Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Yashicat?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana hatesmiles, 15 Maaliskuu 2006.

    Oon katellu noita Yashican 6x6 mallei tässä vähän aikaa. Ne näyttäs olevan halpoi ja näyttää olevan kaikki tarvittavat ominaisuudet(salamasynkkaus kaikil ajoilla!!), eli täydellisiä kameroita päästä kuvaan keskikokoa. Onko näin?? Onko ne näin hyviä kun kuvittelen vai onko ne vaan vanhaa romua?
     
  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 725
    125
    63
    Hyviähän noi TLR:t on, kannattaa myös kurkkia jos samaan hintaan lähtisi rolleiflexejä tai rolleicordeja. Noissa on marginaalisesti parempi optiikka, mutta kyllä vanhojen jassikoiden optiikoillakin pärjää hienosti!

    Oma Rolleiflex MX-EVS lähti paikallisesta panttilainaamosta erittäin edulliseen hintaan nahkalaukulla ja parilla värisuotimella varustettuna (alle satasella siis).
     
  2. Eiköhän tuosta D-mallista tuoreempaan ole aika laadukasta kamaa ?
    Yashicamat 124 lienee kanssa varsin menettelevä peli.

    Keskussulkimelliset kamerat synkkaa kaikilla käytettävissä olevilla ajoilla....käsittääkseni.
     
  3. Ihan ok vehkeitä. D ja Yashicamat 124-mallit viimeisinä parhaita. Matissa on jopa valotusmittari.
    Söpöjä ja opettavaisia. Salamasynkka kaikilla ajoilla on kaikissa keskussuljinkameroissa, nämä linnunpöntöt eivät toki ole mitenkään erityisiä tässä suhteessa..eivätkä tuo kuin aukon, kaksi asiaan apua, verrattuna vähänkään nykyaikaiseen verhosuljin-kinokameraan.
     
  4. Fuck You.... !!!!

    (kateellisen panettelua)
     
  5. Kiitos nopeista vastauksista, alkaa keskikoko innostus nousemaan pahasti...hehe. Valomittauksesta vielä, noissa ei ole mittareita vai? Eli täytyy myös ostaa mittari kaveriksi jos meinaa kuvata?
     
  6. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Joissain on mittarit, joissain ei -riippuu mallista. Vanhemmissa kameroissa (n. 50 - 60 lukujen) on yleensä seleenikennomittari, jonka tarkkuus ei hurraahuutoja kirvoita, jos viisari ylipäätänsä värähtää. Oletusarvoisesti vanha kamera kannattaa ostaa ajatuksella valotusmittari ei toimi vaikka siinä semmoinen olisikin. JOs se sitten toimii niin se on plussaa. Alkuun valonmittaus toimivalla nykyjärkkärillä on ihan käypänen vaihtoehto, jos sellaisen omistaa ennestään.
     
  7. noista on muuten ihan hyvä fakki
     
  8. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Mikä on muuten kokemuksenne noiden yassikoiden hintatasosta? (Kameroiden omistajat voisivat erityisesti kommentoida tätä ;)

    Joskus noita on ollut kirppiksien vitriineissä 60-80 euron hintaan. Kuntoisuutta en ole tarkemmin lähtenyt tutkimaan.
     
  9. Jimi

    Jimi Member

    85
    0
    6
    Yashicat on varmasti hyviä kameroita. Ja tuollasella kakssilmäsellä omat etunsa. Heittäisin tähän väliin kuitenkin vähän vaihtoehtoja, ettei käy liian helpoks! :)

    Itse aloittelin (ja olen edelleen aloittelemassa) keskikoon kuvausta Mamiyan 645 laitteella. Ei ehkä samalaite samoihin tarkoituksiin kun noi Yashicat, mutta 120 filkkaa syövät ja ovat edullisia. Etuina Yassikoihin ainnakin vaihto-objektiivit ja prismat/kuilut. Tosin painoa ja kokoa tulee samaa rataa lisää.

    Mutta jos on tarkoitus päästä vain maistelemaan minkämoista on vedostaa/vedostuttaa 120 filkkaa, kannattaa tuolle Mamiyan 645 systeemille antaa ajatus...
     
  10. Koska tämä on aloittelijafoorumi niin laitan esiin näitä rullafilmiin tottuneille itsestään selviä asioita.

    Ihanaa jälkeä monet vanhat kuuskutoset tekevät. Katso kuitenkin tarkasti se sulkimen kunto eli onko sekunnin suljinaika kuinka tarkasti sekuntti? Älä osta kauan käyttämättömänä ollutta jos on valinnanvaraa vaan osta sellainen jolla on kuvattu ainakin muutama rulla vuodessa.


    Halvemmalla selviät jos käytät kinofilmikameraa valotusmittarina. Digirunkoa käyttäessä voit käyttää sitä myös "polaperänä" ja tarkistaa ennen kuvaamista miltä jälki näyttää.


    Rajauksissa kannattaa ottaa huomioon se, että muissa kuin neliösommitteluissa jää helposti paljon filmipintaa käyttämättä. Sen voi hyödyntää vaikka siten, että kuvaa maisemaa tai rakennuksia perspektiivikorjaten eli esim. taloa kuvatessa laittaa kameran vatupassiin ja antaa maata tulla kuvaan kuinka paljon vain. Sitten pimiössä pudottaa sen ylimääräisen pois ja yllätys, yllätys, kuva onkin valmiiksi perspektiivikorjattu.
     
  11. Ihan ok idea.
    Pimiössä voi myös kallistaa kuvapintaa helposti.
     
  12. Aina ajankohtainen perusteema, TLR. Noistahan taisi olla laaja juttu Kamera-lehdessä vuosi-pari sitten.

    T. Kerkko.
     
  13. Re: Linkki

    Melko pelottavaa.
     
  14. Juha Koli

    Juha Koli Well-Known Member

    1 532
    87
    48