Pojalle hankittiin XBox One ja siihen piti tietysti heti alkaa hankkimaan joidenkin pelien edellyttämiä mm autoja, tuuning juttuja ja FIFA peliin hyviä pelaajia. Ihmettelin jo aiemmin sitä, että ollaanko todella annettu pojalle lupa ostaa iskän luottokortin piikkiin noin paljon lisäkapuloita kuin mitä luottokortin tilanne näyttää. Tänään huomasin, että yksi iso hankinta (99€), johon poika sai luvan, onkin laskutettu kahteen kertaan. Luotan vielä poikaani niin paljon, että hän ei ole ostanut toista saman arvoista pelikapulaa, vaan yksi ja ainoa kapula on laskutettu kahteen kertaan. Kun katson noita kortilta laskutettuja pelikapuloita, niin huomaan, että moni on otettu ns. samana päivänä ja samalla summalla, onneksi ei satasen summia, mutta kymppiä ja kahta kymppiä kerralla. Miten voisin selvittää nuo rahastukset jälkikäteen, onko mitään keinoa palauttaa tuplasti rahastettuja summia, vai onko ainoa vaihtoehto sulkea tuo rahastuskanava ja kärsiä kaikki tappiot? Uskoisin, että summana puhutaan jopa vajaasta 200€ tuplarahastuksesta, jos ei, niin aivan varmasti tuo 99€ on mennyt tuplana. Toivon, ettei nyt aleta lyödä lyötyä, vaan saisin oikeasti neuvoja mitä voin tehdä asian korjaamiseksi.
Vs: Apua maksutoimintoihin Ensimmäinen asia mitä voisi yrittää tehdä on ottaa yhteyttä maksun veloittajaan, kertoa huolestaan ja pyytää asiasta selvitystä. Kaipa niiden yhteystiedot nyt jostain löytyy?
Vs: Apua maksutoimintoihin Ja luottokunnalle että pistää pelin poikki siiheksi kunnes saa selvitettyä.
Vs: Apua maksutoimintoihin Kun ostot on tehty, ei ole mitään peliä, jonka voisi laittaa poikki. Luottokunta voi puuttua asiaan, jos on laskutettu asiaa, jota ei ole tilattu tai toimitettu ja voi palauttaa rahat, ellei kauppias tee siitä. On valitettavasti ihan tavallista, että kauppojen ohjelmat tekevät virheellisiä velotuksia, mutta jos velottajana on esimerkiksi Microsoftin verkkokauppa, ei asian selvittämisessä ja korjaamisessa luulisi olevan ongelmia, koska sellaiset kaupat pitävät aina asiakkaalle näkyvän kirjan siitä, mitä on tilattu. (On myös kovin huonoa taloudenpitoa ja todennäköisesti luottoyhtiön sopimusehtojen vastaista antaa luottokorttinsa käyttölupa toiselle henkilölle, olipa perhettä tai ei.)
Vs: Apua maksutoimintoihin Mikä luottokortti? Eikö verkko-ostoksista löydy kuitteja? Onko varmaa, ettei kortin tiedot ole joutuneet "ulkopuolisten" käsiin? Onko koneen virustorjunta kunnossa?
Vs: Apua maksutoimintoihin Kortin myöntäjästä ja ehdoista riippuen perheenjäsenelle voidaan myöntää rinnakkaiskortti. Oliko nyt kyse rinnakkaiskortin käytöstä? P.S. Luonttokuntaa ei enää olle olemassa
Vs: Apua maksutoimintoihin http://support.xbox.com/fi-FI/billing/xbox-live-membership/check-xbox-live-bill Tuon avulla voit tarkistaa mahdolliset live-tilin ostotapahtumat eli voit ynnäillä pitääkö ainakin nuo pelisisältölaskutukset paikkansa.
Vs: Apua maksutoimintoihin Kiitos avuista, tapahtuma alkaa selvitä - luulisin. Kun tuota 99€ tilausta tehtiin, niin nettiyhteydessä oli häikkää (Sonera, katkeilee vähän väliä) ja ennen tilauksen vahvistusta tuli ilmoitus ongelmasta ja pyyntö yrittää uudelleen hetken kuluttua, no toisella kertaa kaikki meni ok ja sain tilaukselle vahvistuksen pelikoneelle. Myöhemmän sähköpostivahvistuksen tullessa sain peräjälkeen/samaan aikaan kaksi 1:1 saman sisältöistä vahvistusta ilman mitään erottelevaa tilausnumeroa, se ei minua herättänyt, tulee noita posteja tuplasti muutenkin silloin tällöin. Tilanne on minusta aivan selvä, katsotaan mitä Microsoft vastaa, mutta jos kerran olen tilannut kahteen kertaan, tosin vahingossa, niin pitäisihän pelitilille tulla myös kaksi kertaa tilattu summa, vaan ei ole tullut. Rahankäytön moraalista sen verran, että myönnän toimineeni väärin kun olen pariin kertaan antanut pojan ostaa pelikoneelle syötettyjen korttitietojeni avulla sovitun summan verran pelikapuloita, suurimman osan olen itse ollut maksamassa pelikoneella. Tässäkin tapauksessa poika sai jatkaa tilausta kun eka kerta meni iskältä pieleen. Sinänsä on kummallista, ettei pelikone edellytä salasanaa korttitietojen lisäksi. Pojan moraaliin vaikuttaa myös se, ettei hän noita rahoja saa iskän taskusta, vaan ne on omia jollain tavoin hankittuja rahoja, viimeisin villitys oli se kun molemmat lapset toivoivat joululahjarahansa etukäteen, poika on ne kaikki käyttänyt konsoliin ja pelikapuloihin, tyttärellä on vielä jotain saatavaakin. Pojan viikkorahat on saatu jouluun asti, samoin kaikki hyvien koenumeroiden perusteella saadut eurot on uhrattu pelin alttarille, vielä olisi kerran leikattava nurmikko, jotta poika pääsisi tilissään nollille. Microsoftin pelitileillä on aika selkeästi kerrottu mitä lapsi saa tehdä ja mitä ei, samoin voi vanhemmat lisätä turva-aitoja jos niin tahtovat. Nimimerkillä: Epäonnistunut ja liian vanha iskäksi, valitettavasti.
Vs: Apua maksutoimintoihin Höpö höpö, poika elää täyttäpäätä amerikkalaista budjettivaje-unelmaa - Osta nyt, hikoile myöhemmin! Hyvin on poika kasvatettu.
Vs: Apua maksutoimintoihin Ainahan vanhemmat ovat sydän syrjällään lapsistaan,mutta kyllä niistä vaan useimmiten kunnon kansalaisia ja asiansa hyvin hoitavia aikuisia kasvaa.