuta kuin kiveen hakattua tietoa?
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Ei jumankaut, googlellako aukkoja lasket. Ja toinen laskee väärin! 2-3 onkin noin neljä. ed. Kun kerran aloitte: Luulisi olevan selkäytimessä mekaaninen kamera, jossa jokaista aukkoa vastaa yksi aika, ja juuri niillä aukon, ajan ja ASAn )) arvoilla on tietynlainen yhteys. Varmasti muistatte minkälainen. Jos siten on ihan sama mitä kirjoitetaan, koska on kokemusta, ei saa puuttua mihinkään... en voi auttaa. Pyydän ihan kauhiasti anteeksi arvovaltaisuuden varpaisiin kajoamiseen.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Sano nyt Esa vielä että onko ajatuksissasi ISO 400 filmi 4X herkempi kuin 100 ISO? Minun puheissani se on kaksi kertaa herkempi, koska ero on kaksi aukkoa. Lienen aukkofakkiintunut. (Kun tuohon lisää kolmannen aukon, ollaan jo 8X valon määrässä. Eli 100 vs 800 onkin 8X herkempi?) Myönnän virheeni, joka johtui oudosta kertoimen käytöstäsi. Ei sellaisia kukaan ole käyttänyt eikä pitäisi käyttää! Pitää pysytellä aukoissa jottei matemaattisuus tai pikkuknopit valtaa valokuvauksen käytännöltä sijaa ja yksinkertaisista asioista tehdä sekavia. Kahden aukon välillä on tietenkin nelinkertainen valon määrän ero. Siten tulkittuna alkuperäinen esityksesi on oikein. Jos olisit puhunut luxeista, en olisi puuttunut. Ehkä ensi kerralla? Hä, hö, ja pöh! 8) Olet vaikeaselkoinen minulle.
Vs: Lomo-A 120, uus keskari Älä hyvä mies minua mollaa, jos et tiedä jotain. Syytönhän minä siihen olen... Suodinkertoimet ilmoitetaan tuolla tavoin. On tehty jo kymmeniä vuosia - ellei jopa paljon kauemmin. Mun vanhimmat suotimet ovat vain noin 50 vuotta vanhoja. Kuten huomioit, samaten filmiherkkyydet. ISO 200 filmi on 2x herkempää ISO 100, joten mitäs ihmeellistä siinä on, että ISO 400 on 4 kertaa herkempää kuin ISO 100? En kyllä aina jaksa seurata ajatuskuvioitasi... Jos niitä kertoimia ei jaksa aina mietiskellä, voi saman asian lukea vaikka täältä: www.FrankDispensa.com/Articles/Filter
Vs: Lomo-A 120, uus keskari No niin, myönnän ja näen senkin, että valokuvauksen piirissä on erinomaisen huonosti itse asiaa kuvaavia rinnakkaisilmaisuja perinteisesti. My bad eli minun lepakko.