/ Rekisteröidy

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

mamiya rz67

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jarion, 18 Maaliskuu 2006.

  1. jarion

    jarion

    74
    0
    0
    minkälaista on kuvata kyseisellä kameralla.
    nyt kun digi laitteet on myyty olen ajatellut jos kokeilisin isomman koon filkka kampetta.
    jos jollain on kokemuksia niin kertokoon kiitos.
     
  2. kto

    kto Well-Known Member

    2 603
    103
    63
    Vähän OT, koska kokemukset on RBstä. Mutta luultavasti nää mun kokemukset on suoraan rinnastettavissa RZ:aan.

    RBssä oli hieno optiikka, tarkentuu lähelle ja kääntyvä perä on hieno. Mutta.... armottoman suuri vietäväksi ulos. Eiköhän kamera ole lähinnä studioon suunniteltu. Jos siis kuvaat sisällä tai autoillen ulkona 3 metrin päässä kärrystä, niin mikäs siina. Tuommoseen käyttöön RZ on oiva peli, tosin RB:tä sanee puoli-ilmaiseksi RZ:aan verrattuna.

    Jos sen sijaan joskus kannat kameraa laukussa tai repussa kävellen tai julkisilla, niin katsele muualle. Lähinnä Hasselbladin suuntaan. Niitäkin saa halvalla.
     
  3. Mä taas olen kuvannu rb67 ja bronica sqailla ja eikös RZ ole jotakin jostain tuolta puolestavälistä ,D
    Mun kokemus on että kuvaamistani kameroista vain Mamiyan RB67 on se jota en ole myynyt pois koska se sopii minulle todella hyvin.
    Tipeltä voisit koittaa kysyä omakohtaista kokemusta, lainaan RZaa kokeiltavaksi minkälaista se nyt sitten on ja sitten vaikka ostat siltä sen RZn pois kun kauppamies tuo Tipe kuitenkin on.

    6x7 nega pimiössä onkin sitten jo erektiota aiheuttavan hienoa tavaraa.
    kto:n mainitsema tarkennus lähelle on erikoisen iso plussa jos aattelee että normaalia vastaa rontti 90mm, esim. hasselissa 80mm tarkennusetäisyys on 90cm, asia joka ainakin minua vitutti.
    kääntyvä perä on minulle iso plussa koska kuvaan paljon pystykuvia ja tykkään kuvata kuilulla.
    koska kuvaaminen on hidasta päästään lähelle 100% hyötysuhdetta ruuduissa.
    vaihdettavat perät, voi kuvata väriä ja mustavalkoista peräkkäin studiossa tai toteuttaa itseään zonettamalla.
    salamasynkka kaikilla ajoilla.
    on helpompi suhtautua jalustan käyttöön (mikä parantaa helvetisti kuvia).
    yleensä yksi tai kaksi opikkaa riittää eikä tarvi alkaa kilpavarusteluun ja muutenkin kaikki epäolennainen paska jeesustelu kuvaamisen ympäriltä vähenee.
    10 ruutua per filmi on todella hyvä asia.
    rzn ja rbn eroja taitaa olla että rzssa kun virittää sulokimen virittyy peräkin (niinkuin SQ-Aissa).
    tähyslasin suhteen taidetaan olla kehitytty (etsin mamiyoissa on pimeä).
    kuvaaminen mamiya 67 ei ole kuitenkaan käsivarakuvaamista, sen kai tässä voi sanoa, tai jos on niin se on Xtremeä.
    645 on huomattavasti helpompia ja nopeampia kuvata, ja ne voi olla melko lähelläkin kinarin käyttöä.
    mulla on siis erillinen valotusmittari rb:n kaverina ja kuvaaminen on siten zen:läisempää.

    ... nämä taisi olla melko yleishyötyjä kaikkeen keskikoon kuvaamiseen, mutta kirjottelin nyt lämpimikseni.
    anteeksi jos vastasin ohi ja itsestään selvyyksiä.
     
  4. Niin kuinka ison repun nuo RB/RZ mallit vaatisivat jos lähtee niitä metsään raahaamaan? Ja minkälainen
    jalka noille olisi paras.. Itsellä on Manfrotto 055prob + 486 kuulapää tällä hetkellä, riittääkö?
     
  5. riittää eikä minusta repunkaan nyt niin suuri tarvi olla. runko, optiikka ja perä kuitenkin irtoaa toisistaan ja menee aika pieneen tilaan. painaa kyllä 2 x hesselin verran, kulkiessa mutta ettenkin kuvatessa.
     
  6. Thanks! Alkaa houkuttamaan kovasti 6x7 mamiyat.. nam. Paino sinällään ei haittaa, jos se olisi kriteeri niin
    ostaisin digipokkarin kamerakseni..
     
  7. Niin tuo käsivarakuvaaminenkin onnistuu, jos on kahva. Tai onnistuu se muutoinkin, mutta helpottuu huomattavasti kahvan kanssa. Sehän hyvä noissa RZ:ssa on, ettei sun tarvi kolmijalallakaan viedä sitä kameraa mihinkään sivukulmiin, pois siitä jalan keskiakselista tms., koska se perä pyörähtää ja siitä saat valita sen pysty-, tai vaakakuvan. Itselläni jalkana toimii Manfrotton 058 PROB ja #168 kuulapää ja sama jalka pelittelee C:n setinkin kanssa ihan riittävästi.

    Ei mitään vesisateen ihmeitä, imasee vettä kun sieni, kerran olen varjon alla kuvaillut vesisateessa, mutta silloinkin kyllä varoin kastumista aika reippaasti.

    Esim. mun setti missä on Winder, kahva, kompendi, 50mm, 110mm, 180mm, 3 perää, Prisma (RB:n malli, eli ilman mittausta), IR-laukaisin vastaanottimineen ja itse kamera kuiluetsimineen mahtuu Tamracin Pro 12 laukkuun ja siihen menee vielä reipas setti filmiäkin mukaan+ puoliharmaasuotimien setti (3 erilaista). Lisäksi mukana kulkee valotusmittari (Gossen Starlite) ja aimo annos muuta roipetta.

    Reppuna mulla on Lowepron Photo Trekker Classic ja siihenkin tuo setti mahtuu, mutta ei se oikein mikään retkimallin kapistus ole painonsa puolesta.

    RB:ssä ei ole ns. sähköistä toimintaa oikeastaan nimeksikään, niin RZ:ssa on jo.
    Eli toimiakseen tarvii sen 6V pariston. RZ:an oma prisma sisältää nuo valotuksen mittaukset ja ns. automaattitilat, eli säätelee valotuaikoja jne sitten sen prisman mittauksen mukaan.

    Paljoon noista kysymyksistä löytää vastauksensa www.mamiya.com ja sieltä keskustelupalstoille mennen ja selaten. (ei muuten toimi nuo sivut Operalla, mutta Explorerilla mainiosti)
     
  8. jj

    jj Member

    310
    1
    16
    Otsikon ulkopuolelta voisi ehdottaa tsekkaamaan myös Rolleit. SL66-mallit omaavat suunnilleen sekä 'Bladin että Mamiya:n parhaat ominaisuudet paketissa, joka on kooltaan ja painoltaan jossain noiden kahden väliltä. Kuitenkin minusta juuri ratkaisevan verran kompaktimpi RB/RZ. Tai jos todella kompaktia haluaa muutamin ylimääräisin kompromissein niin sitten Rolleiflex SLX.
     
  9. Niin, eihän tässä onneksi hinnasta ole puhuttu. Ja tuolla Isarfotossahan on 1 Rollei 6008 myynnissä ja setistä tule ihan ihquhalpa =)

    Mamiyan kamaa saa nykypäivänä suhteellisen edullisesti, mikä on mielestäni ko. kameran reipas plussa.

    Offistopiiccia lisää:
    Mullahan oli alunperin myynnissä tuo oma setti, mutta sitten päädyin ostamaan sen itselle. Samaisella ap. omistajalla oli ollut Hasseli aiempana kamerana. Ei oikein kehunut sen toimivuutta, vaikka ko. mallin runko kai kuussakin on joskus käynyt. Ilmakuvaus ei onnistu (joku painejuttu sulkimen kanssa), pakkasella takkusi jne. Kehui Mamiyat yleisesti toimintavarmemmiksi.
     
  10. jj

    jj Member

    310
    1
    16
    Tuota ei tietysti voi kiistää. Ja hyvä kamera Mamiyakin on. En ole koskaan omistanut, mutta RB:llä olen jonkin verran kuvannut. Mistään muusta minulla ei ole sanottavaa, kuin tuosta koosta, joka on minulle tosiaankin vähän liikaa. Ehkä minulla on vain liian pienet ja heikot kädet. :)

    Hinnan suhteen loppupelissä merkkaa aika paljon, tarvitseeko todellakin täydellisen setin optiikkaa, periä, etsimiä, jne. vai tyytyykö esim. ainoastaan pariin tärkeimpään lasiin, esim. 80 ja 150mm. Minimisetin kohdalla hintaero ei välttämättä ole niin iso 'Bladiin tai Rolleihin verrattuna.

    Joo ei ole Hasseleista omakohtaista kokemusta mutta paljonhan noita tarinoita kuulee, että laseja saa kyllä niiden sulkimien takkuamisen takia huollattaa ihan riittävästi. Tietysti harvemmin kaikki lasit menevät yhtäaikaa epäkuntoon.
     
  11. Tällä saa myös käteviä vahinkotuplavalotuksia kun unohtaa siirtää filmiä välillä ;-)
     
  12. RZ:ssa tuota ongelmaa ei oikeastaan ole.

    Tai no on luonnollisesti, jos käytät useampaa perää ja vaihdat perän niin, ettet ole virittänyt kameraa, sitten kuvaat toisella perällä ja ja virität sen ja vaihdat taas tuohon virittämättömään. Muuta konstia en vahingossa tehtyihin kaksoisvalotuksiin oikein löydä.

    Siinä RZ:an kyljessähän on namiska, missä on 3 vaihtoehtoa:
    R-tila, jolloin perä pyörähtää. Tämä tila lähtee autom. pois päältä, kun virität kameran eli jatkat kuvaamista.
    []-tila, eli normaali kuvaustila.
    M-tila, eli tämä päällekkäisvalotustila, jossa esim. Winder tai viritinvipu vain virittää sulkimet (siis 2 suljinta, rungossa ja optiikassa), mutta ei siirrä perää ollenkaan.
     
  13. Joo se tarinoi sellasta, että siellä optiikan kyljessä on jotkut aukot minkä kautta ilmavirta pääsee sinne sulkimelle muodostamaan paineen ja se ei yksinkertaisesti toimi ollenkaan. Kyse ei siis ole viallisesta, tai huoltamattomasta sulkimesta, vaan ihan rakennetekninen ongelma.

    Kai tuonkin olisi jonkinlaisella viimasuojavirityksellä voinut korjata ?
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Kuulostaa urbaanilegendalta ;) Ilmakuvauksessahan ilmanpaine on pienempi kuin maanpinnalla?
     
  15. Niin se paine käytännössä on, mutta jos et kuvaa jonkun pleksin läpi pohjasta tai ikkunasta vaan pienkoneen sivuovesta, niin joudut työntämään sen kamerasi lentoviimaan.
     
  16. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Erään paikallisen ilmakuvaajan kanssa juttelin ja hän kuvaa noita pentax 67:lla.
    Jos noi ylisuuret rullafilmikamerat kiinnostaa niin yksi semmoinen on Fuji Gx 680,
    sen rinnalla hasselikin vaikuttaa pienoismallilta. Fujissa hienoa on noi objektiivilaudan shift/tilt liikkeet
    kaikilla laseilla. Käsivarakuvaukseen siitä ei kai ole ;)
     
  17. Joo, tuo Fuji kiinnostaisi juuri tuosta syystä, mutta onko sitten palkki fiksumpi ratkaisu.
    Paljos muuten tuon GX680:n tasojen korjausasteet on tuossa rungossa ?

    Mites mulle on tullut sellainen käsitys, että näitä ei enää huollettaisi... tainnut olla joskus aiemminkin puhetta ?
     
  18. jj

    jj Member

    310
    1
    16
    No SL66:ssa on kompaktissa koossa ihan käyttökelpoinen tilt, mutta tuo Fuji vaikuttaisi kyllä sitten jo ihan täysiveroiselta keskikoon palkilta (lienenköhän väärässä?). En taida edes haluta tietää, mitä moinen mahtaa painaa... :)
     
  19. pentaxissa ja rollei sl66ssä on keskussuljin, ja se luetaan isoksi miinukseksi (1/30 ja 1/60 X-sync).

    mulla yhtään..

    ai onko se vähän niinkuin punanen-multiexp.namiska kun kääntää perää? en oo huomannukaan :eek: